Show simple item record

dc.contributor.advisorEratay, Emine
dc.contributor.authorGülşen, İsmail
dc.date.accessioned2021-05-07T08:17:57Z
dc.date.available2021-05-07T08:17:57Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596197
dc.description.abstractBu araştırma Otizm Spektrum Bozukluğu olan öğrencilere etkinlik çizelgeleri ve replikli öğretim yoluyla etkinlikler hakkında sözel iletişim başlatma becerisini kazandırmada etkili olup olmadığının belirlenmesi amacı ile planlanmıştır. Araştırmanın amacına ulaşabilmek için katılımcılar arası yoklama denemeli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır.Araştırma; Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir okulda eğitim görmekte olan ve otizm spektrum bozukluğu tanısı almış 8-10 yaş aralığında, 3 erkek öğrenci ile yürütülmüştür.Araştırmanın bağımlı değişkenlerini, sözel iletişim başlatma becerisini öğrenme düzeyleri ve etkinlik çizelgesi takibi oluşturmaktadır. Yapılan araştırmanın bağımsız değişkenlerini sözel iletişim başlatma becerisi için replikli öğretim; etkinlik çizelgesi takip etme becerisi için, ipucunu sunma ve ipucunu geri çekme yöntemi oluşturmaktadır.Etkinlikler hakkında sözel iletişim başlatma becerisini kazandırılmasında etkinlik çizelgeleri ve replikli öğretim ile yapılan öğretimin etkililiğini değerlendirmek için; öğretim, izleme ve genelleme oturumları düzenlenmiştir Araştırmada gözlemciler arası güvenirlik verisi ve uygulama güvenirliği verisi toplanmıştır.Araştırma bulguları, katılımcıların replikli öğretim ve etkinlik çizelgesi ile yapılan öğretimin etkinlikler hakkında sözel iletişim başlatma ve çizelge takip etme becerisi işlemini ölçütü karşılar düzeyde öğrendiklerini; öğrendikleri bu beceriyi öğretim oturumları/uygulamaları bittikten bir, iki hafta sonra da koruduklarını ve öğrendikleri beceriyi farklı araç-gereçlerle genelleyebildiklerini göstermiştir. Sosyal geçerlik verilerinde anne ve babaların çocuklarına verilen eğitimlerden memnun oldukları, çocuklarına pozitif yönde katkı sağladığını belirtmişlerdir.Anahtar Sözcükler: Otizm Spektrum Bozukluğu, Sözel İletişim Başlatma, Replikli Öğretim, Etkinlik Çizelgesi
dc.description.abstractThis study was planned to determine whether the students who have Autism Spectrum Disorder have been effective in gaining the ability to initiate verbal communication about activities through activity schedules and Scripts and Script-fading. In order to reach the aim of the research, a multi- participant and multi-probe model was used.Research; The study was carried out with 3 male students aged between 8-10 years who were educated in a school affiliated to the Ministry of National Education.The dependent variables of the study, the level of learning verbal communication skills and activity schedule follow-up.Scripts and Script-fading for the ability of verbal communication initiation of independent variables; For the ability to follow the activity schedule, it is the method of presenting the hint and withdrawing the hint.To evaluate the effectiveness of teaching with activity schedules and Scripts and Script-fading; teaching, monitoring and generalization sessions were organized. Inter-observer reliability data and application reliability data were collected in the study.The findings of the study indicated that the participants learned the teaching of the Scripts and Script-fading and activity schedule and the ability to follow verbal communication and follow-up the activity on the activities to meet the criteria. showed that they have been able to generalize these skills one week or two after the end of the teaching sessions / application and generalize the skills they have learned with different tools. In the social validity data, parents stated that they were satisfied with the education given to their children and that they contributed positively to their children.Keywords: Autism Spectrum Disorder, Verbal Communication Initiation, Scripts and Script-fading, Activity Scheduleen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleEtkinlik çizelgeleri ve replikli öğretim yoluyla otizm spektrum bozukluğu olan çocuklara sözel iletişim başlatma becerisi kazandırma
dc.title.alternativeGaining the ability to start verbal communication for children with autism spectrum disorders through activity schedules and scripts and script-fading
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-09
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAutism spectrum disorder
dc.subject.ytmActivity schelude
dc.subject.ytmScript
dc.subject.ytmScripts and script fading
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmHandicapped children who need special education
dc.subject.ytmVerbal communication
dc.subject.ytmCommunication skill
dc.identifier.yokid10242422
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid547363
dc.description.pages112
dc.publisher.disciplineZihin Engelliler Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess