Eylem ve harekette yaratıcı düşünme: Ölçek uyarlama çalışması
dc.contributor.advisor | Çamlıyer, Hüseyin | |
dc.contributor.author | Karabulut, Nuri | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:53:22Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:53:22Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2020-01-31 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599212 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı okul öncesi dönemdeki ve ilköğretimin ilk yıllarını kapsayan 3-8 yaş arası çocukların yaratıcılıklarını belirlenmek amacıyla E. Paul TORRANCE tarafından geliştirilen Thinking Creatively in Action and Movement ? Eylem ve Harekette Yaratıcı Düşünce Testini (EHYD) Türk kültürüne uyarlama çalışmalarını yaparak Türk araştırmacıların kullanımına sunmaktır.Öncelikle çalışmanın orijinal versiyonu ele geçirilmiştir. Türkçe dil eşdeğerlilik çalışması için test metni iki dile de hakim yabancı dil uzmanları tarafından, önce İngilizceden Türkçeye, sonra da Türkçeden İngilizceye çevrilmiştir. Türkçeye çevrilmiş metnin konunun uzmanları tarafından bu yaş grubuna ve istenilen hedefe uygunluğuyla ilgili görüş birliğine varıldıktan sonra uygulama evresine geçilmiştir. Çalışmanın pilot uygulama çalışması Uşak il merkezinde kreş, anaokulu ve ilköğretime devam etmekte olan 560 (280 kız, 280 erkek) çocuk üzerinde yapılmıştır. Dört aktiviteden oluşan EHYD testi 3 hafta arayla ikinci kez uygulanmış ve test tekrar test güvenilirliğine bakılmıştır. Elde edilen verilerin geçerlik ve güvenirlik açısından istatistiksel olarak analizleri yapılmıştır. Son olarak da testin uygulandığı öğrencilerin sınıf öğretmenlerinin görüşlerine başvurulmuş, öğretmen görüşleri ile testten elde edilen verileristatistiksel olarak karşılaştırılmıştır.Test puanlarıyla öğretmenlerin verdiği puanların karşılaştırılmasında, hem Wilcoxon İşaretlenmiş Sıralar testi sonuçları (p = .986), hem de Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon sonuçları (r = .681) istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Güvenilirlik açısından da test tekrar test puanlarının Pearson Korelasyon katsayısı akıcılık boyutu için (.959), orijinallik boyutu için (.964), hayal gücü boyutu için ise (.932) olduğu görülmüş ve Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı da (.862) olarak hesaplanmıştır.Türkçe' ye uyarlaması yapılan EHYD testinin okul öncesi dönem çocuklarında yaratıcığı değerlendirme açısından, elde edilen yüksek geçerlik ve güvenilirlik puanlarına dayanarak ülkemizde yapılacak araştırmalarda kullanılabileceği düşünülmektedir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to present Thinking Creatively in Action and Movement (TCAM - developed by E. Paul TORRANCE in order to determine the creativity of the pre-school children and the children aged between 3 and 8) to the use of Turkish researchers by adapting it to the Turkish culture.Firstly, the original version of the mentioned study was acquired. For Turkish language equivalence study, the test text was translated firstly from English to Turkish and then from Turkish to English by foreign language experts with a good command of both languages. After the experts of the subject reached an agreement on the compliance of the translated text to the relevant age group and to the desired target, the application phase was started. Pilot application process of the study was carried out on 560 children (280 female, 280 male) that continue their education in nurseries, kindergartens and elementary school in the city center of Uşak. The TCAM test containing four activities was carried out for the second time after 3 weeks of interval and then the test-retest reliability was checked. The resulting data were statistically analyzed in terms of validity and reliability. Finally, the class teachers of the relevant students were contacted in order to take their opinions and the teachers? opinions and the data acquired from the test were statistically compared.In the comparison of the test scores and the scores given by the teachers, both the results of the Wilcoxon Signed Rank Test (p = .986) and the results of Pearson Moment Correlation (r = .681) were statistically significant. For reliability, Pearson Correlation coefficients of the test-retest scores were found to be (.959) for fluency, (.964) for originality and (.932) for imagination and CronbachAlfa internal consistency coefficient was calculated to be (.862).It is concluded that the TCAM test adapted to Turkish can be used in the researches to be carried out in our country in terms of evaluating creativity of pre-school children, relying on the high validity and reliability. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Eylem ve harekette yaratıcı düşünme: Ölçek uyarlama çalışması | |
dc.title.alternative | Thinking creatively in action and movement: Scale adaptation study | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-31 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Creative thinking | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.identifier.yokid | 427085 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 452932 | |
dc.description.pages | 95 | |
dc.publisher.discipline | Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dalı |