Çocuklarda bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyi ile davranış problemleri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Deniz Yöndem, Zeynep | |
dc.contributor.author | Sallayici, Zeynep | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:17:59Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:17:59Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-05-14 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596206 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, çocuklarda bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyi ile davranış problemleri, okul ve okul dışı etkinliklerdeki yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, ilkokul 3. ve 4. sınıf düzeyinde öğrenim gören, yaş ortalaması X̅= 9.4 (S=0,65) olan 154 çocuktan (81 kız, 73 erkek) oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında 'Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği' ve '6-18 Yaş Çocuk ve Gençler İçin Davranış Değerlendirme Ölçeği Ebeveyn Formu' kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise Spearman Brown korelasyon analizi tekniği kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda çocuklarda bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyi ile dışa yönelim davranış problemleri ve alt boyutlarından saldırganlık arasında düşük düzeyde pozitif ilişki bulunmuştur. Dışa yönelim davranış problemlerinden karşı gelme ile bilgisayar oyun bağımlılığı arasında ilişki bulunmamıştır. İçe yönelim davranış problemleri ve alt boyutları olan; anksiyete/depresyon, sosyal içe dönüklük ve somatik yakınmalar ile oyun bağımlılığı düzeyi arasında ilişki bulunmamıştır. Ancak dışa yönelim ve içe yönelim dışında kalan; sosyal sorunlar, dikkat sorunları ve düşünce sorunları ile bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyi arasında düşük düzeyde anlamlı pozitif ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyi ile çocukların okul yeterliliği arasında negatif yönde düşük anlamlı ilişki bulunmuştur. Ancak spor ve spor dışı etkinliklere katılım, sosyallik ve genel etkinlik gibi yeterlilik alanları ile bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyi arasındaki ilişkilerin anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular alanyazındaki başka araştırmaların bulguları ile tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Bilgisayar Oyun Bağımlılığı, Çocukluk Dönemi, Davranış Problemleri, İçe Yönelim Davranış Problemleri, Dışa Yönelim Davranış Problemleri | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to analyze the relationship between level of computer game addiction and behavioural problems, competence levels in school and non-school activities among children. Correlational survey model is used in the research. Participants of the research consist of 154 children (81 female, 73 male) receiving education in elementary 3rd and 4th class level with X̅= 9.4 (S=0,65) age average. `Computer Game Addiction Scale for Children` and `Parent Form for Behaviour Assessment Scale for 6-18 Years old Children and Young Persons` are used for collecting research data. Spearman Brown correlation analysis technique is used for data analysis.In the result of the research, a low positive correlation is found between computer game addiction level and external behavioural problems and aggression among children. No correlation was found between oppositional defiant disorder among external behavioural problems and the computer game addiction. No correlation was found between internal behavioural problems and sub dimensions anxiety/depression, social introversion and somatic remonstrances. However, a low level positive correlation was found between social problems, attention problems and thought problems which are out of external and internal disordesand the computer game addiction level. Additionally, a negative low relation was found between the computer game addiction level and children's school competence. However, it is decided that relations between competence areas such as attendance in sports and non-sports activities, socialness and general activity and the computer game addiction level are not meaningful. Findings obtained from the research are discussed with findings of other researches in the same area and recommendations are presented. Keywords: Computer Game Addiction, Children, Behavioural Problems, Internal Behavioural Problems, External Behavioural Problems | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Çocuklarda bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyi ile davranış problemleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | Relationship between level of computer game addiction and behavioural problems among children | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-05-14 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Dependency | |
dc.subject.ytm | Games | |
dc.subject.ytm | Computer games | |
dc.subject.ytm | Child behavior | |
dc.subject.ytm | Behavioural attitude | |
dc.subject.ytm | Behavior patterns | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.identifier.yokid | 10256278 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 552036 | |
dc.description.pages | 103 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı |