dc.contributor.advisor | Koç, Canan | |
dc.contributor.author | Aygül, İlkay | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:54:12Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:54:12Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599542 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma Çoklu Zeka Kuramı ve Öğrenme Stilleri temele alarak yürütülmüştür. Bu araştırmanın genel amacı; Tunceli Üniversitesi Tunceli Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin çoklu zeka alanları ile öğrenme stillerinin bazı değişkenlere göre değişip değişmediğini ve Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin çoklu zeka alanları ile öğrenme stilleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını incelemektir.Araştırmada tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada Saban (2002) tarafından çevirisi yapılan, Armstrong'un (1999) eğitimciler için çoklu zeka alanları envanteri ve Fer (2003) tarafından çevirisi yapılan, Felder ve Silverman'ın öğrenme biçemleri envanteri veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Ölçekler, 2012-2013 eğitim öğretim yılında Tunceli Üniversitesi Tunceli Meslek Yüksekokulunda eğitim-öğretime devam eden birinci ve ikinci sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 590 katılımcıya uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 15 istatistik paket program kullanılmıştır.Sonuç olarak: Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin çoklu zeka alanlarından sözel, mantıksal-matematiksel, görsel-uzamsal, müziksel-ritmik, bedensel-kinestetik, içsel ve doğacı zeka düzeylerinin yüksek, sosyal zeka ortalamalarının ise orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Genel olarak çoklu zeka düzeyleri yüksektir denebilir. Öğrencilerin cinsiyet değişkenine göre görsel-uzamsal ve müziksel-ritmik zeka alanları farklılık göstermektedir. Bu farklılık kız öğrenciler lehinedir. Öğrencilerin öğretim türü değişkenine göre sözel, mantıksal-matematiksel, görsel-uzamsal ve bedensel-kinestetik zeka alanları farklılık göstermektedir. Bu farklılık ikinci öğretimde okuyan öğrenciler lehinedir. Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin çoklu zeka alanları öğrenim gördükleri bölümlere göre farklılık göstermektedir. Görsel-uzamsal, müziksel-ritmik, sosyal ve bedensel-kinestetik zeka alanları ile bölümler arasında bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Görsel-uzamsal zekaya ilişkin fark moda tasarımı ile muhasebe ve vergi uygulamaları bölümleri arasındadır. Moda tasarımı öğrencilerinin görsel-uzamsal zekasının daha yüksek olduğu görülmektedir. Müziksel-ritmik zekaya ilişkin bulgularda ise; saç bakımı ve güzellik hizmetleri bölümü, moda tasarımı bölümü ve İklimlendirme ve soğutma teknolojisi bölümü öğrencilerinin müziksel-ritmik zeka alanlarının daha yüksek olduğu görülmektedir. Bedensel-kinestetik zekaya ilişkin bulgular incelendiğinde moda tasarımı bölümü öğrencilerinin bedensel-kinestetik zekası; elektrik ve enerji, muhasebe ve vergi uygulamaları, çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri bölümleri öğrencilerinin bedensel-kinestetik zekasından daha yüksek olduğu görülmektedir. Sosyal zekaya ilişkin bulgularda ise, iklimlendirme ve soğutma teknolojisi öğrencilerinin sosyal zekası; saç bakımı ve güzellik hizmetleri, bilgisayar teknolojileri, elektrik ve enerji, moda tasarımı, organik tarım, muhasebe ve vergi uygulamaları, gıda teknolojileri, çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri, harita ve kadastro, inşaat bölümleri öğrencilerinin sosyal zekalarından yüksek olduğu görülmektedir. Öğrencilerin öğrenme stillerine ilişkin bulgular incelendiğinde, Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin aktif, duyumsal, görsel ve ardışık stillerde yoğunlaştıkları görülmektedir. Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyetleri ve öğretim türleri ile öğrenme stilleri arasında anlamlı bir ilişki yoktur. Öğrencilerin öğrenim gördükleri bölümlere göre öğrenme stilleri sadece duyumsal/sezgisel boyutta farklılaşmaktadır.Öğrenme stilleri ile çoklu zeka puanları arasında pozitif yönlü fakat düşük düzeyde bir ilişki görülmektedir. Bir başka deyişle zeka puanları arttıkça öğrencilerin yansıtan, sezgisel, sözel ve bütünsel öğrenme stillerini kullandıkları söylenebilir fakat kuvvetli bir ilişki söz konusu değildir. En yüksek ilişki duyumsal/sezgisel öğrenme stilli ile görsel-uzamsal zeka ölçek puanları arasında bulunmuştur. En düşük ilişki görsel/sözel öğrenme stilli ile içsel zeka ölçek puanları arasında bulunmuştur.Anahtar Sözcükler: Öğrenme, Çoklu Zeka Kuramı, Öğrenme Stilleri. | |
dc.description.abstract | This research was conducted based on Multiple Intelligences and Learning Styles. The general aim of this research examines whether Tunceli University Vocational School students' multiple intelligences and learning styles vary according to certain variables and there is a significant relationship between Vocational School students' multiple intelligences and learning styles. The relational screening model was used through the screening models in research. Armstrong's multiple intelligences inventory for educators translated by Saban (2002) and Felder and Silverman's learning styles inventory translated by Fer (2003) were used as data collection tools in the research. Scales were applied to totally 590 participants who have continued education of first and second classes at Tunceli University Tunceli Vocational School in 2012-2013 academic year. The data obtained in this study were analyzed using SPSS 15.0.In conclusion: It has been found that the verbal, logical-mathematical, visual-spatial musical-rhythmic, bodily-kinesthetic, intrapersonal, naturalist intelligence level of Vocational School students' multiple intelligence domains are in high level but interpersonal intelligence average is in medium level. It can be said that multiple intelligence is generally in high level. Visual-spatial and musical-rhythmic intelligence domains vary according to students' variant gender. These differences are in favor of female students. Verbal, logical-mathematical, visual-spatial and bodily-kinesthetic intelligence domains vary according to the students' variant education type. These differences are in favor of students studying in secondary education. Vocational School students'multiple intelligence domains vary according to their departments where they study. It has been determined that there is a difference among the departments of visual-spatial, musical-rhythmic, social and bodily-kinesthetic intelligence domains. The difference related to visual-spatial intelligence is between the departments of fashion design and accounting and tax applications. It was seen that fashion design students' visual-spatial intelligence was higher. As for the findings of musical-rhythmic intelligence, hair care and beauty services department, fashion design department and air conditioning and refrigeration technology department students' musical-rhythmic intelligence domains are seen being high. While the findings of bodily-kinesthetic intelligence were examined, it was seen that fashion design department students' bodily-kinesthetic intelligence was higher than electrical and energy, accounting and tax applications and child care and youth services departments students' bodily-kinesthetic intelligence. As for the findings of social intelligence, air conditioning and refrigeration technology students' social intelligence was seen being higher than the departments of hair care and beauty services, computer technologies, electrical and energy, fashion and design, organic agriculture, accounting and tax applications, food technologies, child care and youth services, map and cadastral, construction.Examined the findings related to learning styles of students, Vocational School students were seen to concentrate on active, sensory, visual and sequential styles. There isn't a significant relationship between Vocational School students' genders and with types of education and learning styles. Learning styles vary in the dimension of only sensory/intuitive according to the students' departments where they study.It was seen positive but low relationship between learning styles and scores of multiple intelligence. In other words, as intelligence scores are getting more and more, it can be said that students use reflecting, intuitive, verbal and wholistic learning styles but a strong relationship is out of question. The highest relationship was found between sensory /intuitive learning style and visual-spatial intelligence scale scores. The lowest relationship was found between visual / verbal learning style and the inner intelligence scale scores.Keywords: Learning, Multiple Intelligences, Learning Styles. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Tunceli Üniversitesi Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin çoklu zeka alanları ile öğrenme stillerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Researching of Tunceli University Vocational School students' multiple intelligence domains and learning styles. | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Learning | |
dc.subject.ytm | Learning methods | |
dc.subject.ytm | Vocational high schools | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Multiple intelligence | |
dc.subject.ytm | Multiple Intelligence Theory | |
dc.identifier.yokid | 10074369 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 407633 | |
dc.description.pages | 133 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |