Show simple item record

dc.contributor.advisorDemiroğlu, Aysel
dc.contributor.authorBozkurt, Metin
dc.date.accessioned2021-05-07T08:34:33Z
dc.date.available2021-05-07T08:34:33Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/597408
dc.description.abstractBu araştırmada, beşinci sınıf öğrencilerinin üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı ile okuma motivasyonları çeşitli değişkenler açısından incelenmiş ve okuma düzeyleri ile ilişkisi tespit edilmiştir. Tarama modeline göre tasarlanan araştırmanın evrenini 2918 beşinci sınıf öğrencisi oluştururken örneklem grubunda ise 600 beşinci sınıf öğrencisi yer almıştır. Öğrencilerin üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı ?Üstbilişsel Okuduğunu Anlama Farkındalığı Ölçeği?, okuma motivasyonları ?Okuma Motivasyonu Ölçeği? ve okuma düzeyleri ise boşluk tamamlama testi ile belirlenmiştir. Veriler SPSS 16.0 istatistik programına uygun şekilde kodlanmıştır.Araştırma sonucunda, beşinci sınıf öğrencilerinin cinsiyet, okulun bulunduğu yerleşim yeri ve ailenin kitap alma durumu değişkenleri ile üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı puanları arasında anlamlı farklılık bulunurken, çevresindekilerden en çok kitap okuyan kişiye göre anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Okuma motivasyonu ile cinsiyet arasında anlamlı farklılık bulunurken, okulun bulunduğu yerleşim yeri ve çevresindekilerden en çok kitap okuyan kişiye göre anlamlı farklılık olmadığı, ailenin kitap alma durumu ile içsel motivasyon ve dışsal motivasyonun rekabet alt boyutu arasında anlamlı farklılık bulunmazken, dışsal motivasyonun tanınma, sosyal ve uyum alt boyutları arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Okuma düzeylerine göre üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı ile okuma motivasyonunda genel olarak bağımsız okuyucu düzeyinin en yüksek ortalamaya sahip olduğu tespit edilmiştir. Okuma düzeyleri ile üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı arasında orta, okuma motivasyonu ve alt boyutları arasında düşük düzeyde ilişki olduğu görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Üstbilişsel Okuduğunu Anlama Farkındalığı, Okuma Motivasyonu, Okuma Düzeyi, Beşinci Sınıf Öğrencileri.
dc.description.abstractIn this research, the metacognitive awareness of reading comprehension of 5th grade students and their reading motivation have been investigated in terms of various variables and the relationship between the levels of reading has been identified. The research planned according to the survey model consisted of 2918 students and the sample group contained 600 5th grade students. The metacognitive awareness of reading comprehension of the students has been observed by ?The Metacognitive Awareness of Reading Comprehension Scale?, their reading motivations with ?The Reading Motivation Scale? and their levels of reading with ?The Fill-in-the Blanks Test?. The data obtained were appropriately encoded for SPSS 16.0.As a result of this research, a significant difference between the variables with regard to gender of students, location of school and financial affordability of their families, and their metacognitive awareness of reading comprehension grades has been observed while, compared to the others who read a lot, no meaningful difference has been determined. There has been a significant difference between reading motivation and gender, whereas no significant difference has been observed between financial affordability of the families and sub-comparative dimension of internal ? external motivations. On the other hand, a meaningful difference has been identified between the sub-dimensions of external motivations related to idea of being recognized, sociability and conformity. When the reading levels are concerned, the level of independent reader has been assessed as having the highest medium in relation with the metacognitive awareness of reading comprehension and reading motivation. It has been determined that there is an average relationship between the reading levels and the metacognitive awareness of reading comprehension. In addition, a low level of relationship between reading motivation and its sub-dimensions has been assessed.Key Words: The Metacognitive Awareness of Reading Comprehension, Reading Motivation, Reading Level, 5th Grade Students.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleBeşinci sınıf öğrencilerinin üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığı ve okuma motivasyonları ile okuma düzeyleri arasındaki ilişki
dc.title.alternative5th grade students of elemantry school metacognitive reading comprehension and reading motivations and readin level between relationship
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmReading level
dc.subject.ytmMetacognitive
dc.subject.ytmReading-comprehension
dc.subject.ytmReading-comprehending skill
dc.subject.ytmReading behaviours
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmAwareness
dc.subject.ytmMotivation
dc.identifier.yokid461597
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid345329
dc.description.pages110
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess