dc.contributor.advisor | Elbir, Bilal | |
dc.contributor.author | Ceylan, Şenol | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:55:35Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:55:35Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599939 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma Manisadaki ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarında hangi kelimeleri ne sıklıkla kullandıklarını saptamak ve yazılı anlatımlarında kullandıkları kelimeleri cinsiyet, okul öncesi eğitim alıp-almama durumu, anne-babanın mesleği, kardeş sayısı, kaçıncı kardeş olduğu, evde ve okulda gazete okuma sıklığı, kitap okuma sıklığı, televizyon izleme süresi, yazdıkları yazı türü, yazı çalışmaları sıklığı, yerleşim yeri ( köy, ilçe, şehir) değişkenleri açısından incelemek amacıyla yapılmıştır. Yüz adet ilköğretim beşinci sınıf öğrencisine, ilk olarak Nasıl bir yaz tatili geçirmek istediklerini, kompozisyon şeklinde yazmaları istenmiş, ikinci olarak Kelime Testi uygulanmış ve son olarak Verilen serbest konularda bilgilendirici metin yazmaları istenmiştir. Elde edilen veriler SPSS 17de analiz edilerek çalışmanın bulguları ortaya çıkarılmıştır. Çalışma, bulguları açısından incelendiğinde; Okul öncesi eğitimi almanın, anne-baba mesleğinin, yazı türünün, kardeş sayısının, yerleşim yerinin, yazı çalışmaları yapma sıklığının öğrencilerin toplam ve çeşit kelime serveti ortalamaları üzerinde anlamlı bir fark oluşturduğu ortaya çıkmıştır. Fakat cinsiyetin, televizyon izleme süresinin, kitap okuma sıklığının, kardeş sırasının, gazete okuma sıklığının öğrencilerin toplam ve çeşit kelime serveti ortalamaları üzerinde anlamlı bir fark oluşturmadığı bulguları elde edilmiştir. Çalışma bulguları sayısal olarak incelendiğinde toplamda 27.933 kelimenin 3592sinin çeşit kelime olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Çalışma, sonuçları açısından ele alındığında ise; öğrencilere eğitimde fırsat eşitliği sağlandığında, aynı sosyal koşullar sunulduğunda kız ve erkek öğrencilerin birbirine yakın toplam ve çeşit kelime servetlerine sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ilçede yaşayan öğrencilerin toplam ve çeşit kelime serveti ortalamaları köyde ve ilde yaşayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu sonucuna da varılmıştır. Okul öncesi eğitimi alan öğrencilerin okul öncesi eğitimi almayanlara göre kelime serveti ortalamalarında da anlamlı bir fark oluştuğu sonuçlarına ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | This study aims to find out the words that fifth grade students in the province of Manisa use in writing and the frequency of the occurrence of these words in their written works. The participants of this study are one hundred fifth graders living in the province of Manisa. In examining the words employed by the participant students in writing , the study considers the following variables: gender of the participants, whether they attended preschool, jobs of their parents, number of the siblings in their families, ages of the siblings, how often the participants read a book or a newspaper at home or at school, the amount of time they spend watching TV, forms of writing they produce, how often they do writing exercises, and whether they live in a village, town or a city. The one hundred participants of this study were first asked to write a composition on the kind of summer holiday they wanted to have. The participants were then given a Vocabulary Test. Lastly, they were asked to write informational compositions on any of the topics offered to them. The findings of this study are gained by analyzing the collected data through SPSS 17. The findings of this study reveal that the following factors have a considerable influence on both the total number of words the participants use in writing and the number of different words that occur in their written works: attending preschool, jobs of the participants parents, forms of writing the participants produce, number of their siblings, whether they live in a village, town or a city, and how often they do writing exercises. However, gender of the participants, amount of time spent watching TV, ages of the siblings in their families, and how often the participants read a book or a newspaper do not have a significant effect on how many words the participants employ overall in their writings or on how many different words they can utilize in them. Statistically analyzed, the findings of this research indicate that out of a total of 27,933 words used by the participants, 3,592 are different from each other. This study concludes that when male and female students are offered equal educational opportunities and when it is made sure that they live in similar social conditions, the vocabularies utilized by them in writing are identical in terms of both the total number of words and the number of differents words possessed. The study also shows that students living in the towns in the province of Manisa employ richer vocabularies in their writings than those living in the villages and city of Manisa. Finally, students who attended preschool use a significantly larger vocabulary in their written works than those who didn?t. Key Words: vocabulary, frequency of word occurrence, actively used words | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yazı dilindeki kelime servetlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | . | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10013165 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 345173 | |
dc.description.pages | 161 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |