Show simple item record

dc.contributor.advisorAkşehir Uygur, Mahinur
dc.contributor.authorYilmaz, Şerif
dc.date.accessioned2021-05-07T08:55:31Z
dc.date.available2021-05-07T08:55:31Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599921
dc.description.abstractPanoptikon, 18. yüzyıl düşünürü ve mimarı Jeremy Bentham tarafından, sadece mimari yapısıyla tutsaklar üzerinde güç ve otorite etkisi oluşturmak üzerine kurulmuş bir hapishane tasarımıdır. Bu fikirden etkilenen Foucault, bu konsepti idealaştırmış ve panoptikon fikrinin başka unsurlara da uygulanabileceğini savunarak panoptisizm fikrini ortaya atmıştır. Bu tezin de amacı panoptisizm fikrini edebi yapıtlarda incelemektir. Bu amaçla Amerikan tiyatro ve senaryo yazarı David Mamet'in Glengarry Glen Ross adlı eseri ile İngiliz tiyatro yazarı Joe Orton'un İyi ve Sadık Uşak adlı eseri incelenmiştir. Her ne kadar bu iki oyun arasında 20 yıllık bir zaman farkı ile büyük bir kültür farkı olsa da, her iki oyunda da panoptisist fikir ile kapitalist toplum yapısının dolaylı olarak bireylerin şirketleri için kişiliklerinden taviz vermeye zorlamasını görmekteyiz. Bu çalışmada yazarların birbirlerinden farklı bakış açılarıyla aynı temayı önermeleri panoptisizm fikri ışığı altında incelenecektir. Bu amaçla Foucault'nun panoptisizm anlayışının Mamet ve Orton'un eserlerindeki yansımaları arasındaki farkları da incelememiz gerekecektir. Anahtar kelimeler: Joe Orton, David Mamet, Foucault, Panoptisizm, Güç
dc.description.abstractThe Panopticon is a design for a prison that aimed to gain control over inmates by its sheer architecture, designed by 18th century architect and thinker Jeremy Bentham. Foucault took this architectural idea and applied it as a social and cultural idea, enabling that the panopticist structure can be used in other concepts as well. Thus this study has aimed to search for the idea of panopticism in literary texts. American playwright and screenplay writer David Mamet's Glengarry Glen Ross and British playwright Joe Orton's The Good and Faithful Servant were analysed for this purpose. Although these two plays take place in different cultures and 20 years apart, we still see the same idea of panopticism, representing the capitalistic social system that indirectly forces individuals to appease their personalities in order to comply with the company. This thesis will thus take a closer look at the different perspectives these writers propose to the same issue, due to differences in setting, under a panopticist light. This will of course require analysing Foucault's idea of panopticism and how his idea and the writers' point of views are different on it.Keywords: Joe Orton, David Mamet, Foucault, Panopticism, Poweren_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBatı Dilleri ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectWestern Linguistics and Literatureen_US
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleConflicts and betrayals in a panoptic world as a Foucauldian power in David Mamet`s Glengarry Glen Ross and Joe Orton`s The Good and Faithful Servant
dc.title.alternativeDavıd Mamet'in Glengarry Glen Ross ve Joe Orton'un The Good and Faıthful Servant oyunlarında Foucault'nun güç ögesi çevresinde ve panoptik dünyadaki çelişkiler ve ihanetler
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10020382
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityCELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid350882
dc.description.pages92
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess