Ergenlerde duygusal esnekliğin arttırılmasında bir sanat aktivitesinin etkisinin değerlendirilmesi: Mandala
dc.contributor.advisor | Seval, Müge | |
dc.contributor.author | Özsavran, Musa | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:41:29Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:41:29Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-08-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/598047 | |
dc.description.abstract | Sanat aktiviteleri kaygı, stres, çatışma ve değersizlik gibi duygular yaşayan ergenin, dikkatini başka yöne çekerek duygusal esnekliğini arttıran ve olumlu duygular yaşamasına yardımcı olan faaliyetlerdir. Bu araştırmanın amacı, bir sanat aktivitesi yöntemi olan mandala çizme ve boyamanın duygusal esnekliği arttırmaya etkisinin değerlendirilmesidir. Araştırma deneysel bir çalışma olarak 1 Ocak- 31 Mayıs 2017 tarihleri arasında Zonguldak ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir lisenin 9., 10. ve 11. sınıflarına devam eden ve araştırmaya katılmayı kabul eden öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın yapıldığı lisenin 9., 10. ve 11.sınıfına devam eden 586 öğrenci evreni oluşturmuştur. 586 kişilik evrenden, bilinmeyen sıklıkla %5 olasılıkla ve %95 güven seviyesi ile en az kişiye (n=254) ulaşılarak Öğrenci Bilgi Formu, Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (ÇGPSÖ-12), Ergenler için Olumlu ve Olumsuz Yaşantı Ölçeği (OOYÖ) ve Çocuklar için Öz-yeterlik Ölçeği (ÇÖYÖ) uygulanmıştır. Elde edilen ilk bulgular çerçevesinde düşük puan alanlardan 41 deney 41 kontrol grubu atanarak araştırmanın girişimsel kısmı gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre; ÇGPSÖ-12 ölçeği puanlarının her mandala seansı sonrası anlamlı düzeyde artış gösterdiği belirlenmiştir (Uyg. öncesi 35.92±4.2; dördüncü seans: 43.17±7.7; p=0.000). Dördüncü mandala uygulaması sonunda ÇGPSÖ-12'e göre ÇÖYÖ sosyal öz-yeterlik (r=0.402; p=0.09), duygusal öz-yeterlik (r=0.192; p=0.22), genel öz-yeterlik (r=0.354; p=0.02), OOYÖ olumlu yaşantı alt boyutu (r=0.402; p=0.09 ve OOYÖ (r=0.323; p=0.04) puanlarının arttığı saptanmıştır. Bu bulgular çerçevesinde bir sanat aktivitesi olan mandala uygulamasının ergenlerin duygusal esnekliğinin (psikolojik sağlamlığını) arttırılmasında etkili bir yöntem olduğu sonucuna varılmıştır. | |
dc.description.abstract | Art activities are enhancing emotional flexibility and helping to live positive emotions in adolecents, who exprience feelings such as anxiety, stress, conflict and worthlessness, by attracting attention elsewhere. The purpose of this research is to evaluate the effect of mandala drawing and painting as an art activity method on the enhancement of emotional flexibility. The study was designed as an interventional experimental study and it was performed between 1 January and 31 May 2017, at the 9., 10. and 11. grades of a high school connected to the Ministry of National Education in Zonguldak. 586 students attending to 9., 10. and to the 11. grade have formed the universe. Student Information Form, Child and Youth Resilience Measure (CYRM-12), Scale of Positive-Negative Experiences (SPANE) and Self-Efficacy Questionaire for Children (SEQ-C) were applied for adolescents in the 586 person population. After the first findings obtained, 41 experimental groups and 41 control groups were assigned to the low scores and the interventional part of the research was realized. According to research findings; it was determined that the (CYRM-12) scores increased significantly after each mandala session (before intervention: 35,92±4.2; fourth mandala session: 43.17±7.7; p=0.000). It was determined that at the end of fourth mandala session; according to (CYRM-12) scores, social self efficancy score (r=0.402; p=0.09), total self efficancy score (r=0.354; p=0.02), SPANE positive experiences sub score (r=0.275; p=0.09) and SPANE total score (r=0.323; p=0.04) were increased.This finding has led to the conclusion that as an art activity, mandala practice is an effective way to increase the emotional resiliency (psychological integrity) of adolescents. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.subject | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları | tr_TR |
dc.subject | Child Health and Diseases | en_US |
dc.title | Ergenlerde duygusal esnekliğin arttırılmasında bir sanat aktivitesinin etkisinin değerlendirilmesi: Mandala | |
dc.title.alternative | An evaluation of the impact of art activity for enhancing emotional resiliency in adolescents: Mandala | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-08-09 | |
dc.contributor.department | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Adolescents | |
dc.subject.ytm | Emotional adjustment | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Mandala | |
dc.subject.ytm | Art | |
dc.subject.ytm | Art activities | |
dc.subject.ytm | Flexibility | |
dc.subject.ytm | Adaptation-psychological | |
dc.identifier.yokid | 10160171 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 473866 | |
dc.description.pages | 137 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |