dc.contributor.advisor | Karatay, Halit | |
dc.contributor.author | Ekinci, Zeynep | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:18:15Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:18:15Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-06-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596277 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın temel amacı, işbirlikli yazma etkinliklerinin yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmeye olan etkisini incelemektir. Bunun için araştırmanın yöntemi ve deseni eylem araştırması olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerin sınıf içi yazılı anlatım uygulamalarını geliştirmek amaçlanmıştır. Bunun için eylem araştırması türlerinden `sınıf içi eylem araştırması` kullanılmıştır. 2016-2017 eğitim öğretim yılında BAİÜ TÖMER'de Türkçe öğrenen 16 öğrenci araştırmaya katılımcı olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin yazılı anlatım sorunlarının çözümü için uygun olduğuna karar verilen altı aşamalı bir eylem planı geliştirilmiştir.1.Var olan uygulamaların değerlendirilmesi: 2015- 2016 eğitim öğretim yılında Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin kullandıkları ders kitaplarında yer alan yazma etkinlikleri incelenmiştir. Mevcut yazma uygulamaları içerisinde işbirlikli yazma uygulamalarının çok az sayıda olduğu tespit edilmiştir.2.Uygulamanın geliştirilmek istenilen yönünün belirlenmesi: Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde işbirlikli yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazma becerisi ile birlikte diğer dil ve sosyal becerilerini geliştirecek öğretim etkinliklerinin belirlenmesine çalışılmıştır.3.Uygulamaların geliştirilmesi için yöntemler tasvir edilmesi: ADOÖÇ incelenmiş, A1-B1 kurları arasındaki yazma yeterlilikleri ve yazılı anlatımda kullanılabilecek yöntem ve tekniklerin soruna uygun olup olmadığı incelenmiş, öğrencilerin yazma yeterliliklerine uygun olarak kullanılabilecek işbirlikli yazma modellerine karar verilmiştir. Bunun için A1 ve A2'de akran yazma grupları, B1'de ise 3-5 kişilik küçük gruplarla yazma etkinliklerinin tasarlanmasına karar verilmiştir. 4.Deneme yapılması ve planın İyileştirilmesi: 12 haftalık ön uygulama çalışması yapılarak planın uygulanabilirliği ve aksayan yönlerinin iyileştirilmesi için yapılabilecek çalışmalara karar verilmiştir.5.Ön uygulamadan elde edilen verilere göre plan üzerinde değişiklikler yapılması ve yenilenmiş planın uygulanması: Yenilenmiş eylem planı 9 hafta uygulandı. Her uygulamada öğrencilerin yazma sorunları ile ilgili dönüt ve düzeltme çalışmaları yapıldı, böylelikle yaptıkları yazılı anlatımda özgünlük, üslup, metin yapısı, yazım ve noktalama ile ilgili yaptıkları hatalarının farkına varmaları sağlandı. 6.Eylem planının uygulanmasından elde edilen verilerin çözümlenmesi, raporlaştırılması ve paylaşılması: 9 haftalık eylem planı uygulandıktan sonra, öğrencilerin yazılı anlatım becerilerindeki değişim değerlendirilmiştir. Öğrencilerin A1, A2 ve B1 kurlarının sonunda girdikleri sınavlardan elde edilen yazılı anlatım çalışmaları `Yaratıcı Yazma Ölçeği` ile değerlendirilmiştir. Öğrencilerin kurlar arası yaratıcı yazma becerilerindeki gelişimi analiz etmek için tekrarlı ölçümler t testi tekniğinden yararlanılmıştır. Ayrıca uygulama etkinlikleri ile ilgili katılımcıların görüşleri alınmış ve uygulama öğretmenlerinin gözlemlerinin içerik analizi yapılmıştır.Araştırmanın sonucunda; işbirlikli yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazma becerilerini geliştirdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki yaratıcılık, üslup, yazım noktalama ve sunum ile ilgili özellikleri anlamlı bir şeklide geliştirdiği belirlenmiştir. Buna rağmen yazılı anlatımın tutarlılıkla ilgili özelliği metin yapısında anlamlı bir fark yaratacak kadar geliştirmemiştir. Kur sonu sınavlarda öğrencilerin belli bir kelime sayısı ile yazılı anlatım yapmaları istendiği için metin yapılarında tutarlılığı sağlamamış olabilirler. Öğrencilerle yapılan yüz yüze görüşmelerde, `Grup olarak yazmak mı yararlı, bireysel yazmak mı?` sorusu yöneltilmiştir. Öğrencilerin % 73' ü grup, % 27'si ise bireysel olarak yazmanın daha faydalı olduğunu belirtmiştir. Öğretmenlerin gözlemlerine göre işbirlikli yazma, akran iletişimine ve öğrenmeye, Türkçe öğrenme ilgisi ve isteğini artırmaya, yazılı anlatımdaki hataları fark etmeye ve okuma, dinleme, konuşma gibi diğer dil becerilerinin de gelişimine katkı sağlamaktadır. Öğretmenler göre bu tür uygulamaların bireysel öğrenme alışkanlığı olan öğrencilerin Türkçe öğrenme hızını düşürdüğünü, bazen gruptaki herkesin uygulamalara etkin katılmadığını belirtmişlerdir. Buna rağmen yazılı anlatım çalışmalarının bir kısmının işbirlikli yazma şeklinde planlanması Türkçe öğrenmeyi daha eğlenceli hale getirmektedir. | |
dc.description.abstract | The main purpose of this research is o examine the effect of cooperative writing activities on improvement of the writing ability of students who are learning Turkish as their foreign language. Fort his, method and pattern of the reserch were determined as action research.Developing the written expression activities teachers was aimed. Fort this, ''in class action research'' which is a type of action research was used. 16 students who are learning Turkish at BAİÜ TÖMER in 2016-2017 education year were determined as participants. We developed a six phase action plan which is proper fort he solution of students'written expression problems. 1)Consideration of existing practices: The writing activities which was found in textbooks of students who were learning Turkish as their foreign language in 2015-2016 education year were examined. We confirmed that cooperative writing activities are taking a small place in the whole existing practices.2)Determining the side which was desired to developed of the practice: We aimed that cooperative writing activities on teaching Turkish as foreign language can be develop other linguistic and social abilities alongside of writing abilities.3)Describing the methods for developing practices: We examined ADOÖÇ. We examined the methods and techniques which are using for written expression and differences between A1 and B1 courses' ability of writing. We decided cooperative writing models which can be used properly for students' level of writing. For this, we decided design,ng peer writing activities at the A1 and A2 courses, small group writing activities at B1 course.4)Testing and improving the plan: For determining workableness and improving the failing side of the plan we did a application study which was continued 12 weeks.5)Modifiyng the plan with the datum which were came form the applicaiton study and practicing the renewed plan: Renewed action plan were practiced for 9 weeks. We did feedback and corecting studies related with students' writing problems in every practice. In this way, we raised awareness on individuality in written expressions, wording, text format, grammer and punctuation.6)Analysing, reporting and sharing the datum which were came from practicing the action plan: After 9 weeks long action plan was practiced, the progress of students'written expression abilities were reviewed.Written expression activity results which were collected from students' finale exams of A1, A2 and B1 courses were reviwed with Creative Writing Scale. For analysing the improvement of creative writing abilities between the courses, we used mthods of t test. Also, we received participants'opinions on practicing activities and analyzed observations of teachers who are practice the method.At the end of the research, we determined that cooperative writing activities developed the students'writing activities. We determined that coopretive writing activities developed students' individuality in written expressions, wording, text format, grammer, punctuation and presentation abilities. However, consistency of text structure didn't develop to form significant difference. Students may not be consistent at the text structure because of the rule that using limited words at the finale exams. At the face to face interviews we asked students '' Do you prefer writing as a group or writing individual?'' %73 percent of students stated they prefer working as a group, %27 percent of the students stated they prefer working individualy. Based on observations of teachers, cooperative writing activities contribute peer comminication and education, interest of learning Turkish, recognise the mistakes at the written expression and language skills such as reading, listening and speaking. The opinion of teachers is that this types of activities lower the students' who are likes to learn individualy the rate of learning and sometimes, everybody at the group doesn't attend the group activities efficiently. Despite all, planning some parts of the written expressions as cooperative writing makes learning Turkish more fun. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İşbirlikli yazma etkinliklerinin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma becerilerini geliştirmeye etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of cooperative writing activities on improving writing skills of students who learning Turkish as a foreign language | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-24 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | Turkish | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Turkish teaching | |
dc.subject.ytm | Writing skills | |
dc.subject.ytm | Cooperative learning | |
dc.subject.ytm | Creative writing | |
dc.identifier.yokid | 10221638 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 530680 | |
dc.description.pages | 99 | |
dc.publisher.discipline | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bilim Dalı | |