dc.contributor.advisor | Kaptan, Zekeriya | |
dc.contributor.author | Gülcan, Kazim | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:54:09Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:54:09Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599517 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma ile Türkiye'deki dört yıllık müzik teknolojileri lisans eğitimininiçeriğinin betimlenmesi hedeflenmiş ve sunulan eğitim içerikleri birbirleri iledeğerlendirilerek betimlenmiştir. Çalışmanın başında, Türkiye'deki müzik teknolojilerilisans eğitimi veren kurumların dört yıllık ders planlarında `müzik teorisi veperformans` alanlarına ait derslerin `müzik teknolojileri` alanındaki derslerden dahafazla yer tuttuğu gözleminden hareket edilerek, bu gözlem bir hipotez olarak verilmiş,çalışmanın devamında ise hipotezin doğruluğu veya yanlışlığının ortaya çıkarılması içinbir araştırma yürütülmüştür.Araştırma, 2015'den önce ve sonrası olmak üzere sonuçları ile birlikte ikibölümde anlatılmaktadır. 2015 yılı öncesi için araştırmanın evreni, Türkiye'de `müzikteknolojileri` bölümü olan veya müzik bölümleri içerisinde `müzik teknolojileri`eğitimine ağırlık verdiğini belirten yedi üniversitenin ilgili bölümleri ile yurt dışındakibenzer eğitim veren seçilmiş altı üniversite olmak üzere toplamda on üç kurumdanoluşmaktadır. Araştırma, yurt içinde müzik teknolojisi veya müzik teknolojileri adlarıaltında programları bulunan kurumlar ile program adları müzik teknolojisi olmasa dahi,programları incelendiğinde kapsam bakımından müzik teknolojileri eğitimi verdiğianlaşılan ve/veya kurumun bizzat kendisi müzik teknolojileri eğitimi verdiğini internetsitelerinde belirten bölümleri kapsamaktadır. Yurt dışındaki lisans derecesi ile müzikteknolojileri eğitimi veren kurumlar, tezin ilgili bölümlerinde anlatılmış olan belirlikriterlere dayanılarak seçilmiş ve ders programları ayrıntılı olarak incelenmiştir.2015 yılı sonrası dönem içerisinde yurt dışındaki okullar 2015 yılı öncesindeolduğu üzere halen araştırma evreni içinde kalmakla birlikte, yurt içindeki kurumlardanbirisi müzik teknolojileri eğitimine son verdiği, bir diğeri ise müzik teknolojisi alanındaeğitim vermediği araştırma bulguları ile anlaşıldığı için çalışma evreni dışarısındabırakılmıştır.Araştırmanın ana yöntemi, seçilmiş bölümlerin lisans seviyesi dersprogramlarının içerdikleri derslerin, müzik teorisi, performans, kompozisyon, müziktarihi, müzikoloji/etnomüzikoloji, YÖK dersleri, müzik teknolojileri vb. derskategorileri altında alanlara göre sınıflandırılarak her sınıfa ait derslerin lisans programı viiçerisindeki toplam kredi ağırlıkları bakımından karşılaştırmalı olarak incelenmesiolmuştur. Aynı yöntem ile yurt dışındaki eşlenik bölümlerin ders programları daincelenmiştir. Bu incelemeler 2015 yılı öncesi ve sonrası dönemlerin her biri içingerçekleştirilmiş ve gerek bu iki dönemin kendi içerisinde gerekse aralarında müzikteknolojileri programlarının benzerlik ve farkları tanımlanmıştır. Yapılan incelemeler ilemüzik teknolojisi bölümlerinde hangi derslerin verildiği, zaman içerisinde programlarınyurt içinde ve dışında ne kadar değiştiklerinin betimlenmesi hedeflenmiştir. Bulgular ileçalışmanın başında öne sürülen hipotezin doğru veya yanlışlığının ortaya çıkarılmasıamaçlanmıştır.Yukarıda anlatılan bakımlardan, araştırma betimsel ve eleştirel bir bakış açısı ileyürütülmüştür. Araştırma bulguları, sonuçları ile birlikte bu tez çalışmasında sunulmuş;bugünkü müzik teknolojileri programlarının gelişen teknolojilerin şekillendirmesi ilehenüz ortaya çıkarak değişip dönüşen `yaşayan organik ders programları` gibi yenieğitim yaklaşımları, dinamik yeni eğitim uygulamaları ve yeni rekabet koşullarındavarlıklarının sürdürülebilir olup olamayacağı geleneksel eğitimin durumu genelindetartışılmış; değişim sürecinde geleneksel ile yeni arasında bir geçiş adımı olarakkullanılabileceği düşünülen alternatif bir modüler eğitim programı tasarım modelimüzik teknolojileri lisans eğitimi özelinde önerilmiştir.Önerilen modüler eğitim programı müzik teknolojileri lisans eğitimini zamanbakımından iki ana evreye ayırmaktadır. Eğitimin birinci evresi, dört yıllık lisanseğitiminin ilk yılını kapsamakta ve zorunlu ana derslerden oluşmaktadır. Bu ilk evre, şuanda Türkiye'de mevcut olan müzik teknolojisi lisans eğitim programlarının hiçbirindeverilmediği araştırmalar sonucunda anlaşılmış olan fakat araştırılan yurt dışı eğitimkurumlarının hepsinde verilmekte olan temel fizik ve matematik gibi dersleri deiçerecek şekilde tasarlanmıştır. Modüler eğitim programının zorunlu derslerden oluşanve dört yıllık müzik teknolojileri lisans eğitiminin ilk yılını kapsayan bu ilk evresini,geriye kalan üç yıllık eğitimi içeren ikinci eğitim evresi takip etmektedir. İkinci evredeöğrenciler, diledikleri alanlardan diledikleri dersleri almakta özgür olup, bu derslerinhiçbirisinin birinci evreyi başarıyla tamamlamış olmak dışında bir ön koşulubulunmamaktadır. Kurum için ise böylesi modüler bir programı uygularken göz önündebulundurulması gereken şartlar mevcuttur.Anahtar Sözcükler: Yükseköğretim, Lisansüstü, Müzik, Program, MüzikTeknolojileri. | |
dc.description.abstract | This study aims to analyze and describe the status of four-year undergraduate'Music Technology' curricula in Turkey in order to find out if they fit with thehypothesis that they do not include as many music technology category courses as theirWestern counterparts. The hypothesis first originated in the form of a curious ideawhich had its roots in personal correspondences of the author and his foreign collegueswho were graduates from foreign music technology departments. With the curiositydeveloped furthermore, after having a look at the music technology curriculums ofTurkish universities, even without making any calculations then, it was noticed that thecurriculums spared a great amount to subject areas like music theory and performance.This resulted in structuring a research around the subject to prove or disprove thehypothesis which led to this thesis study.Undergraduate education in `Music Technology` and relevant curricula isinternationally one of the most overlooked subjects in terms of research, except for afew publications.`Music Technology` is an interdisciplinary field of study rather thanbeing `one` discipline and relates to and spans across a continuously expanding list ofareas because of the swift developments in technology resulting in newly formeddemand for music technology professionals who are able to work in these new areas.Moreover, each new occupation develops its own techniques and methods both intheory and practice which are to be learnt, studied and practically experienced. Musictechnology curricula has to correspond to these developments and adapt itself to the fastchanging conditions in order to be able to successfully keep up with the requirements ofclose tracking the overall progress. This is even a harder task to perform for countrieslike Turkey because of the history of education is relatively newer than in the countriesmusic technology education first originated. Additionally, the new and drivingtechnologies generally neither are developed nor arrive here, thus become known andgotten familiar with soon enough to adopt into our curriculums. In addition to thesechallenges, there was too little written and researched over the issue. These altogetherformed the main drive and necessity to define the status of Turkish undergraduate musictechnology curricula which is the main goal of this study.viiiIn order to achieve the goal of describing where undergraduate music technologycurricula currently stands, the music technology curriculums offered by seven Turkishuniversities were examined thoroughly and then compared to the foreign undergraduatemusic technology curriculums. The curriculums have been explored in terms of creditallocations to develop an understanding about how much of the curriculums are inclosed contact with the recent developments in the area and the equivalent education inselected universities in United States and United Kingdom.In examination, an inductive calculation method was used. Firstly, the coursesthat were included within the curriculums have been found out through internet surveyand each course description was read. Secondly, credit allocation of each course in thecurriculum was calculated in terms of credit weights in percentages. It become apparentthat each course was found to belong either one of the eleven areas of study that weremet during the curriculum exploration. Each of these eleven areas are called as a`course category` through out this study. All the courses were then listed and classifiedaccording to which course category they reside in. Then credit allocation per coursecategory per semester was calculated in terms of credit weights in percentages. Finally,the results were summed up to find out the overall credit allocation per category withinthe four-year undergraduate music technology education of each university.From the above-mentioned care, the research has been conducted with adescriptive and critical point of view. The findings of the research were presented in thisthesis study together with the results; new educational approaches such as `livingorganic curricula`, which are changing and transformed by the shaping of developingtechnologies of today's music technology programs, dynamic new educational practicesand the situation of traditional education where assets can not be sustainable under newcompetition conditions are discussed; an alternative modular training program designmodel that is thought to be used as a transitional step between traditional and new in theprocess of change has been proposed specifically for undergraduate education in musictechnology.The proposed modular training program distinguishes two major stages ofundergraduate education in music technology over time. The first phase of the trainingcovers the first year of a four-year undergraduate education and consists of compulsorymain courses. This first phase is designed to include courses such as basic physics andmathematics, which are given at all of the currently music technology available in ixTurkey that has been contracted as a result of the research is not given in any of thedegree programs, but researched overseas educational institutions. This first phase ofthe modular training program, which consists of compulsory courses and covers the firstyear of undergraduate education in four-year music, is followed by the second phase ofthe education which includes the remaining three years of education. In the secondstage, students are free to take the courses they wish from the fields they wish, and noneof these courses have a precondition other than the successful completion of the firststage. For the institution, there are conditions to consider when applying such a modularprogram.Key Words: Higher Education, Graduate, Music, Program, Music Technology. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Türkiye`de müzik teknolojisi bölümlerinin ders programlarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | The schedules of the music technology in Turkey | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Music | |
dc.identifier.yokid | 10074349 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 490551 | |
dc.description.pages | 119 | |
dc.publisher.discipline | Müzik Eğitimi Bilim Dalı | |