Öğretmenlerin sendikal örgütlenmeye ilişkin tutumları ve sendikal örgütlenme nedenleri
dc.contributor.advisor | Uğurlu, Celal Teyyar | |
dc.contributor.author | Arslan, Cihat | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:54:14Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:54:14Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599557 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda öğretmenlerinsendikal örgütlenmeye ilişkin tutumları ve sendikal örgütlenme nedenlerine ilişkin birdurum tespit çalışması yapmak ve uygulamada karşılaşılan eksiklik ve sorunları açığaçıkararak bu sorunların çözümüne katkı sağlayacak önerilerde bulunmaktır.Araştırma betimsel bir araştırmadır. Bu doğrultuda veri toplama tekniği olarakhem nitel hem nicel boyutları içeren karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma, nitelverilerin elde edilmesinden sonra nicel verilerle desteklenmiştir.Araştırma kapsamında, veri toplama aracı olarak nicel boyut için `SendikalÖrgütlenme Nedenleri` ve `Sendikal Tutum` Ölçekleri geliştirilerek uygulanmıştır.Nitel boyut için sendikal örgütlenme nedenleri ve sendikal tutuma ilişkin olguları tespitedebilmek için görüşme formu geliştirilmiş ve uygulanmıştır.Araştırma kapsamında 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Sivas ilinde görevyapan 332 öğretmen nicel çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Ayrıca nitel boyut için,`maksimum çeşitlilik örneklemesi` esas alınarak Eğitim Bir-Sen, Türk Eğitim-Sen,Eğitim-Sen ve Sendika üyesi olmayan 20'şer öğretmen seçilmiştir.Araştırmanın nicel boyutuyla ilgili her iki ölçekle toplanan verilerde bağımsızdeğişkenlere göre algı düzeylerinde bir farklılık olup olmadığına bakmak için t Testi veANOVA analizleri kullanılmıştır.Araştırma sonucunda, nicel verilerin analizleri ışığında, kadın öğretmenlerinsendikaların kişisel ve mesleki çıkar boyutuna yönelik tutumlarının erkek öğretmenleregöre daha olumlu olduğu, sendikal örgütlenme nedenleri ve maddi ve sosyal istekler altboyutuna ilişkin sendika üyesi olan öğretmenler ile sendika üyesi olmayan öğretmenlerarasında üye öğretmenler lehine anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.`Sendikal tutum ölçeği` ve tüm alt boyutlarından elde edilen verilere göre yineüye öğretmenler lehine; okuldaki öğretmen sayısı 1-21 olan okullarda çalışanöğretmenler ile 22-50 olan okullarda çalışan öğretmenler arasında `sendikal tutumölçeği`, kişisel ve mesleki katkı boyutu, sendikal ilgi boyutunda 1-21 öğretmenliokullarda çalışanlar lehine, 22-50 öğretmenli okullarda çalışanlar ile 51 ve daha fazla öğretmenli okullarda çalışanlar arasında 51 ve daha fazla öğretmenli okullardaçalışanlar lehine anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Diğer bağımsızdeğişkenlerde öğretmen görüşleri arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir.Araştırma sonucunda, nitel verilerin analizleri ışığında, öğretmenlerinsendikalara haklarını daha iyi ve örgütlü biçimde savunmak için üye oldukları,sendikaların öğretmenlerin beklentilerine yeteri kadar cevap vermediği, sendika-siyasetilişkisinin olması gerekenden fazla olduğu, sendikaların adam kayırmacılığı teşvikettiği, sendika üyesi olmanın birçok öğretmene güven duygusu verdiği, bununla birliktebirçok öğretmenin sendikalara mevzuatı daha rahat takip edebilmek amacıyla üyeolduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Sendika, Örgütlenme, Tutum | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to make a case determination study related toteachers' attitudes about union organization and reasons of union organization andreasons of union organization. And is to make suggestions that will contribute to thesolving of these problems by revealing the deficiencies and problems that areencountered during the application.This research is a descriptive one. In this direction, as data gathering technique,an integrated method including both qualitative and quantitative dimensions is used.Research is built up with quantitative data after qualitative data is gathered.In the extent of research, 332 school teachers working in Sivas city centre areidentified as study group group. In addition, for quantitative dimension, twenty teachersfrom Eğitim Bir-Sen, twenty teachers from Türk Eğitim-Sen, twenty teachers fromEğitim-Sen and twenty teachers who are not a member of any syndicate are chosenfrom this study group as predicated on maximum variety sample.In the extent of research, as data gathering device, `Resasons of UnionOrganization` and `Union Attitude` scales are developed and wed for quantitativedimension. For qualitative dimension, an interview form is applied to identify the factsrelated to reasons of union organization and union attitude.In data gathered by both scales related to quantitative dimension, to look if thereis a difference or not in the perception level to independent variants T Test andANOVA analysis are used.In the result of research, it is seen in the light of quantitative data analysis thatwoman teachers' attitudes that are related to unions' personal and proffessional benefitsare more positive than man teachers' ones.It is determined that there are meaningful differences related to reasons of unionorganization and lower dimension of material and proffesional desire between teacherswho are a member of union and aren't. Also these differences are in favour of memberteachers. According to the data gathered from `Union Attitude` scale and its all lowerdimensions meaningful differences are seen in a favour of member teachers betweenteachers who work at schools of which teachers numbers are between 1-21 and teacherswho work at schools of which teacher numbers are between 22-50. There are alsomeaningful differences in favour of teachers who work at schools that have 51 teachersand more between teachers who work at schools that have 22-50 teachers and 51teachers and more in the dimension of personal and proffessional and union attitude. Inother independent variants, significant differences are not seen.In the result of researchi it reached in the light of qualitative data analysis thatteachers become a member of an union to be defended beter and in an organized way,unions don't give an answer to the expectations of teachers sufficiently, union-politicsrelationship is more than it should be, unions encourage marking a man, being amember of union gives confidence to a lot of teachers, also many teachers become amember of union to follow the current law in a comfortable way.Key Words: Union, Organization, Attitude | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin sendikal örgütlenmeye ilişkin tutumları ve sendikal örgütlenme nedenleri | |
dc.title.alternative | Teachers' attitudes towards teachers unions and the reasons of their unionization | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Unions | |
dc.subject.ytm | Unionism | |
dc.subject.ytm | Unionization | |
dc.subject.ytm | Unions | |
dc.subject.ytm | Education organizations | |
dc.subject.ytm | Organization | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Teacher attitude | |
dc.identifier.yokid | 10031045 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 407637 | |
dc.description.pages | 105 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |