Show simple item record

dc.contributor.advisorTokur Kesgin, Makbule
dc.contributor.authorBüyüktopaç, Hilal
dc.date.accessioned2021-05-07T08:23:36Z
dc.date.available2021-05-07T08:23:36Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-12-25
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596294
dc.description.abstractBu çalışma ergenlerin şiddet eğilimleri ve toplumsal cinsiyet rolleri tutumları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipte yapılmıştır.Evreni bilinen örneklem yöntemi kullanılarak örneklem sayısı 871 lise öğrencisi olarak belirlenmiştir. Araştırmanın verileri; `Kişisel Bilgi Formu`, `Şiddet Eğilimi Ölçeği` ve `Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği` ile toplanmıştır. Tanımlayıcı bulguların değerlendirilmesinde sayı, yüzde, aritmetik ortalama, min- maks, standart sapma kullanılmıştır. Şiddet eğilimi ve toplumsal cinsiyet rolleri tutumu ile yapılan karşılaştırmalarda Mann- Whitney U, Kruskall Wallis, niteliksel verilerin karşılaştırılmasında Pearson ki kare, şiddet eğilimi, toplumsal cinsiyet rolleri tutumu ve yaş ilişkisini incelemek için Spearman Korelasyon testi kullanılmıştır. Toplumsal cinsiyet rolleri tutum ölçeğinin lise öğrencilerine uygunluğunu değerlendirmek için 266 öğrenciyle geçerlik güvenirlik çalışması yapılmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için etik onay, kurum izni, öğrenci ve veli onamları alınmıştır. Öğrencilerin şiddet eğilimi düzeyleri ile toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarının alt boyutları olan eşitlikçi ve geleneksel cinsiyet rolleri tutumu arasında istatistiksel anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,001). Öğrencilerin geleneksel cinsiyet rolleri tutumları arttıkça şiddet eğilimi düzeyleri artmaktadır. Erkek öğrencilerin geleneksel cinsiyet rolleri tutumları ile şiddet eğilimi düzeylerinin kadın öğrencilere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Ergenlerin şiddet eğilimi puan ortalaması 54,0 olarak `fazla` düzeyde bulunmuştur. Ebeveynlerin eğitim düzeyi arttıkça ergenlerin istatistiksel anlamlı olarak daha az geleneksel daha fazla eşitlikçi cinsiyet rollerine sahip olduğu saptanmıştır (p<0,05). Ergenlerin birine şiddet uygulama durumu arttıkça daha fazla geleneksel, daha az eşitlikçi cinsiyet rollerine sahip olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Gelecek nesli oluşturan ergenlerde şiddet döngüsünü kırabilmek için ergenlere yönelik şiddet ve toplumsal cinsiyet rolleri konularında farkındalık çalışmaları önerilmektedir.Anahtar kelimeler: Ergen, Şiddet Eğilimi, Toplumsal Cinsiyet, Eşitlik
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the relationship between adolescents' violent tendencies and social gender role attitudes. This study is performed in the type of descriptive and correlational.The sample of the study was determined consists of 871 high school students. The data of the research were collected through the`Personal Information Form`, `Violence Tendency Scale` and `Gender Roles Attitude Scale`. Number, percentage, arithmetic mean, min-max, and standard deviation were used to evaluate the descriptive results.Mann-Whitney U and Kruskall Wallis for the comparison of the violence tendency and gender roles attitude, the Pearson chi-square for the comparison of qualitative data and `Spearman Correlation Test` in the analysis of violence tendency, gender role attitude and age relationshipwere used. A validity &reliability study was conducted with the participation of 266 students in order to evaluate the convenience of the Gender Roles Attitude Scale to the high school students. Ethical approval, institutional permission, student and parent consent were obtained to carry out the study.A statistically significant relationship was determined between the violence tendency of the students and the egalitarian and traditional gender roles attitudes, which are the subscales of gender roles attitudes (p<0.001). As the traditional gender roles attitude increases, the level of violence tendency increases. It was determined that male students' traditional gender roles attitudes and violence tendency levels were higher compared to female students. The mean score of violent tendency of adolescents was found to be `excessive` as it is 54.0. As the education levels of the parents increase, adolescents were found to be statistically significant having less traditional and more egalitarian gender roles (p <0.05). In case of higher use of violence against adolescents, more traditional and less egalitarian gender roles were determined (p <0.05).Awareness studies on violence against adolescents and gender roles are recommended in order to eliminate cycle of violence among adolescents of the next generation.Keywords:Adolescent,ViolenceTendency, Gender, Equalityen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHalk Sağlığıtr_TR
dc.subjectPublic Healthen_US
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleErgenlerin şiddet eğilimleri ile toplumsal cinsiyet rolleri tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between violence tendencies andsocial gender role attitudes of adolescents
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-25
dc.contributor.departmentHemşirelik Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmViolence
dc.subject.ytmGender identity
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmAttitudes
dc.subject.ytmEquality
dc.identifier.yokid10314056
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid607315
dc.description.pages79
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess