Show simple item record

dc.contributor.advisorKutlu, Necip
dc.contributor.authorSümbül, Sema
dc.date.accessioned2021-05-07T08:53:03Z
dc.date.available2021-05-07T08:53:03Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2019-01-07
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599130
dc.description.abstractAmaç: İnsanların zihinsel yetenek ve zekâlarının ölçülmesi, stres altında görsel ve işitsel uyarana karşı tepki verme becerisi ile el, kol, ayak ve göz koordinasyonu yetenekleri ve seçici dikkat-problem çözme gibi psikomotor yeteneklerin bilimsel olarak ölçülmesi amaçlanmaktadır. Gereç ve Yöntem: Psikoteknik Viyana Test Sistemi kişilerin zihinsel özelliklerinin ve psikomotor becerilerinin belirlenmesi amacıyla kullanılan bilgisayar destekli bir psikoteknik ölçme ve değerlendirme sistemidir. Viyana Test Sistemi içerisinde bulunan, Determinasyon (DT) testi ile bireylerin yoğun uyaran akışı ve stres altında tepki verme hızı ve kalitesi, Cognitrone (COG) testi ile sürekli dikkat-problem çözme yeteneği ve Standart Progressive Matrisler (SPM) testi ile muhakeme yeteneği ölçülecektir. Psikometrik ve Psikomotor Araştırma Laboratuvar arşivinden yararlanarak bireylerin el tercihi öngörüsüyle bilişsel verilerin yaş grubu ve eğitim düzeyine göre dağılımı ve grupları karşılaştırarak incelemektir. Bulgular: El tercihlerine bakıldığında solak bireylerin sağlak bireylere göre kognitif yeteneklerde daha başarılı olduğu belirlendi. Yaş gruplarında, 18-21 yaş muhakeme yeteneğinin diğer gruplara göre daha yüksek olduğu, 36 ve üstü yaş grubunun ise doğru tepki hızı ve kalitesi, sürekli dikkat-problem çözme yeteneğinde diğer gruplara göre daha iyi olduğu saptandı. Eğitim düzeyleri arasında doğru tepki sayısının en iyi olduğu grup düz lise mezunlarıydı. Muhakeme ve sürekli dikkat-problem çözme yeteneğinde ise en iyi grubun üniversite eğitim düzeyi olduğu saptandı.Sonuçlar: Cinsiyet, el tercihi, yaş ve eğitim düzeylerinde kognitif becerinin anlamlı bir şekilde birbirlerini etkileyebileceği görüşüne vardık.
dc.description.abstractAim: The measurement of individual's mental abilities and intelligence, with the ability to react to aural and visual stimuli under stress, hand, arm, foot and eye coordination abilities and psychomotor abilities such as selective attention- problems solving is aimed to be measured scientifically.Materials and Methods: Psychotechnic Vienna Test System is a computer-aided measurement and evaluation system that being used to determine individual's mental abilities and psychomotor skills. Located in Vienna Test System, Determination test (DT) has intense stimuli flow to test individual's test ability to react under stress, Cognitrone (COG) measures the abilities of problem solving and constant attention, and Standard Progressive Matrices (SPM) will measure reasoning skills. By benefiting from the Psychomotor and psychometric research laboratory archive, in respect to individuals hand preference foresight, cognitive datas will be examined by the distribution and comparing of age groups and educational levels.Results: When the hand preference is under examination, compared to healthy individuals the left-handers were found to be more successful in cognitive abilities. In the age group of 18-21 year olds reasoning ability was higher than the other groups, while the constant attention-problem-solving ability and correct response speed and quality was found to be better than the other groups. According to the number of correct responses of high school graduates were the best among the education level groups. By the reasoning and constant attention-problem solving skills in university graduate education level was found to be the best group.Conclusion: We have concluded that gender, hand preference, age and level of education may affect cognitive skills significantly.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFizyolojitr_TR
dc.subjectPhysiologyen_US
dc.titleEl tercihi belirlenen sağlıklı kadın ve erkek bireylerde eğitim düzeyi ve yaş gruplarına göre bilişsel yeteneklerin dağılımı
dc.title.alternativeDistribution of cognitive skills according to education level and age groups in hand preference obtained healthy male and female
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-01-07
dc.contributor.departmentFizyoloji Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10097805
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityCELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid453791
dc.description.pages67
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess