Show simple item record

dc.contributor.advisorGüzel Gürbüz, Pınar
dc.contributor.authorBaysal, Duygu
dc.date.accessioned2021-05-07T08:53:09Z
dc.date.available2021-05-07T08:53:09Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599156
dc.description.abstractAmaç: Okul pansiyonlarında kalan kız öğrencilerin ders dışı eğitim çalışmaları kapsamında uygulanması düşünülen yoga etkinleri ile rekreatif amaçlı serbest zamanlarını değerlendirerek hareketsiz yaşamdan kurtulması, son yıllarda yaygın olarak görülen obezite sağlık problemine karşı bir önlem niteliği taşıması gibi kazanımlara ulaşmaktır. Yapılan literatür çalışmalarında yoga etkinlikleri ile fiziksel kuvvet, esneklik, konsantrasyon, öfke kontrolü, huzur ve yaşam kalitesinde artış görülürken, streste ise azalma tespit edilmiştir. Bu etkinlikler ile konsantrasyonun ve yapılan işe odaklanmanın sağlanabilmesi, kötü alışkanlıklardan uzak durma gibi kazanımların yanı sıra okuldaki akademik başarılarını arttırma, onları daha sağlıklı bireyler haline getirme, kendilerine olan güvenlerini arttırma, kendilerini keşfetmelerini ve mutlu hissetmelerini sağlama hedeflerine ulaşabilecekleri yolunda bilimsel tespitler yapmak ve ders dışı eğitim çalışmaları incelendiğinde yoga etkinlikleri ile ilgili elde edilebilecek kazanımların Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ders dışı eğitim (DDE) müfredatına alınması yönünde öneri sunmak araştırmanın amacını oluşturmaktadır.Gereç ve Yöntem: Araştırma da nitel araştırma yöntemlerinden gözlem, görüşme ve doküman analizinden (günlüklerden) yararlanılmıştır. Bu araştırmanın katılımcılarını; yoga etkinliklerine katılan 14-18 yaş grubunda kırk bir (41) kız öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmacı uygulayıcı ve gözlemci olarak Gölköy Anadolu Öğretmen Lisesi'nde bulunmuştur. Elde edilen veriler, bilgisayar ortamında düz yazı haline getirilmiştir. Daha sonra veriler, Nvivo 10 for Windows programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Ayrıca nitel görüşmelerin çözümlenmesi alanında uzman 2 kişi tarafından yapılmıştır. Araştırmanın güvenirliğinin sağlanması aşamasında basit uyum ve kappa katsayıları hesaplanmıştır. Güvenlik hesaplaması sonucunda kodlayıcılar arasındaki uyum r=0.76 bulunmuştur. Bu bulgular hesaplanan değerlerin, puanlayıcılar arasında iyi düzeyde uyumlu olduğunu göstermektedir.Bulgular: Demografik özelliklere ilişkin bilgilere ulaşılmıştır. Ayrıca çeşitleme yönteminin (gözlem, görüşme ve doküman analizi) analizinde elde edilen veriler `farkındalığın oluşumu, fizyolojik kazanımlar, psikolojik kazanımlar, ders dışı eğitim önerisi olarak yoganın kazanımları` ana temaları altında sunulmuş ve alt temalara ulaşılmıştır.Sonuçlar: Demografik verilere ilişkin sonuçlar verilmiştir. Çeşitleme yöntemi ile elde edilen verilerin analizi sonucunda; her birinde ortak olan iki (2) ana temaya ulaşılmıştır. Bu temalar; ders dışı eğitim olarak yoganın kazanımları ve ders dışı eğitim önerisi olarak 'yoga'nın kazanımlarıdır. Bununla birlikte DDE olarak yoganın kazanımlarına ilişkin üç (3) ortak temaya ulaşılmıştır. Bunlardan ilki psikolojik kazanımlardan odaklanma, konsantrasyon, rahatlama, özgüven, motivasyon, stres, mutluluk ve olumlu düşünme ortak temaları üzerinde dururken, ikinci olarak ise fizyolojik kazanımlara ilişkin motorsal yeti gelişimi ve fiziksel sağlık ortak temalarına ulaşılmıştır. Üçüncü ve son ortak tema ise farkındalığa ilişkin önyargı ve öz-farkındalık temalarıdır. DDE önerisi olarak yoganın kazanımlarına ilişkin olarak altı (6) ortak temaya ulaşılmıştır. Bu temalar; kendine zaman ayırma, merak, keşfetme, hayal etme, eğlence ve akademik başarıdır. Sonuç olarak; DDE çalışmaları kapsamında yapılan yoga uygulamalarının, katılımcıları zihinsel ve bedensel olarak rahatlatarak üzerindeki stresi azalttığı tespit edilmiştir. Bu rahatlama bireyin yapacağı işe karşı duyduğu motivasyonu arttırmasının yanı sıra, ana odaklanmasını sağlayarak konsantrasyonuna da olumlu etki oluşturmaktadır. Böylece kendinin farkına varan birey önyargılarını ortadan kaldırarak, geleceğe dair kurduğu hayalleriyle birlikte olumlu düşünceler oluşturur. Birey kendine ayırdığı bu zaman içerisinde yaptığı yoga uygulamaları sonucunda bedensel ve ruhsal olarak gösterdiği gelişimle sağlam bir özgüvene ve fiziksel sağlığa erişebileceği söylenebilir.
dc.description.abstractPurpose: The main purpose of the study is to reach acquisitions as avoiding sedentary life by benefiting leisure time and as sanction to health disorders like obesity by yoga activities which thought to be implemented as extracurricular training of female students who stay school pension. In the literature review it is seen that yoga activities lead to improve physical strength, resilience, concentration, anger management, well being, quality of life, and reduce stress. With this study, it is aimed to make scientific determination about providing concentration and focusing; additionally to improve academic success, to make them healthier individuals, to gain self-confidence and self awareness and to make them feel happy and to offer a suggestion that providing acquisition which gained by yoga activities to take place on the Ministry of Education of Extracurricular training curriculum.Methodology: It is benefited from observation, interviewing, and analyze of documents as diary on qualitative research methods in this study. 41 school going female students of 14-18 years are selected for the study. Researcher stands as an observer and implementer in Golkoy Anatolian Teacher High School. Gained data is prosed in the computer environment. Then they are coded via Nvivo 10 for Windows programme. Common theme of coded data is classified by 2 experts.Findings: It is reached demographic featured knowledge. Data which are development of awareness, physiological and psychological acquisitions, implementation of extracurricular activity; in the analyze of triangulation method offers under the main theme and reach sub themes.Conclusion: It is given results concerning demographic data. It is reached two main common subjectsfor each as a result of gained data analysis by triangulation method. These are acquisition of yoga as extracurricular activities and offer of extracurricular activities. Besides, as extracurricular training is reached three common subjects. Firstly, psychological acquisition based on focusing, concentration, relaxation, self-confidence, motivation, stress, happines and thinking positively, secondly concerning physiological acquisition it is reached common theme as physical health and development of motor ability third and the last common theme in this research is self-awareness and prejudice by concerning awareness. Extracurricular training offers three common points such as saving time of herself/himself, curiosity, detection, imagination, having fun and academic success.To sum up it is stated that yoga practises which is done in the frame of extracurricular training studies, reduce stress by relaxing applicants mentally and physically. This relaxation has positive impact on concentration by providing focus as well as increasing motivation to what people do. Thus, individuals who has self-awareness remove prejudice and start to think positively for the future. As a consequence of yoga activities applicants are improved mentally, physically. It makes individual to have self-confidence and physical health.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleMeb, okul pansiyonlarında kalan kız öğrencilerde `yoga etkinliğinin ders dışı eğitim çalışmaları kapsamında uygulanabilirliğinin` incelenmesi (Ordu Gölköy örneği)
dc.title.alternativeAnalyze of the female students who stay mi̇ni̇stry of educati̇on's school pensi̇on i̇n terms of the ''feasi̇bi̇li̇ty of yoga acti̇vi̇ty on the scope of extracurri̇cular trai̇ni̇ng'' wi̇th the sample of Gölköy, Ordu.
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10092036
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityCELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid462815
dc.description.pages160
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess