Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzbey, Selhan
dc.contributor.advisorÖzbey, Selhan
dc.contributor.authorÇetinöz, Firat
dc.date.accessioned2021-05-07T08:53:01Z
dc.date.available2021-05-07T08:53:01Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2021-01-20
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/599122
dc.description.abstractÖzetAmaç: Bu çalışmanın amacı: Türkiye'deki spor federasyonlarında görev alan üst ve orta seviyedeki spor yöneticilerinin başarı ihtiyacı güdüsü (BİG) ve yöneticilerin gelişimlerine yönelik verilen zorlu görevlerin (YG), yönetsel yetkinlik (YY) düzeylerini ortaya çıkarmaktı.Gereç ve Yöntem: Çalışmanın gerçekleştirilmesinde Türkiye'deki Spor Federasyonlarının merkez teşkilatlarında başkan, başkan yardımcısı, yönetim kurulu üyesi, bağlı ve yan kurullarda görev alan farklı mevkilerdeki (üst ve orta) spor yöneticilerinden veri toplanmıştır. Veri toplama aşamasında web tabanlı online form ve anketlerin araştırmacı tarafından yüz yüze doldurtulması yöntemleri kullanılmıştır. Spor yöneticilerinin yönetici yetkinliklerini belirlemek için kullanılan ölçek Ko ve ark. (2011) yetkinlik algısı çalışmasından uyarlanmıştır (21). Ko ve ark. (2011)'nın yetkinlik algısı ölçme aracı 11 alt ölçekten (Yönetim Teknikleri, Sporla İlgili Teoriler ve Temeller, Servis Sağlama ve Geliştirme, Yabancı Dil ve Öğrenme Yeteneği, Liderlik, Finans, Ekonomi ve Analitik Yetenekler, İletişim, Politik/Siyasi Farkındalık, Muhasebe ve Risk Yönetimi, Bilgi Yönetimi ve Teknolojileri, Yönetim Teorileri ve Bilgi Yönetimi) ve toplamda 70 maddeden meydana gelen ve cevap seçeneğinde 7'li Likert derecelendirme seçeneği kullanılan bir ölçektir. Yöneticilere verilen gelişimlerine yönelik zorlu görevlerle ilgili verilerin toplanmasında McCauley (1994)'un `Developmental Challenge Profile` ölçeğinde istifade edilmiştir. Bu ölçek toplamda 50 maddeden ve 10 alt ölçeğinden istifade edilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda 10 alt ölçekten 5 tanesi; örgüte yeni yön verme, alışılmadık sorumluluklar, zor şartlarda karar verme, kültürler arası çalışabilme alt ölçekleri kullanılmıştır. Bu alt boyutlar 25 maddeden meydana getirilen 7'li Likert cevaplama seçeneği kullanılan bir ölçekle belirlenmiştir. Bir diğer ölçme aracı olarak yöneticilerin Başarı İhtiyacı Güdülerini belirlemede Heckert ve ark. (1999) 'nın başarı ihtiyacı alt ölçeği 5 maddeden ve 5'li Likert derecelendirme seçeneği ile meydana gelmektedir.Bulgular: Ölçme aracının güvenirliği SPSS 22.00 programıyla, geçerliği ise LISREL 8.15 programı ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi, güvenirlik ve geçerlik analizleri sonucunda yönetsel yetkinlik (YY) ölçeği 5 alt boyut 31 madde, yöneticilerin gelişimlerine yönelik verilen zorlu görevler (YG) ölçeği 5 alt boyut 16 madde ve başarı ihtiyacı güdüsü (BİG) alt ölçeği ise 5 maddeden meydana gelmiştir.Analizler sonucunda, yöneticilerin gelişimlerine yönelik zorlu görevlerin alt boyutları olan alışılmadık sorumluluklar (negatif yönlü), yönetim alanın genişliği ve kültürlerarası çalışabilme başarı ihtiyacı güdüsü aracılığı ile spor yöneticilerinin yönetsel yetkinleri üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir.Sonuç: Bu araştırmada spor yöneticilerinin yönetsel yetkinlikleri ile ilgili güvenilir ve geçerli bir model sunulmuştur. Bu modele göre, spor yöneticilerin alışılmadık sorumluluklar karşısında başarı ihtiyacı güdülerinin olumsuz etkilendiği söylenebilir. Bununla birlikte yönetim alanının genişliği ve kültürlerarası çalışabilme olanaklarının arttırılması, spor yöneticilerinin yönetsel yetkinlik düzeylerinin artmasında etkili olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Spor yönetimi, yönetsel yetkinlik, zorlu görevler, başarı ihtiyacı.
dc.description.abstractSUMMARYThe aim of this study is to investigate the effects of the needs for achievement and managerial developmental assignments of sports administratorson on their development of managerial competencies.The data was collected from the president, vice president, members of management working at the central organization of the Turkish Sport Federation and sport directors who are in charge of dependent and subsidiary organisations (middle and upper level managers) –middle and upper leveled provincial directors and district directors. At the data collection stage, web based on line form and the filling of the questionnaire by the researcher face to face methods were used. The data were collected from 189 sport managers by the use of questionnaire. The scale used to assess sport directors' managerial competencies was adapted from Ko and her colleques (2011). The scale formed from 11 and included 70 items with 7 point Likert type rating scale options. To assess managerial developments of sport administrators `Development Challenge Profile` of McCauley (1994) has been used. The scale is formed from 50 questions and 10 subscales. Five subscales of the scale including, developing new directions, unfamiliar responsibilities, deciding high stakes environment, job overload and working across cultures have been used. The scale is formed from 25 items and used seven point Likert type rating options. Heckert and his colleques' (1999) the needs for achievement scale for the identification of the sport directors' needs was used that includes five items with 5 point Likert type rating scale options.Findings: In the analysis, SPSS Version 22.00 and LISREL Version 8.15 were used to assess reliability and validity of the scales. Confirmatory factor analysis revealed that Managerial Competencies consists of five dimensions with 31 items and Managerial Developmental Assignments formed of 5 dimensions with 16 items. The needs for achievement construct made up by 5 items.The analysis further indicate that the subscales of the managerial developmental assignments which are unfamiliar responsibilities (negatively), job overload and working across cultures were influencial on the managerial competencies of sport managers through needs for achievement.Conclusion: The study findings revealed that the suggested model was valid and reliable in explaining the effects on sport managers' competencies. The model can be interpreted as the following: when sport managers face unfamiliar responsibilities, their needs for achievement was negatively influenced. Sport managers' development assignments of job overload and working across cultures have positive impact on their needs for achievement. Keywords: Sport management, Needs for Achievement, Managerial Developmental Assignments, Managerial Competencies.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKamu Yönetimitr_TR
dc.subjectPublic Administrationen_US
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleSpor yöneticilerinin başarı ihtiyaçları güdüsü ve gelişimlerine yönelik verilen zorlu görevlerin yönetsel yetkinliklerine etkileri
dc.title.alternativeThe effects of the success needs of sports administrators and developmental assignments in predicting managerial competencies
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2021-01-20
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Öğretimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSports
dc.subject.ytmSport management
dc.subject.ytmManagers
dc.subject.ytmManegerial skills
dc.subject.ytmAchievement motivation
dc.subject.ytmSuccess
dc.identifier.yokid10116229
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityCELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid453818
dc.description.pages146
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess