Show simple item record

dc.contributor.advisorSezer, Türker
dc.contributor.authorAlan, Arzu
dc.date.accessioned2021-05-07T08:18:00Z
dc.date.available2021-05-07T08:18:00Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-03-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596210
dc.description.abstractBu araştırma okul öncesi eğitime devam eden çocukların problem çözme becerileri ile sayı ve sayma becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmada, 2017-2018 eğitim-öğretim döneminde, Bolu il merkezinde yer alan 4 anaokulu ve 2 anasınıfı olmak üzere toplam 6 okuldan veri toplanmıştır. Bu kapsamda 112'si kız 104'ü erkek olmak üzere 5-6 yaş grubunda olan 216 çocuğa ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanılmış olan `Kişisel Bilgi Formu`, Oğuz ve Köksal Akyol (2015) tarafından geliştirilen `Problem Çözme Becerisi Ölçeği` ve Önkol (2012) tarafından uyarlanmış olan `Erken Sayı Testi` kullanılmıştır. Veriler araştırmaya katılması için ailesinden izin alınan çocuklarla sessiz bir ortamda yüz yüze toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22 programından yararlanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen puanların normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleri yapılmış ve puanların normal dağılım göstermediği tespit edilmiştir. Bundan dolayı alt problemlerin analizinde non-parametrik testler olan Mann Whitney U, Kruskal Wallis H testleri ve Spearman's Rho korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; problem çözme becerisi ile sayı ve sayma becerisi arasında yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında araştırmanın alt problemlerinde yer verilen çocukların demografik özelliklerinin erken sayı ve problem çözme becerileri üzerindeki etkisi incelendiğinde, çocukların yaşları, anne-baba öğrenim düzeyleri, aile gelir düzeyi, anne çalışma durumu, devam ettikleri okul türü değişkenlerinin erken sayı ve problem çözme becerilerinde anlamlı farklılık oluşturduğu belirlenirken; kardeş sayısı ve okula devam etme süresi değişkenlerinin ise erken sayı ve problem çözme becerilerinde genel sayı bilgisi ve tahmin alt boyutları haricinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı, cinsiyet değişkeninin ise erken sayı ve problem çözme becerilerinde etkili bir değişken olmadığı belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Okul öncesi dönem, erken sayı becerisi, sayı ve sayma becerisi, problem çözme becerisi
dc.description.abstractThis study was conducted to investigate the relationship between number and counting skills and problem solving skills of children attending pre-school education. In the research which using the relational screening model, data were collected from 6 schools in 4 preschools and 2 kindergartens in Bolu city center during the 2017-2018 academic year. In this context totally 216 children, 112 girls and 104 boys, aged between 5-6 years were reached. In the study, the data collection tools 'Personal Information Form', prepared by the researcher, 'Problem Solving Skills Scale' developed by Oğuz and Köksal Akyol (2015), and 'Early Number Test' adopted by Önkol (2012) were used. The data were collected face to face in a quiet environment with the children who were given permission from the family to participate in the research.SPSS 22 program was used in the analysis of the data. To determine whether the scores obtained from the scales show normal distribution or not, Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests were conducted and it was found that the scores did not show a normal distribution. Therefore, non-parametric tests, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H Tests and Spearman's Rho correlation coefficient were used in the analysis of sub-problems.According to the results obtained from the research, a positive and significant relationship was found between number and counting skills and problem solving skill. In addition, while examining the effect of demographic characteristics of children, included in the sub-problems of the research, on early number and counting skills and problem solving skills, it was determined that children ages, parents' education levels, family income level, mother working status, the type of school they attend variables had a significant difference on early number and problem solving skills. On the other hand the number of siblings and the duration of school attendance do not have a significant difference except for the general number knowledge and estimation sub-dimensions in early number skills and problem solving skills. In contrast to the other variables, the gender was not an effective variable in early number skills and problem solving skills.Keywords: Preschool, early number skills, number and counting skills, problem solving skills en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title5-6 yaş grubu çocukların sayı ve sayma becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between number and counting skills and problem solving skills of 5-6 age children
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-03-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmPreschool period
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmNumbers
dc.subject.ytmProblem solving ability
dc.subject.ytmMathematics
dc.subject.ytmMathematical skill
dc.identifier.yokid10247796
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid550111
dc.description.pages184
dc.publisher.disciplineOkul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess