Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri
dc.contributor.advisor | Tuncel, Meriç | |
dc.contributor.author | Pardo, Sirma | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:18:01Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:18:01Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-02-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596215 | |
dc.description.abstract | Son yıllarda Yabancı dil olarak Türkçe öğretimine olan ilginin gittikçe artması birtakım problemleri de beraberinde getirmiştir. Bu araştırmada alana ilişkin sorunlar eğitim programları çerçevesinde ele alınarak, 2019-2020 eğitim öğretim yılında A.Ü. TÖMER bünyesinde görev yapmakta olan 11 kadın 4 erkek öğretim elemanının görüşleri doğrultusunda belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada veriler nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla elde edilmiş, betimsel analiz ile içerik analizi metoduyla irdelenerek temalara bağlı görüşler tespit edilmiş ve öğretmen görüşlerine alıntılanarak yer verilmiştir.Çalışmada Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar; hedef, içerik, eğitim durumları ve ölçme-değerlendirme olarak dört ana başlık altında toplanarak alt problemler oluşturulmuştur. Öğretim görevlilerinin cevaplarından elde edilen bilgilerle sorunlar tanımlandıktan sonra değerlendirilmiş ve çözüm önerileri getirilmiştirAraştırmanın birinci alt problemine ilişkin öğretim görevlilerinden elde edilen veriler doğrultusunda hedeflerin açık seçik bir biçimde ortaya konmadığı ve hedefleri gerçekleştirmek için verilen sürenin her kur/gramer/programda yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca tüm hedeflerin öğrenci seviyesine uygun olmadığı tespit edilmiştir.Araştırmanın ikinci alt problemine ilişkin öğretim görevlilerinden elde edilen veriler doğrultusunda takip etmekte oldukları bir öğretim programı bulunmadığı bilgisine ulaşılmıştır. Yabancı dil olarak Türkçe öğretim alanında standart bir eğitim programının bulunmayışı sebebiyle ders kitaplarındaki konu sıralamasının esas alındığı tespit edilmiştir. Öğretim görevlilerinin kullanmakta oldukları ders kitaplarında eksik ve hatalı yönler olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretim sürecinde Türkçenin dil bilgisel ve fonetik yapısı nedeniyle öğrencilerin güçlük yaşadığı ortaya çıkmıştır.Araştırmanın üçüncü alt problemine ilişkin öğretim görevlilerinden elde edilen veriler doğrultusunda sınıf ortamında öğretim teknolojilerinden yararlanıldığı, ancak zaman zaman koşulların yetersizliğinden sorunlar yaşandığı tespit edilmiştir. Alana yönelik lisans programı bulunmadığından öğretim elemanı yetiştirme görevinin staj ve kurs programlarıyla giderilmeye çalışıldığı, ancak bu programların da bir standardı olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin bireysel farklılıklarının öğretim süreci üzerinde etkisi olduğu ortaya çıkmıştır.Araştırmanın dördüncü alt problemine ilişkin öğretim görevlilerinden elde edilen veriler doğrultusunda ölçme ve değerlendirme konusunda sorunlar yaşandığı belirlenmiştir. Okuma ve dinlemeye yönelik hazırlanmış sınavların öğrenci seviyesinin üzerinde olduğu, konuşma ve yazma konularının her zaman uygun olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca konuşma ve yazma sınavlarında geçerli ve güvenilir bir değerlendirme yapılabilmesi için kullanılan çizelgelerin iyileştirilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır.Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında yapılmış çalışmalar incelendiğinde daha çok dil bilgisel ve fonetikle ilgili çalışmalar yapıldığı ve alana ilişkin öğretim programlarına yönelik kısıtlı araştırmalar olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmanın alanda yapılacak sonraki çalışmalara kaynaklık edeceği düşünülmektedir. | |
dc.description.abstract | In recent years, the increasing interest in teaching Turkish as a foreign language has brought some problems. In this research, the problems related to the field are determined according to the opinions of 11 female and 4 male instructors working in A.Ü. TÖMER during 2019-2020 academic year within the framework of curriculum. The data were obtained through semi-structured interviews, qualitative research methods, descriptive analysis and content analysis method were used to determine the views related to the themes and reviews of teachers are directly quoted.In this study, problems encountered in teaching Turkish as a foreign language are grouped under five main subjects such as the objectives, content, learning experiences, assessment and evaluation. After the problems were identified with the information obtained from the answers of the lecturers, they were evaluated and solutions were proposed. According to the data obtained from the lecturers related to the first sub-problem of the study, it was concluded that the objectives were not clearly defined and that the time given to achieve the objectives was not sufficient for all levels/grammar/programs. In addition, it was determined that not all objectives are appropriate for the student level.According to the data obtained from the lecturers related to the second sub-problem of the research, it was found that there is no curriculum they follow. Since there is no standard curriculum in the field of teaching Turkish as a foreign language, it is determined that the order of the subjects in the textbooks is the base of the program. It is determined that there are missing and incorrect aspects in the textbooks used by the instructors. In addition to this, it was revealed that the students had difficulty in learning process due to the grammatical and phonetic structure of Turkish.According to the data obtained from the lecturers related to the third sub-problem of the research, it was found that instructional technologies were used in the classroom environment, but there were problems from time to time due to insufficient conditions. Since there is no undergraduate program in the field, it has been determined that the need of academic staff in this field is tried to be solved with internship and course programs, but these programs do not have a standard. In addition, it was found out that the individual differences of the students had an effect on the teaching process.According to the data obtained from the lecturers related to the fourth sub-problem of the research, it was determined that there were problems in assesment and evaluation. It was determined that the exams prepared for reading and listening were above the level of the student and that speaking and writing subjects were not always appropriate. In addition, in order to make a valid and reliable assessment in speaking and writing exams, it is necessary to improve the charts used.When the studies conducted in the field of teaching Turkish as a foreign language were examined, it was found that there were more studies related to grammar and phonetics and there were limited researches on the curriculums related to the field. It is thought that this study will be the source of further studies in this field. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri | |
dc.title.alternative | Teachers' reviews on curriculum of Turkish as a foreign language | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-02-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10314784 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 607420 | |
dc.description.pages | 215 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |