İnsan ve çevre ilişkisi konusunda farklı öğretim yöntemlerinin akademik başarı, fen ve çevreye yönelik tutumlara etkisi
dc.contributor.advisor | Eroğlu Doğan, Eylem | |
dc.contributor.author | Ekinci, Recep | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:18:04Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:18:04Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-04-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596229 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, ortaokul beşinci sınıf fen bilimleri dersi insan ve çevre ilişkisi konusunda etkileşimli tahta kullanımının ve etkinlik temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarısına, fene ve çevreye yönelik tutumlarına etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde İstanbul ili Pendik ilçesinde bulunan bir devlet ortaokulunda 5. Sınıfa devam eden 51'i deney grubu, 26'sı ise kontrol grubu olmak üzere toplam 77 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmış ve iki deney bir kontrol grubu ile çalışılmıştır. Çalışmada, kontrol grubunda (n=26) sadece 5. sınıf fen bilimleri öğretim programında yer alan etkinlikler, 1. deney grubunda (n=25) etkileşimli tahta etkinlikleri ve 2. deney grubunda (n=26) ise etkinlik temelli öğretim etkinlikleri kullanılmıştır. Uygulama her bir grup için haftada dört saat olmak üzere dört hafta sürmüştür. Tüm gruplara uygulama öncesi ön-test ve uygulama sonrası son-test olarak 36 maddeden oluşan Fen Bilimleri Tutum Testi (FTT), 32 maddeden oluşan Çevreye Yönelik Tutum Ölçeği (ÇYTÖ) ve araştırmacı tarafından geliştirilen 25 çoktan seçmeli maddeden oluşan İnsan ve Çevre İlişkisi Başarı Testi (İÇBT) uygulanmıştır.Verilerin analizinde çoklu karşılaştırmalarda Kruskal Wallis testi, iki ayrı grubun karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi ve eşleştirilmiş grupların karşılaştırılmasında Wilcoxon İşaret Sıralama testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; etkileşimli tahta ve etkinlik temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarısı ve fen bilimleri dersine yönelik tutumunu istatistiksel olarak anlamlı düzeyde artırdığı bulunmuştur. Ayrıca, uygulanan öğretim yöntemine göre öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarının değişmediği belirlenmiştir. | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed to investigate the effect of interactive board usage and activity based instruction on students' academic achievement, and their attitudes towards science and environment. The study was carried out with the participation of 77 students who were attending to 5th class of Middle School in Pendik district of İstanbul province, 51 of whom were in experimental groups and 26 of were in control group in the second semester of 2017-2018 academic year. A quasi-experimental design with pre-test and post-test control group was employed, and one control and two experimental groups were used in the study.In the study, in control group (n = 26) only the activities that were present in the 5th class of science and technology curriculum, in experimental 1. group (n = 25) interactive board activities, and in experimental 2. group (n = 26) activity-based instruction were used. The study lasted in four weeks, four hours per week for each group. A 36-item Science Attitude Test (SAT), 32-item Attitude Towards Environment Scale (ATES), and 25 multiple-choice item Human and Environment Relationship Achivement Test (HERAT) developed by the researcher were applied as pre and post tests to all groups.Data analysis were performed using Kruskal Wallis test in multiple comparisons, Mann Whitney U test in comparison of two different groups, and Wilcoxon signed rank in comparisons of paired groups. According to the results obtained from the study, it has been found that interactive board usage and activity based instruction significantly increased students 'academic achievement and attitude towards science. Moreover, it was determined that the attitudes of students towards the environment did not change according to the teaching method applied. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İnsan ve çevre ilişkisi konusunda farklı öğretim yöntemlerinin akademik başarı, fen ve çevreye yönelik tutumlara etkisi | |
dc.title.alternative | Effect of different teaching methods on academic achievement, attitudes towards science and environment in the human and environment relationship unit | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-04-11 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Human-environment interaction | |
dc.subject.ytm | Human-environment relationship | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Environmental sensitivity | |
dc.subject.ytm | Environmental behaviours | |
dc.subject.ytm | Science | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Smart board | |
dc.identifier.yokid | 10230575 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 535447 | |
dc.description.pages | 118 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı |