8. sınıf fen bilgisi dersi, canlılarda çoğalma ve kalıtım ünitesinin öğretiminde bilgisayar destekli öğretim yöntemi ile geleneksel yöntemin öğrenci başarısına etkileri
dc.contributor.advisor | Güner, Hüseyin | |
dc.contributor.author | Yoldaş, Cenk | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:44:14Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:44:14Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/598819 | |
dc.description.abstract | ÖZET Ülkemizin ileri teknoloji aşamasına geçebilmesi ve giderek bir bilgi toplumuna dönüşebilmesi için ortaöğretimde Fen Eğitiminin yeniden düzenlenmesinin ve öğretimde çağdaş araç-gereçlerin kullanılmasının önemi büyüktür. Gerçekten yeni teknolojilerin eğitime sunduğu olanaklardan öğretim sürecinde nasıl yararlanılabileceği, teknolojinin eğitime nasıl uygulanabileceği sorunları ülkemizde giderek daha yoğun tartışılan konular haline gelmiştir. Günümüzde Fen Öğretiminde bazı kavramların öğretilmesinde ve öğrenilmesinde ciddi sorunlarla karşılaşıldığı bilinmektedir. Varolan sorunların geleneksel yaklaşımlarla çözülemeyeceği pek çok eğitimcinin ortak görüşüdür. Bu durumda uygulanması gereken, öğrenme kalitesini arttırarak öğretmenin işlerinin bir bölümünü maliyeti daha düşük birilerinin üzerine aktarmakla olur. Bütün bu sorunları azaltmada bilgisayar destekli eğitimin yeri büyüktür. Fen Bilgisi eğitiminde, özellikle laboratuvar çalışmalarında bilgisayar kullanımıyla, bilgisayarın eğitim sürecinde `elektronik kara tahta` olması engellenerek, yüksek maliyetlerle gerçekleştirilemeyecek bir çok laboratuvar çalışması bilgisayar desteğiyle az zaman harcayarak, düşük maliyet ve yüksek verimle gerçekleştirilebilmektedir. Bu araştırmada, 8. sınıf Fen Bilgisi Dersi, `Canlılarda Çoğalma ve Kalıtım` ünitesinin öğretiminde bilgisayar destekli öğretim yöntemi ile geleneksel yöntemin öğrenci başarısına etkileri incelenmiştir. Araştırma, 2000-2001 öğretim yılı, ikinci döneminde Kütahya ili Adnan Menderes ilköğretim Okulu ve Tekel ilköğretim Okuluna devam eden 94 8. sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Her okuldan rastlantısal örneklem yöntemiyle belirlenen iki sınıf, deney ve kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney ve kontrol gruplarına ilişkin ön test ve son test verileri elde edildikten sonra, seçilen bu örneklemin populasyonu homojen olarak temsil edip etmediğini belirlemek için Levenes Homojenlik testi uygulanmış ve t-testine ön şart olan bu analiz t-test prosedürünü geçerli kılmıştır. Uygulamaya geçilmeden önce, deney ve kontrol gruplarına ön test verilmiş, ve bunun sonuçlarına yapılan t-testine göre bilgisayar destekli öğretim yöntemi ve geleneksel yöntem uygulanacak grupların giriş düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır. Uygulamanın sonunda deney ve kontrol gruplarına son test uygulanmış, `Canlılarda Çoğalma ve Kalıtım` ünitesini bilgisayar destekli öğretim yöntemi ile öğrenen deney grubundaki öğrencilerle, geleneksel yöntemle öğrenen kontrol grubundaki öğrencilerin, testten aldıkları puanlar t-testi ile karşılaştırılmıştır. t-testine göre anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Bunun sonucunda 8. sınıf Fen Bilgisi dersi.`Canlılarda Çoğalma ve Kalıtım` ünitesinin öğretiminde, bilgisayar destekli öğretim yönteminin, geleneksel yönteme göre daha başarılı olduğu görülmüştür. Ayrıca, Fen Bilgisi dersi ` Canlılarda Çoğalma ve Kalıtım` ünitesini bilgisayar destekli öğretim yöntemiyle öğrenen öğrencilerin öğrenme düzeyleri ile cinsiyetleri arasında bir ilişki olup olmadığı ki-kare analizi ile incelenmiştir. Analiz sonucunda, öğrenme düzeyleri ile öğrencilerin cinsiyetleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuş, bilgisayar destekli öğretimle erkek öğrencilerin daha yüksek test puanları aldıkları gözlenmiştir. VI | |
dc.description.abstract | ABSTRACT The importance of rearrangement of Science Education and the use of contemparory materials in education at secondary education level is great for our country' s becoming an advanced technological phase and turning out an in formation society. Actually, the questions of how can be benefitted from innovative technology that provides facilities for education during the period of teaching and how can the technology be applied into the education have largely become the subjects discussed in our country. It is known that in science teaching, some serious problems are faced in some conceptions taught and learnt. Many educators agree that present problems cannot be solved by the traditional approaches. In that case, the task being applied is to transfer some duties of teacher into those having fewer expenses by increasing the quality of learning. Computer asistance teaching method is significant in miniminizing all these problems. In science teaching, especially in laboratory study with computer being on `electronical blackboard` of computer can be hindered and many laboratory studies that cannot be performed in great expenses can be done with computer assistance in small expenses, but high quality. In that research, teaching of eighth level science course including `multiplying and heredity in living beings` unit, the effects of the method of computer asistance teaching method and traditional method on students' success were examined. This research was employed in the eighth level of Kütahya Adnan Menderes and Tekel secondory school with 94 students during the second term of 2000-2001 teaching year. Two classes from each school identified by coincidental example method was separated as experimental and control group. After pre-test and post-test data got related to experimental and control groups, in order to indentity whether that sample chosen represents the population as homogeneous or not, Levenes Homogeneity test was applied, so this analysis pre-stipulating t-test validates t-test procedure. Before the application, pre-test was employed to experimental and control group. According to t-test, it was concluded that there was almost no diversity between the comptuter assistance teaching method and traditional method from the aspect of their background knowledge. At the end of the application the post-test was applied to the experimantal and control group. To the t-test, the scores of the students in the experimental group who learnt the unit `multiplying and heredity in living beings' with computer assistance teaching method was compared with those in the control group who learnt with traditional method. The considerable difference was noted according to the t-test. As a result of this application, in teaching the unit `multiplying and heredity in living beings` at the eighth level science course, it was understood that computer assistance teaching method was more successfull than traditional method. Also, it was examined with chi-square test whether there was a relationship or not between the learning level of the students who learnt the unit `multiplying and heredity in living beings` with computer assistance teaching method and their sex. As a result of this analysis, it was found out that there was a considerable relation between their sex and learning level and it was noted that the male students taught with computer assistance teaching method got high test scores. VII | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Biyoloji | tr_TR |
dc.subject | Biology | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 8. sınıf fen bilgisi dersi, canlılarda çoğalma ve kalıtım ünitesinin öğretiminde bilgisayar destekli öğretim yöntemi ile geleneksel yöntemin öğrenci başarısına etkileri | |
dc.title.alternative | Teaching of eighth level science course including `multiplying and heredity in living beings` unit, the effects of the method of computer assistance teaching method and traditional method on students' success | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Computer assisted instruction | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.identifier.yokid | 129186 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | CELÂL BAYAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 121499 | |
dc.description.pages | 80 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |