Show simple item record

dc.contributor.advisorKara, Mehmet
dc.contributor.authorKaraca, Yağmur
dc.date.accessioned2021-05-07T08:26:05Z
dc.date.available2021-05-07T08:26:05Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596734
dc.description.abstractKarar verme, hayatın ayrılmaz ve önemli bir parçasıdır. Günümüzün hızla değişen dünyasında karar verme problemleri, daha karmaşık bir hale gelmiştir. Alternatif ve kriter sayılarının artması, kriterlerin birbiri ile çelişmesi, bunlar arasından seçim yapacak olan karar vericinin işini bir hayli zorlaştırmıştır. Artan rekabet koşulları içerisinde hızlı ve doğru karar verebilen işletmeler, rakiplerine üstünlük sağlamaktadır. Hızlı ve doğru karar verebilmek için bilimsel yaklaşımların kullanılması artık bir zorunluluk olmuştur. Bu tezde çok kriterli karar problemlerinin çözümünde kullanılabilecek matematiksel metotlar üzerinde durulmuştur. Bu matematiksel metotlarla, Yozgat ilindeki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik başarısına etki eden faktörlerin önem derecelerinin bulunması hedeflenmiştir. Analitik Hiyerarşi Süreci metodunun, eğitim alanında karşılaşılan bir probleme uygulaması yapılmıştır.
dc.description.abstractDecision-making is an important and indispensable part of life.In today?s rapidly-changing world ,decision making problems have become more complex. Due to both the increase in the number of criteria and alternatives and the conflict among them , it has been more difficult for a decision maker to make a selection among these so-called alternatives and criteria.The enterprises which are able to make decisions both rapidly and correctly in terms of increasing competition get the edge over their rivals.The use of scientific approaches during the process of making decisions rapidly and correctly has been an inescapable necessity.This study focuses on the mathematical methods which can be used for the solution of multi-criteria decision making problems.Within the province of Yozgat, it has been aimed to detect the degree of importance of the factors which have an effect on the mathematical success of the students in the secondary stage of the primary education by means of these methods. Analytic Hierarchy Process methods to a problem which has been coincided in the field of education.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMatematiktr_TR
dc.subjectMathematicsen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleÇok kriterli karar verme metotları ve analitik hiyerarşi süreci ile matematik eğitimi alanında bir uygulama
dc.title.alternativeMethods of multi-criteria decision making and an application in the field of mathematics education by means of analytic hierarchy process
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMulti criteria decision making
dc.subject.ytmAnalytical hierarchy process
dc.subject.ytmMathematics achievement
dc.subject.ytmDecision making
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmMathematics
dc.identifier.yokid394050
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOZOK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid285813
dc.description.pages132
dc.publisher.disciplineİşletme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess