Show simple item record

dc.contributor.advisorMetin, Celal
dc.contributor.authorÜztemur, Servet Suna
dc.date.accessioned2021-05-07T08:55:37Z
dc.date.available2021-05-07T08:55:37Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599947
dc.description.abstractBu araştırmada, Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelindeki araştırmanın çalışma grubunu 2012?2013 eğitim-öğretim yılında Manisa ili Merkez ilçesindeki resmi ortaokullarda görev yapan 122 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla, Arık (2006) tarafından geliştirilen Ölçme ve Değerlendirme Kavram Testi (ÖDKT) ile araştırmacı tarafından geliştirilen Ölçme ve Değerlendirme Öz-Yeterlik Ölçeği (ÖDÖYÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistikler (frekans, aritmetik ortalama, yüzde, standart sapma), korelasyon, faktör analizi, t testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre, 13 soruluk ÖDKT?de ortalama 2,32 soruda kavram yanılgısı yapılmıştır. En fazla kavram yanılgısı % 43,4 oranla ?düzeltme puanı? kavramında yapılmıştır. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin kavram yanılgısı puanları; cinsiyete, hizmet içi eğitim durumuna ve ölçme ve değerlendirme dersi alıp almama durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. 0?5 yıl arası mesleki kıdeme sahip öğretmenlerin 21 yıl ve üzeri mesleki kıdeme sahip öğretmenlere göre daha az kavram yanılgısı yaptıkları belirlenmiştir. Eğitim Enstitüsü mezunları, diğer fakülte mezunlarına göre daha fazla kavram yanılgısına düşmüşlerdir. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme öz-yeterlik algıları ?Yeterli? düzeyde bulunmuştur. Öz-yeterlik algıları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermiş ve erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre kendilerini daha yeterli algıladıkları ortaya çıkmıştır. ÖDÖYÖ?den alınan yeterlik puanları, mesleki kıdeme, mezun olunan okul türüne, hizmet içi eğitim alıp almama durumuna ve mezun olunan okulda ölçme ve değerlendirme dersi alıp almama durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin yeterlik puanları ile kavram yanılgısı puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanında kavram yanılgıları olduğu ortaya konulmuş ve araştırmanın sonunda kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik önerilere yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler: Ölçme ve Değerlendirme, Kavram Yanılgısı, Öz-Yeterlik
dc.description.abstractIn this research, it was purposed to determine social studies teachers? misconceptions in assessment and evaluation and to examine self-efficacy beliefs. The research is carried out by survey model and the group of the study is composed of 122 social studies teachers who are working at state secondary schools in central district of Manisa in 2012?2013 Education Year. To collect data Measurement and Evaluation Concept Test (MECT) developed by Arık (2006) and Measurement and Evaluation Self-efficacy Scale (MESES) developed by the researcher were administered. In analyzing data; descriptive statistics (frequency, arithmetic mean, percentage, standard deviation) correlation, factor analysis, T-Test, One Way ANOVA were used.According to the results of the study, in MECT which is made up of 13 questions, misconceptions were found out with an average of 2,32 of the questions. The highest misconception rate was found as % 43.4 for adjustment score concept. Misconception scores of social studies teachers did not present significant statistical differences according to their gender, in service education training condition, or their condition of whether they took measurement and evaluation lesson, or not. It was determined that teachers within the occupational experience group of 0 to 5 years presented less misconception compared to the other teacher experience groups of 21 years and up. Teachers graduated from the Institute of Education showed more misconception compared to the other graduated teacher groups.Measurement and evaluation self-sufficiency perceptions of social studies teachers were found on the level of ?Adequate?. Their self-sufficiency perceptions exhibited significant difference based on gender; and it was revealed that male teachers perceive themselves more ?sufficient? compared to the female teachers. Sufficiency scores taken from the ?MESES? did not present significant difference according to their occupational experience, type of the graduated academy the condition that whether in service education training was taken before or not, and the condition that whether measurement and evaluation lesson was taken in the graduated academy or not. There is no significant relationship found between sufficiency scores of social studies teachers and their misconception scores.It was presented that social studies teachers have misconceptions about measurement and evaluation field; and relevant suggestions were made at the end of the study to dismiss these misconceptions.Key Words: Measurement and Evaluation, Misconception, Self-efficacyen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSosyal Bilgiler öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanındaki kavram yanılgıları ve öz-yeterlik inançlarının incelenmesi
dc.title.alternativeExamining social studies teachers' misconceptions in assessment and evaluation and their self-efficacy beliefs
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSocial studies
dc.subject.ytmSocial studies course
dc.subject.ytmSocial studies teaching
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmBranch teachers
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmSelf-efficacy
dc.subject.ytmMisconception
dc.subject.ytmSecondary school teachers
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.identifier.yokid10000218
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityCELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid331698
dc.description.pages140
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess