dc.contributor.advisor | Göçeri, Nebahat | |
dc.contributor.author | Güner, Derya | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:54:15Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:54:15Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599563 | |
dc.description.abstract | Bilindiği üzere Halkevleri (1932-1951) yılları arasında Türkiye Cumhuriyeti'nin çok önemli eğitim yuvalarından biri olmuştur. Türkiye Cumhuriyeti'nde Halkevleri diye adlandırılan bu kurumlar toplumların bilgilendirilmesi, değişimi, gelişmesinde çok önemli bir yere sahip olmuştur. Bu noktadan hareketle Halkevleri de Cumhuriyet kazanımlarının halka aktarılması, köy ile şehirli arasındaki kültür farkının azaltılması, halkın hurafelerden kurtulması ve modern zihniyetle yetiştirilmesi, toplumun kültür düzeyinin yükseltilmesi Türk Halkının muasır medeniyet seviyesine yükseltilmesinin sağlanması, yapılan inkılâpların yerleşmesinin sağlanması için halkın arasında düşünce ve kültür birliğinin teminini gerektirmiştir. Ülkenin muhtelif şehirlerine yayılan Halkevleri ülküsünü yaymak için dergiler yayınlamışlar ve böylece daha geniş kitlelere ulaşmayı amaçlamışlardır. Bu amaçla çalışmamızın adı `Milli Kimlik Bağlamında Sivas 4 Eylül Dergisi'nin Eğitim İşlevi` olmuştur. Çalışmamız 5 ana bölümde ele alınmıştır.I. Bölümde Halk, Halkçılık, Halk eğitimi kavramlarına değinilmiş, Halkevlerine giden yolda Türk Ocakları ve Millet Mekteplerinden bahsedilmiştir. Bu kurumların kuruldukları tarihlerde eğitime olan katkıları irdelemiştir.II. Bölümde dergide vurgulanan kavramlar bu kavramlar çerçevesinde Türkiye Cumhuriyeti'nin nasıl şekillendiği olup bunlar Şef, Ergenekon, Halkçılık, İdeal, İhtilal, İntizam, İstikbal, İstiklal, Laiklik, Mefkûre, Millet, Milliyetçilik, Misak-ı Milli, Pozitivizm, Pragmatizm, Realite, Reform, Rönesans, Terakki, Turancılık, Kemalizm, Sebat, Ülkü, Devletçilik, Demokrasi gibi kavramlardır.III. Bölümde ise Orta Yayla (4 Eylül) Dergisi'nin kullandığı Eğitim Yöntem ve Teknikleri incelenmiştir. Derginin yayınlandığı tarihlerde Türkiye'de eğitimde Dalton Planı'nın uygulandığı ortaya çıkarılmıştır. Bunu takip eden diğer bir yöntem Konferans Yöntemidir. Bir hitap çeşidi olan Konferans, bilgi verme esasına dayanmakta, halkta devrimler ,ilkeler, inkılâplar bu evreler sayesinde ve bu evlerin yayın organları sayılan bu dergiler aracılığıyla duyurulmuştur. Ayrıca öğrencilere hedeflenen ilkeler kazandırılırken aile de eğitime dahil edilmiş bu da Rehberliğin önemli konularından olan Çevre- Veli İlişkilerine önem verildiğini göstermiştir. Yaparak Yaşayarak Öğrenme, özellikle ilköğretim kademesinde çok etkili olan Somuttan Soyuta İlkesi ve Yakından Uzağa ilkesi bu bölümde anlatılmıştır.IV. Bölüm ise tezimizin ana fikrini oluşturmaktadır. 1936-1942 yılları arasında nasıl bir kimlik inşası oluşturulmaya çalışılmıştır. Dergide ismi geçen ve tarihe yön veren şahsiyetler etrafında oluşturulan kimlik, Atatürk odaklı bir kimlik inşası halkta oluşturulmaya çalışılmış, Mustafa Kemal Atatürk'ün vefatından sonra da İsmet İnönü odaklı kimlik inşası üzerinde durulmuş ve Demokrat Parti'nin kimlikler ve kimlik oluşumuna bakışı incelenmiştir. Bu projenin başarıya ulaşıp ulaşmaması yani CHP'nin bu dergi sayesinde halkta istediği kimliği oluşturmayı başarıp başarmadığı IV. Bölümde anlatılmıştır. Bu tez beş bölümden oluşmaktadır.Son bölümde sonuç, tartışma ve öneriler bulunmaktadır.Anahtar Kelimeler: Kimlik, Milli Kimlik, Halkçılık, Tarih Eğitimi, Eğitim Öğretim | |
dc.description.abstract | As it is known, the community centres used to be one of the most important educational places between the years 1932 and 1951. These institutions which are called by a variety of countries as `civil society organisations` have a very important role in enlightening, changing and development of societies. From this point of view, It was required to ensure the unity of thought and culture between the people of the society for transmitting the people's houses and republic acquisitions, lessening the gap between villagers and city dwellers, society's getting rid of superstitions and being educated with modern mentality, raising the cultural level of the society, getting the Turkish citizens to the contemporary civilisation level and making the revolutions permanent. These houses, which spread to the variety of cities of the country, published magazines and to do so they addressed to larger masses. Because of all these reasons, our work is named `the educational function of the magazine: 'Sivas 4 Eylül with the context of national identity. Our work is held in 5 main chapters. In the first chapter firstly people, populism and public education are mentioned and after those Turkish hearths in the way to community centres and schools of the nation is mentioned. The contribution to the education of these institutions is studied when they were established. In the first sub-heading of the second chapter, the underlined concepts are about how Turkish republic was formed and some of these concepts are: chief, Ergenekon, populism, ideal, revolution, regularity, future, independence, secularism, goal, society, national, nationalism, national pact, contemporary civilisation, positivism, pragmatism, reality, reform, renaissance, development, pan-Turanism, Kemalist, persistence, statism, reform, democracy.And, in the third chapter which has a significant effect on creating the title of our thesis the educational methods and techniques `Orta Yayla/ 4 Eylül` magazine uses are studied. During the times, the magazine was published it came out that the Dalton plan was known in Turkey. The technique that follows this is the conferencing technique. Conference technique is a kind of addressing; it is based on giving information. The revolutions, principles and reforms announced to the public via these houses and magazines as media organs of these houses and the subjects is announced via conferences. Besides, while students are acquiring the targeted principles, the family is included to the education too. And this shows that environment-parent relationship was important that time too. In this chapter learning by practising and experience, from concrete to abstract (which is very important in elementary school) and near to far principles were studied.The fourth chapter forms the main idea of our thesis. The identity project that CHP tried to constitute is handled between 1936 and 1942. The identities which was formed under the impression of personalities who is mentioned in the magazine and gave direction to history, A public identity was tried to be created focused on Atatürk. After Atatürk had died the creation of an identity focused on İsmet İnönü's identity was the subject and Democratic Party's thought about the creation of identities and identity is studied. Whether this project will be successful or not that is to mean whether CHP was successful or not as to creating a public identity they want will be studied in the third chapter thanks to this magazine.This thesis consists of five parts. In conclusion, there is some discussions, results and recommendations.Keywords: Identity, National identity, populism, History Education, Teaching Education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Tarih | tr_TR |
dc.subject | History | en_US |
dc.title | Milli kimlik bağlamında Sivas 4 Eylül Dergisinin eğitim işlevi | |
dc.title.alternative | Education function of Sivas 4 Eylul Magazine in the context of national identity | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10049187 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 454389 | |
dc.description.pages | 174 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |