Öğretmen ve öğrencilerin taşımalı eğitim uygulamasına ilişkin metaforlarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Dilci, Tüncay | |
dc.contributor.author | Kayhan, Murat | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:54:17Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:54:17Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599577 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı; ülkemizdeki taşımalı eğitime uygulamasına ilişkin öğretmen ve öğrencilerin metaforlarını belirlemek ve elde edilen bulguları analiz edip yorumlayarak olası sorunlara çözüm önerilerinde bulunmaktır.Araştırmanın çalışma gurubunu 2013-2014 eğitim- öğretim yılında Sivas il merkezinde bulunan beş taşıma merkezi ortaokulda 5.- 6. – 7. ve 8. sınıflara devam eden 481 taşımalı öğrenci ile bu okullarda görev yapan 50 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma nitel bir çalışmadır ve araştırmada veri toplamı aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen `Taşımalı Eğitim Metaforları Anketi` kullanılmıştır. Anketlerden elde edilen veriler sınıf sınıf bir araya getirilmiştir ve kategoriler oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda öğrencilerin % 43,6'sı 178 metaforla taşımalı eğitimi sürecini yolculuğa benzetmişlerdir. Öğrencilerin taşımalı eğitimi yorucu ve zorlu bir yolculuk olarak gördükleri bilgisine ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin yolculuk sırasında mide bulantısı, baş dönmesi gibi rahatsızlıklar yaşadıkları, yolculuğun kış mevsiminde onların için daha da zor ve tehlikeli bir hale geldiği verilerine ulaşılmıştır. Öğretmenlerin % 32,6'sı 16 metaforla taşımalı eğitim sürecini zorluğa benzetmişlerdir. Taşımalı öğrencilerin uyum sorunu yaşadıkları ve sosyalleşemedikleri, taşımalı eğitim sisteminin öğretmenlere ve idarecilere ekstradan sorumluluk ve yük getirdiği, öğrencilerin zorla büyüdükleri yerden koparıldığı ve bu sistemin devlete gereksiz yere yük getirdiği bulguları elde edilmiştir.Araştırmada yer alan önerilerden bazıları şunlardır: Öğrencilerin kış mevsiminde yolculuk yaparlarken karşılaştıkları olumsuzlukları gidermek için yollar daha uygun ve güvenli hale getirilmelidir. Servis araçlarındaki çeşitli olumsuzlukları ve tehlikeleri önlemek amacıyla araçlarda rehber personel bulundurulmalıdır. Öğrencilerin yolculuk sürecinde sıkılmamaları için müzik dinleme, çizgi film izleme, bilmece sorma, fıkra anlatma gibi etkinlikler düzenlenmelidir. Servis araçlarının güvenlik ve konfor bakımından gerekli şartları taşıyıp taşımadıkları ve gerekli bakımların zamanında yapılıp yapılmadığı idareciler tarafından kontrol edilmelidir. Taşımalı eğitim uygulamasının beraberinde getirdiği iş yükünü azaltmak için taşıma merkezi okullara resmi işleri yürütecek memur ve öğrencilere yardımcı olacak yardımcı personel görevlendirilmelidir. Taşımalı öğrencilerin yaşadıkları uyum sağlayamama, arkadaşlık kuramama ve sosyalleşememe gibi problemlerin çözülmesi için rehberlik servisi aracılığıyla uyum programları hazırlanmalıdır. Ayrıca okuldaki diğer öğrencilerin taşımalı öğrencilere ayrımcılık yapmaları ve baskı kurmaları engellenmelidir.Anahtar Sözcükler: Taşımalı Eğitim, Metafor, Öğretmenler ve Öğrenciler. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the metaphors of students and teachers related to the busing education in Turkey and suggested solutions by analysing the obtained outcomes.The working groups of the study are 481 students who are attending 5- 6-7- 8 grades in five transported schools in the city centre of Sivas and the teachers who work on those schools. The study is qualitative one and in the study ` The Questionnarie of Busing Education Metaphors` developed by the author, was used to collect data. Then, the collected data from the questionnaires was brought together and classified same categories.At the end of the study, % 43,6 of the students, likened the busing education period to a journet with 178 metaphors. It was found to the information that the students thought the busing education as a tiring and challenging journey. Additionally, it was informed the students had nausea and dizziness during the journey and they reported it was more difficult and dengerous in winter months. %32,6 of teachers likened the busing education to difficulty with 16 metapors. It was reached to finding that the students in busing education had integration problem and they couldn't get sociable, the busing education system brought a burden and extra responsibility to both teachers and directors, and the students were kept away from their villages, the system brings an unnecessary tax for the government.These are some of the suggestion in the research:To remove the problems which students face during their journey in winter months, the roads should be made safer and more acceptable. There should be an attendant person for preventing some possible accidents and problems. To not get bored the students during the journey, there should be som activities such as listening to music, watching cartoons and telling jokes. The security ,comfort and the suitability of the buses for carrying people and whether their control is done or not should be checked by administrators. To reduce the burden of bussing education, an extra personnel should be employed for helping students and doing the paper work on this type of schools. To solve the adaptation and orientation problems, guidance programmes should be arrenged by student advisors. In addition the bossy behaviıurs and pressures of other students should be prevented.Key Words: Busing Education, Metaphors, Teachers and Students. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmen ve öğrencilerin taşımalı eğitim uygulamasına ilişkin metaforlarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of metaphors related to transportation based education application of teachers and students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Opinions of students | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.subject.ytm | Secondary school teachers | |
dc.subject.ytm | Transported education | |
dc.subject.ytm | Metaphor | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | High schools teachers | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.identifier.yokid | 10018953 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 372236 | |
dc.description.pages | 180 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |