Show simple item record

dc.contributor.advisorEser, Erhan
dc.contributor.advisorBozkurt, Ali İhsan
dc.contributor.authorÇetin, Feridun
dc.date.accessioned2021-05-07T08:53:31Z
dc.date.available2021-05-07T08:53:31Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599275
dc.description.abstractHızlı kentleşme ve endüstrileşme süreci birçok çevre sorununu da beraberinde getirmektedir. Bunlardan biri de gürültüdür. Kentlerdeki gürültünün en önemli kaynağını motorlu taşıtlar ve onun oluşturduğu trafik oluşturmaktadır.Bu çalışmada Denizli ilinde trafiğin yoğun olduğu kavşak ve yollardaki gürültü düzeylerinin saptanması, ilişkili faktörlerin belirlenmesi ve elde edilen veriler ışığında gürültü haritalarının çıkarılması amaçlanmıştır.Bunun için kavşaklar ve ana arterler üzerinde gürültü ölçümü yapılacak 56 ayrı ölçüm noktası belirlenmiştir. Ölçümler 15 Nisan?31 Mayıs.2009 tarihleri arasında hafta içi trafiğin yoğun olduğu saatler olan sabahları 07:45- 09:15 saatleri, öğlenleri 12:00?13:30 saatleri, akşamları 16:45- 18:15 saatleri arasında gerçekleştirilmiştir. Ölçümler gürültü düzeyi ölçülecek yolun veya kavşağın kenarında bulunan kaldırımların yola bakan kenarlarında, yerden 1,5 m yükseklikte yapılmıştır. Elde edilen veriler Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliğinde (ÇGDYY) belirtilen sınır değerlerle karşılaştırılmıştır. Ayrıca ölçüm noktalarındaki geçen araç sayıları, trafik ışığı durumu, çevre yoğunluk indeksi gibi etkenlerin gürültü düzeyine etkileri de araştırılmıştır.Saptanan ortalama eşdeğer gürültü düzeyleri sabah 70,9 dBA, öğlen 69,0 dBA ve akşam 70,8 dBA'dır. Ölçüm yapılan tüm noktaların sabah % 89,3'ünde, öğlen % 75'inde ve akşam % 87,5'inde ÇGDYY sınır düzeylerinin aşılmış olduğunun gözlenmesi Denizli ilinde trafik gürültü kirliliği sorununun ciddi boyutlarda olduğunu göstermektedir.Ortalama geçen araç sayısının yüksek olduğu noktalarda ve trafik ışıklarının olduğu noktalarda ölçülen gürültü düzeylerinin daha yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır. Çevre yoğunluk indeksi ile gürültü düzeyi arasındaki anlamlı bir ilişki gözlenmemiştir.Ölçüm noktalarının koordinatları Magellan Explorist el tipi GPS kullanılarak tespit edilmiştir. Elde edilen veriler için ArcGIS 9.0 yazılımında IDW interpolasyon yöntemi kullanılarak gürültü haritaları oluşturulmuştur.Hazırlanan bu haritalar Denizli Kenti uydu görüntüsü ile örtüştürülerek trafik gürültüsünden etkilenmenin kentin işyeri alanlarında ve ana erişim yollarının bulunduğu hatlarda yoğunlaştığı görülmektedir.Anahtar Kelimeler: gürültü düzeyi, trafik, gürültü haritası
dc.description.abstractThe process of rapid urbanization and industrialization has brought about many environmental problems. One of them is noise. The most important source of noise in the cities that created by motor vehicles and creates traffic.In this study, Denizli and road traffic noise in the junction of the intense level of determination and determination of related factors in light of the data obtained was to create noise maps.Intersections and on main arteries for it will make noise measurements at 56 different measurement points identified. Measurements between 15 April-31 Mayıs.2009 weekday hours as traffic is concentrated in the morning 7:45 to 9:15 pm, lunch 12:00 to 13:30 hours, evenings 16:45 to 18:15 hours between the bands. Measured noise level measurements at the edge of the road or the junction of the road looking at the edges of the sidewalk, was made at a height of 1.5 m from the ground. The data obtained from the Assessment and Management of Environmental Noise Regulation (ÇGDYY) compared with the limits. Moreover, the number of vehicles passing the measuring point, traffic light status, environmental factors such as the density index was also investigated the effects of the noise level.Determined the average equivalent noise levels, 70.9 dBA morning, 69.0 dBA noon and 70.8 dBA evening. All points of measurement; 89.3% morning , noon 75% and evening exceeded the limit level ÇGDYY observation was that traffic noise pollution in Denizli indicate serious problem. The average number of vehicles passing the traffic light at the point of the high points of the measured noise levels were found to e higher level. Environmental index and the intensity of a significant relationship between the noise level was observed The coordinates of measurement points, were determined using Magellan Explorist GPS handheld. ArcGIS 9.0 software for data obtained using the IDW interpolation method, noise maps have been created.Prepared these maps, satellite images coinciding with the city of Denizli affected by traffic noise and the main access road of the city's business areas where lines are abundant.Key Words: noise levels, traffic, noise mapen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHalk Sağlığıtr_TR
dc.subjectPublic Healthen_US
dc.titleDenizli ili trafik gürültü kirliliği haritası
dc.title.alternativeDenizli province the traffic noise pollution map
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentHalk Sağlığı Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmNoise
dc.subject.ytmNoise pollution
dc.subject.ytmTraffic noise
dc.subject.ytmDenizli
dc.subject.ytmTraffic
dc.subject.ytmTraffic noise
dc.subject.ytmNoise
dc.identifier.yokid373208
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityCELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid386828
dc.description.pages122
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess