Show simple item record

dc.contributor.advisorCora İnce, Nurhan
dc.contributor.authorGüner, Selin
dc.date.accessioned2021-05-07T08:18:05Z
dc.date.available2021-05-07T08:18:05Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596232
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, Bolu ilinde kaynaştırma öğrencisi bulunan ortaokul Türkçe öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarındaki yeterliklerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Kaynaştırma öğrencisi olan 2'si pilot çalışmada yer almak üzere 17 Türkçe öğretmeni araştırmaya dahil olmuştur. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış ve veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir.Türkçe öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrenci ve diğer öğrencilere yönelik çalışmalarında; sınıflarında yaptıkları fiziksel hazırlıkların genelde oturma düzeni ile alakalı olmasıyla birlikte diğer ortam düzenlemelerine yeterince yer vermedikleri görülmektedir. Öğretmenler, öğrencileri gerek gördüklerinde sosyal ve psikolojik olarak hazırladıklarını veya bu konuda bilgilendirme yaptıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin, özel gereksinimli öğrencinin özel gereksinimlerini, işlevde bulunma düzeyini belirlemek için çeşitli ölçme çalışmaları kullanmakla birlikte bu çalışmaların sistematik olmadığı, düzey belirleme çalışmaları için uzman yardımına başvurdukları sonuçlarına ulaşılmıştır. Sınıflarındaki özel gereksinimli öğrencilerinin bireyselleştirilmiş eğitim planının olduğu, öğretmenlerin çeşitli sebeplerle özel gereksinimli öğrenciye yönelik, kullandıkları yöntem ve tekniklerinde uyarlamalarda ve kolaylaştırıcı etkinliklerde sınırlı kaldıkları, pekiştireç kullanmayı tercih ettikleri, karşılaştıkları olumsuz davranışlardaysa genellikle özel gereksinimli öğrenciyle yaptığı davranış hakkında konuşmayı tercih ettikleri araştırmanın bulguları arasında yer almaktadır. Öğretmenler, özel gereksinimli öğrenciye destek olması açısından diğer öğrencileri görevlendirdiklerini, özel gereksinimli öğrencinin eğitimine yönelik genellikle okul rehber öğretmenine danıştıklarını, özel gereksinimli öğrenciye diğer öğrencilerden farklı ve BEP'ine dayalı değerlendirmeler kullandıklarını da belirtmişlerdir.Araştırma sonucunda Türkçe öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarının planlanması ve uygulanmasında yeterli bilgiye sahip olmadıkları görülmüştür. Öğretmenlerin yaptıkları eğitim öğretim uyarlamaları öğretmenden öğretmene çeşitlilik göstermekle beraber sınırlı kaldığı, öğretmenlerin kaynaştırma uygulamalarında BEP geliştirme birimi görüşlerine yer vermedikleri belirlenmiştir. Bu nedenle öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi ve yasal düzenlemelerle ilgili hizmet içi eğitime tabi tutulmaları gerektiği önerilmektedir.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine secondary school Turkish language teachers' opinions on their competencies as to their implementations in inclusive education. 17 Turkish language teachers, including two of them counted in the pilot study, were included. In regard to our study, it is revealed that, Turkish language teachers make preliminary physical and environmental preparations in their inclusive education classrooms mostly only in the way of desk sitting arrangements within students with special needs and students with normal mental development, and making no any other additional settings properly. They also indicate use of various scales to determine the special need and functional status of the students although making those procedures without a systematical routine and affirmed consulting to a specialist for defining the educational level of these students. It's discovered that, despite they have an individualized education programs on hand, but they implement these restrictedly only with adjustments in their own methods and facilitating activities. It's seen that, they prefer to appeal positive reinforcement incentives for favorable attitudes and converse directly with the students in case of a presence of negative attitudeIt is disclosed that, Turkish language teachers do not have a sufficient information and awareness about planning and implementation of inclusive education. The educational implementations are appeared as widely diverse among the teachers with apparent restrictions, teachers poorly pay regard to view of individual education program development departments. It's reasonable that, teachers must receive in-service training in point of inclusive education and related legislative regulations.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürkçe dersi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarındaki yeterliliklerine ilişkin görüşleri (Bolu ili örneği)
dc.title.alternativeThe competencies of Turkish language teachers' implementations in inclusive education (A sample of Bolu province)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-06
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmHandicapped children who need special education
dc.subject.ytmSpecial education
dc.subject.ytmInclusive education
dc.identifier.yokid10295087
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid589668
dc.description.pages133
dc.publisher.disciplineZihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess