dc.contributor.advisor | Çamlıyer, Hüseyin | |
dc.contributor.author | Alp, Hulusi | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:53:11Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:53:11Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2020-01-31 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599166 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, otistik çocuklarda görülen davranış problemlerinin düzeltilmesi ile hareket eğitimi ve fiziksel aktivitelerin ilişkisini incelemektir. Araştırma, tek denekli deneysel bir çalışma olup, modeli ise ön test - son test kontrol gruplu desenle yapılmıştır.Belirlenen amaç doğrultusunda, Aydın İlinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bulunan, otistik çocukların eğitim - öğretim gördükleri, `Özel Eğitim ve Uygulama Merkezi`nde ki; yirmi dört çocuktan (24) , 6-10 yaş aralığında olan, on dört (14) çocuk ile çalışmanın yürütülmesi planlanmıştır. Çalışma iki aşamada yürütülmüştür; Birinci aşamada; Özel eğitim ve Uygulama Merkezinde eğitim-öğretim görmekte olan ve araştırmanın örneklemini oluşturan çocukları tanıyabilmek, çocukların problem davranışları hakkında bilgi sahibi olabilmek amacıyla, çocukları tanıyan kişilerden (Aileleri, Öğretmenleri, Kurum Psikologu) çocuklarla ilgili bilgiler toplanarak, müdahale edilecek problem davranışlar, kullanılacak yöntem ve tekniklerin belirlenmesi için araştırma ekibi tarafından ( Sorumlu araştırmacı, Yardımcı araştırmacı, Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi, Çocuk ve Ergen Psikologu) uygulamaya başlamadan önce bir ön değerlendirme yapılmıştır. Değerlendirme sonucu birbirine yakın özellikler taşıyan on dört (14) çocuktan, random olarak belirlenen altı (6) çocuk ile deney grubu, diğer sekiz (8) çocuk ile de kontrol grubu oluşturulmuştur. İkinci aşama da ise; Deney ve Kontrol grubundaki çocukların ailelerine `Vineland Sosyal Uyum ve Davranış Ölçeği` ön-test olarak uygulanmıştır. Daha sonra, otistik çocukların düzeylerine göre hazırlanmış olan bir eğitim programı (oyun formatlı hareket eğitimi ve fiziksel aktivitelerden oluşan), on (10) hafta boyunca, haftada iki (2) gün, bir (1) saat olarak araştırmacı tarafından deney gurubundaki çocuklara uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise rutin olarak almakta oldukları eğitimin dışında hiçbir aktivite uygulanmamıştır. 10 (On) hafta sonun da Deney ve Kontrol grubundaki çocukların ailelerine Vineland Sosyal Uyum ve Davranış Ölçeği tekrar son-test olarak uygulanmıştır.On (10) hafta süren çalışmada deney grubuna yaptırılan hareket eğitimi ve fiziksel aktiviteler araştırmacı tarafından video ile kayıt altına alınmıştır. Araştırma sürecinin sonunda, Deney ve Kontrol grubundaki çocukların davranış problemlerinin görülme sıklığı ve süresindeki değişiklikleri görebilmek ve istatistiksel olarak bir karşılaştırma yapabilmek için, uygulamaya başlamadan önceki bir (1) haftalık zaman dilimi, uygulamanın başladığı ve devam ettiği on (10) haftalık zaman dilimi ve uygulama sona erdikten sonraki bir (1) haftalık zaman dilimi olmak üzere toplam on iki (12) haftalık zaman dilimi ailelerin doldurduğu Davranış Takip Çizelgeleriyle kayıt altına alınmıştır. Davranış Takip Çizelgeleri araştırmacı tarafından ailelere haftalık olarak verilip, yine haftalık olarak düzenli bir şekilde ailelerden geri alınmıştır.Deney grubuna uygulanan, Hareket Eğitimi ve Fiziksel Aktivitelerin dayandırıldığı temel eğitim yaklaşımı `Uygulamalı Davranış Analizi` dir. Bu çerçevede her süreç yeniden yapılandırılmış ve mümkün olduğunca video kayıtlarıyla tespit edilmiştir. Her ne kadar `Vineland Sosyal Uyum ve Davranış Ölçeği` gibi nicel bir yön bulunsa da toplam denek sayısı 6+8 = 14 gibi kısıtlı sayıda olması nedeniyle araştırma verileri ağırlıklı olarak nitel yöntemlerle toplanmıştır. Bu testlerden elde edilen bulgular SPSS istatistik programı ile değerlendirilmiştir. Gruplar arası karsılaştırmalarda `Mann Whitney U` testine, Grup içi karsılaştırmalarda ise `Wilcoxon testine` başvurulmuştur. Tip 1 hata için α= 0.05 ve 0.01 düzeyi alınmıştır. Sonuç olarak; deney grubundaki otistik çocuklara uygulanan, hareket eğitimi ve fiziksel aktivitelerin, deney grubundaki çocukların problem davranışlarında, kontrol grubundaki çocuklara göre azalan bir fark olduğu ve istatistiksel olarak deney grubunun lehine anlamlı olduğu saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Otizm, Hareket Eğitimi, Fiziksel Aktivite, Beden Eğitimi, Oyun, Problem Davranış, Sosyalleşme | |
