Show simple item record

dc.contributor.advisorÇamlıyer, Hatice
dc.contributor.authorSoytürk, Mümine
dc.date.accessioned2021-05-07T08:53:26Z
dc.date.available2021-05-07T08:53:26Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2020-01-31
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599235
dc.description.abstractÇocukluk ve gençlikte yaşanan davranış sorunlarını tek bir açıdan incelemek pek mümkün değildir. Davranış örüntülerinin birçok yönden irdelenmesi, yetişkinlik çağına gelmeden önce gerekli eğitimin bireysel ve toplumsal açıdan ele alınması, hem beden eğitiminin yararlarını hem de ders dışı etkinliklerin katkılarını ortaya koymak bakımından önemli bulunmuştur. Bu araştırmada, ders dışı etkinlik olarak takım sporu (voleybol, basketbol, hentbol ve futbol) yapan (DDEOTSY), il genelinde dereceye girmiş kız ve erkek takımlarının sporcuları ile spor yapmayan (SYM) öğrencilerin davranış örüntülerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır.Araştırmanın evrenini, Manisa İli Milli Eğitim okullarında orta öğretim kademesinde okuyan 2032 öğrenci, örneklem ise, 479 gönüllü öğrenci (266 DDEOTSY ve 213 SYM adolesan) oluşturmaktadır.Veri toplama araçları olarak, Kişisel Bilgi Formu (KBF), 11-18 Yaş Gençler İçin Kendini Değerlendirme Ölçeği (YSR/11-18) ve Öğretmen Bilgi Formu (TRF/6-18) kullanılmıştır. Tanımlayıcı veriler için sıklık (f) ve yüzde (%) kullanılmış, gruplar arasında bağımlı değişkenlere ilişkin farklar için iki grup bağımsız örneklem t testi, ilişki analizlerinde ise Pearson Correlation testi kullanılmıştır. SPSS 16 ile yapılan istatistiki değerlendirmelere göre adolesanların davranış örüntüleri SYM' ların Anksiyete/Depresyon, Dikkat Sorunları yaşadıkları ve DDEOTSY' ların Toplam Yeterlik alt ölçek ortalamaları lehine olduğu bulunmuştur. Cinsiyet faktörü açısından davranış örüntülerinin olumsuzluğu en çok SYM kızlar açısından etki etmiştir.Beden eğitimi öğretmenlerinden elde edilen bulgulara göre; öğretmenler hitap ettikleri kitleyi yeterince tanımadıkları, DDEOTSY' ları daha olumlu davranış örüntülerine sahip olarak gördükleri sonucuna varılmıştır. Ayrıca YSR/11-18 aracılı ile elde edilen bulgular, TRF/6-18 ile elde edilen bulgularla ilişkisi olmadığı bulunmuştur.Adolesan dönemde ders dışı etkinlik olarak takım sporu yapmanın davranış örüntüleri açısından SYM' lara göre daha olumlu etkilediği, özellikle SYM kızların risk altında olduğu sonucuna varılmıştır. Beden eğitimi öğretmenleri DDEOTSY ve SYM adolesanların davranışlarını değerlendirmede gerekli yeterliliği gösterememişlerdir.Anahtar Kelimeler: Davranış örüntüsü, Ders dışı etkinlikler, Takım sporu, Adolesan
dc.description.abstractIt is not possible to investigate the behavior issues that existed during childhood and youth from only one aspect. Investigating behavior patterns from various perspectives and discussing the necessary pre-adulthood education from individual and communal aspects are considered to be important in order to highlight the benefits of physical education and the contributions of extracurricular activities. The purpose of this research is to compare the behavior patterns of male and female students who do team sports as extracurricular activity (DDEOTSY) such as volleyball, basketball, handball, football and whose teams have proven success in championship competitions with students who don?t do sports (SYM).The population of this research consists of 2032 high school students and the sample consists of 479 voluntary students (266 DDEOTSY and 213 SYM adolescents).Personal Information Form (KBF), YSR/11-18 Youth Self Reported and TRF/6-18 Techer Report Form are used as the data gathering technique. For descriptive data analysis frequency (f) and percent (%), for the investigation of dependent variable differences among groups; samples t test, and for correlation analysis Pearson Correlation test are used. In accordance with SPSS 16 statistically results of study was to SYM groups experienced Anxious/ Depressed, Thought Problems and were found in favor of DDEOTSY?s Total Competence. SYM girl?s behavior patterns were found adverse efficacy for the gender factor Findings reveal that physical education teachers don?t know their audience well enough and consider DDEOTSYs to have more positive behavior patterns. Besides, it is found that YSR/11-18 findings have no relationship with the TRF/6-18 findings.The study reveals that doing sports as extracurricular activity during adolescence has a more positive affect on behavior patterns than not doing sports. It is also found that females who don?t do sports are under risk. Finally, the study shows that physical education teachers are not sufficient enough to evaluate the behaviors of DDEOTSY and SYM adolescents.Key Words: Behavior Patterns, Extracurricular Activity, Team Sports, Adolescenten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleDers dışı etkinlik olarak takım sporu yapan ve spor yapmayan orta öğretim öğrencilerinin davranış örüntülerinin karşılaştırılması
dc.title.alternativeThe comparison of the behaviour patterns of high school student who do team sports as extracurricular activity and who don't do sports
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-01-31
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid415780
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityCELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid387849
dc.description.pages174
dc.publisher.disciplineBeden Eğitimi ve Spor Öğretimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess