Show simple item record

dc.contributor.advisorEkenyazıcı Güney, Efsun
dc.contributor.authorYaakoubi, Mohammed Yassir
dc.date.accessioned2020-12-03T17:00:56Z
dc.date.available2020-12-03T17:00:56Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-01-25
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/59739
dc.description.abstractFas'ta kentlerin ve metropollerin büyümesi nedeniyle daha iyi yaşam koşulları sağlamak isteyen bir çok kişi kırsal alanlardan kentlere göç etti. Sonuç olarak, altyapısı böyle bir akına hazır olmayan kentler fazla kalabalıklaştı ve bir konut krizi ortaya çıktı. Gecekondu alanları genişledi ve bu bölgelerde yaşayan düşük gelirli gruplar kentler için büyük bir kentsel ayrışma problemi yarattı. Bu krizden çıkmak adına üretilen birçok girişimden sonra hükümet konuyla başa çıkabilmek için 2004 yılında düşük-bütçeli konut üretimine odaklanan `Gecekondusuz Kentler` adlı bir program başlattı ve önemli/büyük emlak şirketlerini bu konuda motive edebilmek için vergi teşvik politikaları uygulamaya karar verdi. Bu programın amacı gecekonduları yok etmek ve onun yerine gerekli olanakları sağlanan sosyal konut kompleksleri inşa etmekti.Ancak, kısa bir süre sonra kullanıcılar konutların yapı malzemeleri, tesisat sistemi, güvenlik standartları, konut çevresi ve rekreasyon alanlarının düşük kalitesinden şikâyet etmeye başladı. Şikayetlerinin inşaat şirketlerinin sorumluları ve hükümet tarafından gözardı edilmesinin ardından, çevre sakinleri seslerini duyurmak ve farklı bir mecra olan kitle iletişim araçlarını kullanarak bir çözüm üretmek istediler. Yaşadıkları durumun videolarını çekip onları Facebook ve Youtube gibi farklı sosyal medya platformlarına yükleyerek şikayetlerini geniş kitlelere duyurmak ve dikkat çekmeye çalıştılar. Amaçları kitle iletişim kanallarını kullanarak yetkililerin (inşaat şirketleri ve hükümet görevlileri) yükümlülükleriyle yüzleşmeleri, bu yükümlülükleri yerine getirmeleri için onlar üzerinde baskı kurmak ve toplumun sosyal konut sektörünün problemleri hakkındaki farkındalıklarını artırmaktı. Öte yandan bütün bu çabalara rağmen, her zaman aynı mesajı vurgulayan yeni videolara YouTube ve diğer sosyal medya platformlarında rastlanıyor. Bu bulgu çalışmanın sosyal konut problemlerini kitle iletişim araçlarının kullanımı üzerinden incelenmesine neden olan temel motivasyondur. Bu nedenle, bu tez Fas'ın en temel problemlerinden biri olarak gecekondu yerleşimlerini ele alır ve farklı kitlesel iletişim platformlarını kamusal farkındalık yaratması bağlamında inceler. Hükümetin gecekondusuz kentler programı üzerinden sosyal konut yaklaşımına odaklanan tez, çeşitli projeleri inceleyerek tanıtımlarındaki sözler ile gerçeklik arasındaki farkları kitle iletişiminin bir araç olarak kullanılması ile ortaya çıkarmaya çalışır. Bununla birlikte, kalitatif bir metodoloji izleyen bu tezin genel yaklaşımı Fas'taki sosyal konut sorunu ve kitle iletişimi üzerine veri toplamaya ve Jnane Al Mansour Projesi sakinleri ile yapılan açık uçlu derinlemesine görüşmelere dayalıdır. Özetle, bu çalışma Fas'taki sosyal konut sorununun konuya farkındalık sağlamak için buradaki yaşam koşullarını ortaya çıkarmak bağlamında kitlesel iletişim platformları üzerinden detaylı ve açıklayıcı şekilde araştırır.Anahtar kelimeler: Kentleşme, Gecekondu, Gecekondusuz Kentler Programı, Sosyal Konut, Kitlesel İletişim.
dc.description.abstractDue to the growth of cities and metropolises in Morocco after few years from the independence in 1956, many people from the rural hinterland migrated to urban areas especially in the early '70s, in order to ensure better living standards. As a result, cities whose infrastructures were simply not ready for such an influx became overcrowded and a housing crisis occurred. Slum areas has extended and low income groups living there created a big urban segregation problem for the cities. After several attempts of coming out of this crisis, the Government decided to deal with the issue by implementing a policy of tax incentives regarding the construction of low-cost housing, giving the major real estate groups the necessary motivation to intensify efforts in this direction, through a program called `Cities Without Slums` (CWS) launched in 2004. The aim of the program was to eradicate slums and to build social housing complexes with all facilities needed instead. However, several complaints have been raised after a short period by the residents about the poor quality of their houses in terms of building materials, sanitary systems, safety standards, housing environments and recreational areas. After the ignorance of their complaints by the officials of the construction companies and the government, residents tried to be heard by many and find a solution by the use of a different medium which is Mass Media. The residents tried to reach large masses and attract the attention by uploading the videos of their living conditions through different social media platforms such as Facebook and YouTube. Their aim was to put pressure on the authorities (construction companies and the officials of the government) to face their responsibilities and raise the awareness of the society about the problems of social housing sector by the use of Mass Media platforms.Despite those efforts, there are always newly uploaded videos on YouTube and other social media platforms emphasizing the same message, which means that the suffer of the residents still exists. This finding was the main motive that led this study to explore the problems of the social housing through CWS program by the use of Mass Media. Therefore, the thesis aims to explore the use of different kinds of Mass Media platforms as a ground for public awareness after examining one of the most important urbanization problems of Morocco which is the slum settlements. Focusing on social housing approach of the government as a solution through Cities Without Slums Program, the thesis makes a research on some projects and tries to figure out the differences between the promises of advertisements and the realities by the use of the tool of Mass Media. However, the overall approach of the thesis which follows a qualitative methodology is based on data collection that focus on the issue of social housing in Morocco, the theme of Mass Media and open-ended in-depth interviews with residents of social housing units through the case study of Jnane Al Mansour Project. In sum, this research that examines the issue of social housing in Morocco in a clear and detailed way through selected Mass Media platforms to highlight the awareness of people on the issue in the context of unveiling the living conditions of the people in the slum areas of Morocco. Keywords: Urbanization, Slums, Cities Without Slums Program, Social Housing, Mass Media.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMimarlıktr_TR
dc.subjectArchitectureen_US
dc.titleAnalysing the role of mass media to raise awareness on social housing projects in Morocco: The case study of Jnane al Mansour project
dc.title.alternativeKitlesel iletişim araçlarının Fas'taki sosyal konut projeleri üzerindeki farkındalığı artırmadaki rolünün analizi: Jnane al Mansour projesi örneği
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-01-25
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid10217430
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid528359
dc.description.pages117
dc.publisher.disciplineMimarlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess