Lise öğrencilerinin İngilizce derslerindeki konulara ilişkin algıladıkları araçsallığı artırmanın başarı, tutum ve can sıkıntısı düzeylerine etkisi
dc.contributor.advisor | Eren, Altay | |
dc.contributor.author | Aytekin Yüksel, Gülnihal | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:17:54Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:17:54Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-04-20 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596182 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada 9. sınıf lise öğrencilerinin bir dönem süresince İngilizce derslerinde işlenen konulara ilişkin olarak algıladıkları araçsallığın artırılmasının, İngilizce dersine yönelik tutumları, derslerde hissettikleri can sıkıntısı düzeyleri ve İngilizce ders başarıları üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırmanın desenini ön-test, son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini Batı Karadeniz bölgesinin orta ölçekli bir ilinin merkez ilçesinde bulunan bir Anadolu Lisesinin 9. sınıflarında öğrenim gören, toplam 93 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri İngilizce dersine yönelik Başarı Testi, Algılanan Araçsallık Ölçeği, Can Sıkıntısı Ölçeği ve Tutum Ölçeği aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler, Tek Değişkenli Kovaryans Analizi (UniANCOVA) ve Tekrarlı Ölçümler İçin Kovaryans Analizi (RM-ANCOVA) gerçekleştirilerek analiz edilmiştir. Araştırma değişkenlerine yönelik grup ortalamaları arasındaki farklılıkların anlamlılık düzeyleri, varyansların eşitliğinin sağlandığı durumlarda Tukey HSD testi aracılığıyla, sağlanmadığı durumlarda ise Bonferroni düzeltmesinin yapıldığı ikili karşılaştırmalar (pairwise comparisons) aracılığıyla sorgulanmıştır.Araştırmanın sonuçları; kontrol ve deney gruplarının çalışmanın başlangıcındaki (ön-test) başarı, tutum, algılanan araçsallık ve can sıkıntısı puan ortalamalarının birbirlerinden anlamlı düzeyde farklılaşmadığını ve cinsiyet, yaş ve öğretmen değişkenlerinin söz konusu puan ortalamalarını anlamlı düzeyde etkilemediğini göstermiştir. Sonuçlar ayrıca, ayrıntılı bilgilendirme yapılan deney grubunun başarı, algılanan araçsallık ve tutum son-test puan ortalamalarında gözlenen artışın, yüzeysel bilgilendirilen deney grubuna ve kontrol grubuna kıyasla anlamlı düzeyde daha yüksek olduğunu da göstermiştir. | |
dc.description.abstract | This study examined the effects of enhancing perceived instrumentality of 9th grade students regarding the subjects covered in English course on their attitude towards English lessons, on levels of boredom that they feel during the classes and on their English course achievement. The design of the current research is pre-test – post-test quasi-experimental design with control group. Population of the research is composed of 93 ninth grade students at an Anatolian High School in a medium-sized city located in the Black Sea Region. The data were gathered through 'Achievement Test', 'Perceived Instrumentality Scale', 'Boredom Scale', and 'Attitudes Towards English Scale'. The data were analysed conducting Univariate Covariance Analysis (UniANCOVA) and Covariance Analysis for Repeated Measures (RM-ANCOVA). Levels of significance of differences between means of groups regarding the research variables were questioned through Tukey's HSD Test in equation form while pairwise comparisons adjusted through the Bonferroni correction were employed in inequation of variables.Results showed that there was not a statistically significant difference between the groups' pre-test means concerning their achievement, attitude, perceived instrumentality, and boredom scores and that gender, age, and teacher variables did not have a significant effect on the means. Results also showed that the increase observed in the post-test scores of the detailedly-informed experimental group was significantly higher compared to the slightly-informed experimental group and control group. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Lise öğrencilerinin İngilizce derslerindeki konulara ilişkin algıladıkları araçsallığı artırmanın başarı, tutum ve can sıkıntısı düzeylerine etkisi | |
dc.title.alternative | Effects of enhancing perceived instrumentality regarding the subjects in English course on achievement, attitude towards English course and levels of boredom | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-20 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | English lessons | |
dc.subject.ytm | Study of languages | |
dc.subject.ytm | Foreign language | |
dc.subject.ytm | Foreign language learning | |
dc.subject.ytm | Title | |
dc.subject.ytm | Perceived instrumentality | |
dc.subject.ytm | Course success | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.identifier.yokid | 10252929 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 551312 | |
dc.description.pages | 172 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |