Genç kızların dismenore ile baş etmeye yönelik deneyimleri ve düşünceleri
dc.contributor.advisor | Bolsoy, Nursen | |
dc.contributor.author | İşbeceren Vatan, Pinar | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:53:15Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:53:15Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2020-03-12 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599181 | |
dc.description.abstract | Araştırma, genç kızlarda dismenore görülme prevelansı, mestrual dönemde yaşanılan semptomlar ve bunları etkileyen faktörler ile dismenoreye ve dismenore tedavisine yönelik bakış açılarının ve deneyimlerinin ortaya çıkarılması amacıyla yapılmıştır. Araştırma Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Yüksek Okulu'nda Ocak-Mayıs 2014 tarihlerinde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Yüksek Okulu Ebelik bölümünde 2013-2014 öğretim döneminde öğrenim gören 243 kız öğrenci oluşturmuştur. Örnekleme yöntemine gidilmemiş, ulaşılabilen ve kriterlere uygun olan 213 genç kızlar örneklemi oluşturmuştur. Veriler, iki aşamada toplanmıştır. Araştırmanın birinci aşamasında; araştırmanın nicel verileri literatür taranarak hazırlanan Bireysel Bilgi Formu ve menstrual yakınmaları belirlemek amacıyla Menstrüel Distres Şikayet Listesi (MDQ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzde dağılımı, Paired Sample t-test, One-Way Anova kullanılmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında; Amaçlı örneklem yöntemlerinden; benzeşik ve ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 26 genç kız örneklemi oluşturulmuştur. Araştırmanın nitel verileri literatür taranarak hazırlanan Yarı Yapılandırılmış Soru Formu kullanılarak genç kızlar ile derinlemesine yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak yapılmıştır. Yapılan görüşmeler (ort: 7 dk) ses kayıt cihazına kaydedilmiştir. Kaydedilen kayıtlar bilgisayar ortamında yazıya aktarılmış, veriler kodlanıp temalara göre sınıflandırılmış, yorumlanarak rapor haline getirilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.Genç kızların yaş ortalamasının 20.61±1.85, %96.7'sinin bekar ve %74.7'sinin normal kiloda olduğu saptanmıştır. Genç kızların %79.3'ünün dismenore şikayeti yaşadığı, %73.1'inin menarştan itibaren dismenore yaşadığı, %74.3'ünün menstruasyon başlamadan bir veya iki gün önce dismenorenin başladığı, %70.5'inde bir veya iki gün sürdüğü, %72.4'ünün dismenoreyi en şiddetli menstruasyonun birinci günü yaşandığı ve %59.8'nin ailesinde dismenore yaşayan birey olduğu saptanmıştır. Genç kızların %56.0'ının tamamen, %36.6'sının kısmen günlük aktivitelerinin dismenoreden etkilediği, %42.4'ünün bazen, %22.0'ının sürekli olarak dismenore nedeniyle okul devamsızlığı yaptıkları belirlenmiştir. Genç kızların menstrüel distres şikayet listesi (MDQ) menstrual dönem puan ortalaması 41.00±30.62 ve menstrual dönemde MDQ alt boyutlarında en çok etkilendikleri alanların negatif duygulanım ve ağrı olduğu bulunmuştur. Araştırmada Dismenore Bilinci ve Dismenore Süreci olmak üzere iki ana tema belirlenmiştir. Genç kızların dismenore döneminde en fazla aile bireylerinden destek gördükleri, doktor tarafından verilen tıbbı tedaviye uymadıkları, geleneksel ve tamamlayıcı uygulamalardan en çok sıcak uygulama yaptıkları ve dismonere sürecini negatif duygular içerisinde geçirdikleri tesbit edilmiştir.Araştırma sonucunda; Genç kızlara yönelik hizmet sunan sağlık çalışanlarının sorunu fiziksel, psikolojik ve sosyal yönleriyle bütün olarak değerlendirmesi gerektiği, hemşirelerin genç kızlara ve annelerine eğitim ve danışmanlık yapmalarının yararlı olacağı söylenebilir. | |
dc.description.abstract | Study, the prevalence of dysmenorrhea in young girls seen, the symptoms experienced in the days of the menstrual period and the factors affecting them with dysmenorrhea and was conducted to reveal the perspectives and experiences for the treatment of dysmenorrhea.Study was investigated at Sanitary Academy of Celal Bayar University on January between May 2014. The sample was studied on 213 volunteer girl students at Midwifery Department on 2013-2014 educational year. Sample technique wasn't used and the sample was formed by attainable 213 young girls who had suitable criterions.Data was gathered into two phases .Quantitive survey sheet prepared by scanning literature and Mood Disorder Questionnaire to determine menstrual complaining were used on the first phase of the study. Numbers, percentage distribution, paired sample t-test and one way Anova were used on data analysis. Sample-purpose technique; using analogue and criterion sample formed 26 young girls samples representing specific universe. Half-configured inquiry by scanning literature at qualitative data of the study was used with young girls face to face . These face to face discussions (avarage:7 minute) were taped to recorder. The records were typed to pc , data was encoded and classified according to themes, interpreted and reported. Content analysis was used at data analysis. It has been stated that girls age averages are 20.61±1.85; %96.7 are single and %74.7 of girls have normal weight. It has been also stated that %79.3 of young girls have dysmenorrheal problems,%74.3 of girls suffer from dysmenorrheal one or two days before beginning of menstrual;%70.5 of girls suffer from menstrual during one or two days, %72.4 of girls suffer on the first day of menstrual and %59.8 of these girls have family member who suffers from dismenorea.%56 of these young girls are effected completely for daily activities,%36,6 of these girls are effected partly and sometimes %42.4 of girls can be absence at school and %22.0 of girls can be chronic absence. These girls' menstrual term point is 41.00± 30.62 at Mood Disorder Questionnaire. The Mood Disorder Questionnaire has mostly effected in negative affected and pain on sub-dimension during menstrual period. In the study, was determined two main themes Dysmenorrhea Awareness and Dysmenorrhea Process. It can be concluded that young girls get support from their family members mostly, don't take medical treatment by their doctor into consideration and use one of the traditional and practice; heat treatment and pass adversely at period. It can be said that health staffs working for young girls should consider problem physically, psychologically and socially as a whole and it will be useful that nurses should give education and consultation for young girls and their mothers. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Kadın Hastalıkları ve Doğum | tr_TR |
dc.subject | Obstetrics and Gynecology | en_US |
dc.title | Genç kızların dismenore ile baş etmeye yönelik deneyimleri ve düşünceleri | |
dc.title.alternative | Young girls experiences and thoughts aiming to cope with dysmenorrhea | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-03-12 | |
dc.contributor.department | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Young girls | |
dc.identifier.yokid | 10021275 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 615069 | |
dc.description.pages | 120 | |
dc.publisher.discipline | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği Bilim Dalı |