dc.description.abstract | The purpose of this study, the correction of behavioral problems in children with autism movement is to examine the relationship between education and physical activity. This research is an experimental study of single subject, the model pretest - posttest control group was made patterns.Designated purpose, Aydin Province Ministry of Education which is connected to, autistic children's education - teaching is seeing that, `Special Education and Application Centre` in that; twenty-four children (24), 6-10 age range, with fourteen (14) children execution of the work is planned.Study was conducted in two stages;In the first phase of special education and Application Center Education who had been on and the research sample forming children to recognize and children's problem behaviors have knowledge in order to be the children recognize from people (families, teachers, Corporate Psychologist) child-related information collected will be intervened behavior problems, of methods and techniques to be used by the research team to determine the (principal investigator, Assistant researcher, Child and Adolescent Psychiatry, Child and Adolescent Psychologist) a preliminary assessment is made before starting the application. Evaluation results with characteristics close to each other within fourteen (14) children, randomly designated six (6) children practice group with the other eight (8) children in the control group was created.In the second stage, to the families of the children in the experimental and control groups `Vineland Social Cohesion and Behavior Scale` pre-test was administered. Then, in the experimental group of the autistic children according to their level prepared a training program (game format movement education and physical activity consisting of), ten (10) weekly for two (2) days, one (1) hour as the practitioner experimental group in the was administered to children. A control group received routine training they receive no outside activity did not apply. Ten (10) weeks of the end for the families of the children in both groups Vineland Social Cohesion and Behavior Scale post-test was administered again.Ten (10) weeks of the experimental group in the study commissioned by practitioners of movement education and physical activity were recorded with the video.The research process at the end of the experimental and control groups for children in the behavioral problems and the incidence and duration of changes in to view and statistically to do a comparison to the application prior one (1) week's time the application is started and continued ten (10) week period of time and application after the end of one (1) week time period totaling twelve (12) weeks of family time zone filled with Behavior Tracking Charts have been recorded. Behavior Tracking Schedules families on a weekly basis by the researcher given, again on a weekly basis, was withdrawn from the family on a regular basis.Applied to the experimental group, Movement Education and Physical Activity is based on the basic educational approach `Applied Behavior Analysis` is. In this context, each process has been restructured and have been identified as possible with video recording. Although `the Vineland Social and Behavioral Adjustment Scale` Although the total number of subjects such as quantitative aspects 6 +8 = 14 due to a limited number of such survey data were collected mainly qualitative methods.The findings obtained from these tests were evaluated with SPSS statistical software. Between-group comparisons, `Mann-Whitney U` test, the intra-group comparisons, `Wilcoxon test` have been applied. For Type 1 error level α = 0.05 and 0.01 was obtained.As a result, applications in the group of children with autism behavior problems in the correction of Movement Education and Physical Activity, applications of children with behavior problems in the control group, according to a decreasing difference was statistically the application's favor was significant was found. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Otistik çocuklarda görülen davranış problemlerinin azaltılmasında hareket eğitimi ve fiziksel aktivitelerin ilişkisi | |
dc.title.alternative | Correction of behavior problems in children with autism education and physical activity relationship of action | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-31 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10032064 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 464772 | |
dc.description.pages | 201 | |
dc.publisher.discipline | Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dalı | |