Hanifi Ünver, hayatı ve eserleri
dc.contributor.advisor | Özsoy, Bekir Sami | |
dc.contributor.author | Barlas, Engin | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:55:48Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:55:48Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599993 | |
dc.description.abstract | Çalışmamızın amacı Âşık Hanifi Ünver'in hayatını, edebi şahsiyetini ve eselerini incelemektir. Araştırmamızda yöntem olarak yazılı kaynaklara, Âşık Hanifi Ünver'e ait müzik albümlerine ve Ünver'in eselerine başvurulmuştur. Ayrıca Âşık Hanifi Ünver ile bir de röportaj yapılmıştır.Âşıklık geleneği Türklerin en eski devirlerinden günümüze kadar gelmiş bir atalar mirasıdır. Tarihi devirler boyunca şaman, kam, baksı, bakşı, ozan baksı gibi isimlerle anılan bu geleneğin temsilcileri İslamiyet'in kabulünden sonra ?âşık? ismini almışlardır. Âşık Hanifi Ünver de bu geleneğin günümüzdeki temsilcilerinden biridir.Âşık Hanifi Ünver bireysel ve toplumsal anlamda şiirler yazmıştır. Bir yandan kendi dertlerini, sıkıntılarını, beklentilerini, hayat mücadelesini, sevgisini ve üzüntüsünü şiirlerine naklederken beri yandan içinde yaşadığı toplumun sıkıntılarını ve ümitlerini de dile getirmiştir.Çalışmamızda Âşık Hanifi Ünver'in âşık olma sürecini; rüya motifi, usta - çıraklık ilişkisi ve mahlas alması başlıklarıyla inceledik. Böylece Âşık Hanifi Ünver'in âşıklık geleneği içerisindeki yerini belirledik. Bunun yanında âşıklık geleneği ile ilgili görüşlerini yazdık. Görme engelli âşıklardan en bilineni ve Âşık Hanifi Ünver'in de bir görme engelli olarak kendisine örnek olarak aldığı Âşık Veysel hakkındaki görüşlerini yansıtmaya çalıştık.Âşık Hanifi Ünver şiirlerini hece ölçüsü, kafiye yapısı, nazım şekilleri ve türleri bakımından inceleyerek âşık tarzı şiirdeki şekle uygunluğunu belirlemeye çalıştık. Şiirlerinin dil özelliklerini incelerken de dile olan hâkimiyetini, yerel kullanımları ve atasözü ? deyimlerin şiirlere etkilerini belirttik. Ayrıca Âşık Hanifi Ünver'in kullanmış olduğu söz sanatlarını ve anlatım tekniklerini de örneklerle gösterdik. Sevgi ve aşk, milli duygu, din ? tasavvuf, tabiat ve gurbet gibi Ünver'in şiirlerinin temelini oluşturan unsurları da ele aldık.Âşık Hanifi Ünver'e ait yüz dokuz adet şiir hece ölçüsü tasnifi ile çalışmamızda yer almıştır.Çalışmamızın sonuç kısmında âşıklık geleneğinin ortaya çıkışını ve gelişimini çeşitli araştırmacılardan alıntılarla kısaca anlatıp bu gelişim içerisindeki geleneğin günümüzdeki durumunu göstermeye çalıştık. Günümüz âşıklarından Âşık Hanifi Ünver'in yerini de tesbit ettik.Anahtar Kelimeler: Âşık Hanifi Ünver, âşıklık geleneği, âşık tarzı şiir. | |
dc.description.abstract | The goal of our thesis is to analyse Aşık Hanifi Ünver's works, personal life and literary life. This search is based on written source. Aşık Hanifi Ünver's musical albums and his own works. Furthermore Aşık Hanifi Ünver is interviewed.Tradion of Minstrelsy is a elder heritage lasted from old regimes to present day. The leading agents of this custom to be termed with names like shaman, cam, baksi and bards are named as Aşık after accepting Islams as religion. Aşık Hanifi Ünver is a represantative of this custom today.Aşık Hanifi Ünver writes individual and social poems. When he mirrors his own troubles, frustrations , expectations, struggle of life, love and sorrow on his poems, on the other hand he expresses worries and hopes of community which he lives in.We analyse process of being Aşık Hanifi Ünver with titles : dream motif, a master-apprentice relationship and taking a appellation ( pseudonym). So we define the place of Aşık Hanifi Ünver in the tradion of Minstrelsy. Furthermore we write his own ideas about this custom. We try to reflect Aşık Hanifi Ünvers?s opinions about Aşık Veysel who is the most famous blind bard and followed by Aşık Hanifi Ünver since he is also a blind man.We try to determine the appropriateness of his poems in this traditional style by analysing them in terms of syllabic poems, rhyme structures, poetic forms and literary genres. We explore his mastery of language while examining the properties of language in his poems and effects of his local uses and the proverb-poem phrases to them. Moreover we show examples which reflect figures of speech and narrative techniques used by aşık hanifi ünver. We discuss the basic elements of his poems like love, national feelings, religion-mysticisim, nature and foreign land.One hundred nine classification of syllabic poetry belonging Aşık Hanifi Ünver take place in this inquiry.In the conclusion of our study we try to show the status of the tradion of Minstrelsy within the process by telling the emergence and development of this tradition with various quotes of different searchers. We also define the place of Aşık Hanifi Ünver in today?s represantative of tradion of Minstrelsy.The key words: Aşık Hanifi Ünver, Tradition of Minstrely, and poetry in this tradition. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Halk Bilimi (Folklor) | tr_TR |
dc.subject | Folklore | en_US |
dc.subject | Türk Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | Turkish Language and Literature | en_US |
dc.title | Hanifi Ünver, hayatı ve eserleri | |
dc.title.alternative | Hanifi Unver's life and works | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Folklore | |
dc.subject.ytm | Folk poetry | |
dc.subject.ytm | Biography | |
dc.subject.ytm | Turkish folk poetry | |
dc.subject.ytm | Ünver, Hanifi | |
dc.identifier.yokid | 437129 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 313361 | |
dc.description.pages | 263 | |
dc.publisher.discipline | Halk Bilim (Folklor) Bilim Dalı |