Show simple item record

dc.contributor.advisorNartgün, Zekeriya
dc.contributor.authorYilmaz, Kübra
dc.date.accessioned2021-05-07T08:17:50Z
dc.date.available2021-05-07T08:17:50Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2021-03-12
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596169
dc.description.abstractBu araştırmada Zarar Verici Sosyal Davranışlar (ZVSD) ölçeğinde puanlayıcılar arası güvenirlik Klasik Test Kuramı ve Genellenebilirlik Kuramı'na göre karşılaştırılarak kuramlardan hangisinin daha detaylı bilgi sunduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu Sakarya ilinde bulunan bir özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde en az bir yıldır öğrenim gören otizmli yirmi çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Otizm Sosyal Beceriler Profili ölçeğinin `zarar verici sosyal davranışlar` alt ölçeğinden yararlanılmıştır. Araştırmada görev alan iki puanlayıcı ölçekte yer alan on iki madde doğrultusunda yirmi bireyi puanlamıştır. Ölçekten elde edilen verilerin Klasik Test Kuramı çerçevesinde uyum değerleri Cronbach Alfa (α), Kendall'ın uyuşum katsayısı ve Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı ile hesaplanmıştır. Ayrıca puanlayıcılar tarafından verilen puanların karşılaştırılması amacıylailişkili örneklemlerde t-testi uygulaması yapılmıştır. Genellenebilirlik Kuramı kapsamında ise tasarlanan desenlerden ilki bireylerin (b) aynı maddeler (m) doğrultusunda puanlayıcıların (p) her biri tarafından puanlandığı bxmxp çapraz desendir. Diğeri bireylerin tüm maddeler doğrultusunda farklı puanlayıcılar tarafından puanlandığı (p:b)xm yuvalanmış desenidir. Bu desen çerçevesinde ayrı ayrı G ve K çalışmaları yapılmıştır.Araştırma sonucunda Klasik Test Kuramı'na göre puanlayıcıların Cronbach Alfa katsayılarının kabul edilebilir düzeyde olduğu (ilk ve ikinci puanlayıcı sırasıyla; 0,70 ve 0,68) görülmüştür. Ayrıca korelasyon ve Kendall uyuşum katsayılarınınyüksek olduğu (sırasıyla 0,98 ve 0,99) sonucuna varılmıştır.Genellenebilirlik Kuramı çerçevesinde çapraz desen ve yuvalanmış desen için ayrı ayrı hesaplanan G ve Phi katsayılarının kabul edilebilir düzeylerde değerler aldığı(bxmxp deseni için G=0,69 Phi=0,64; (p:b)xm deseni için G=0,73 ve Phi= 0,69) görülmüştür.G ve Phi katsayılarında artış sağlanması için puanlayıcı sayısını artırmaktansamadde sayısını artırmanın daha etkili olduğu görülmüştür.Genellenebilirlik Kuramı kapsamında G ve Phi katsayılarının her ikisinin birden 0,80 düzeyine ulaştığı durum puanlayıcı sayısının 3 madde sayısının 20 olduğu karar çalışmasında görülmüştür. İki kuramda da puanlayıcılar arası tutarlılık düzeyinin yüksek olduğu görülmüştür. İlgili literatürde olduğu gibi Genellenebilirlik Kuramı Klasik Test Kuramı'ndan daha detaylı bilgi verdiği görülmüştür. Bu bağlamda araştırmalarda yer alan değişkenlik kaynaklarının bir arada görülmesine olanak sağlaması açısından Genellenebilirlik Kuramı'ndan yararlanılması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler:Otizm, Zarar verici davranış, Klasik test kuramı, genellenebilirlik kuramı, puanlayıcılar arası güvenirlik 
dc.description.abstractIn this study, it was aimed to compare the reliability of the raters between the classical test theory and generalizability theory and determine which theory provides more information. The study group consisted of twenty children with autism who had been studying in a special education and rehabilitation center in Sakarya for at least one year. In the study, `damaging social behaviors`subscale of the Autism Social Skills Profile scale. The two raters who took part in the study scored twenty individuals according to twelve items on the scale. The data obtained were calculated by using the internal consistency reliability of the raters in classical test theory. Within the scope of generalizability theory; The raters have been designed together to design the individuals that they score together and alternately. One of the designs designed in this context is the bxmxp cross pattern in which the individuals (b) are scored by each of the raters (p) in the direction of the same items (m). The other is that the individuals are scored by different raters in line with all items (p: b) xm nested pattern G and K studies were conducted separately. At the end of the research, it was found that the Cronbach Alpha coefficients, which indicate the internal consistency reliability of the raters according to the Classical Test Theory, were acceptable (first and second raters were 0.70 and 0.68, respectively). The correlation coefficients between the scoring and Kendall's coefficient of coherence were found to be high. The G and Phi coefficients, calculated separately for the cross and nested pattern within the scope of generalizability theory, are acceptable.(For the bxmxp pattern G = 0.69 Phi = 0.64; (p:b)xm pattern G = 0.73 and Phi = 0.69). It was concluded that increasing the number of items was more effective than increasing the number of raters.According to all these results, it was determined that generalizability theory gave more detailed information than classical test theory, and the level of consistency among the raters was high in both theories. In studies where the source of variability is the only one, it is recommended to use the General Test Theory and the Generalizability Theory in studies where more than one source of variability is available.Keywords:Autism, Damaging social behavior, Classical test theory, generalizability theory, interrater reliabilityen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleZarar Verici Sosyal Davranışlar ölçeğinin puanlayıcılar arası güvenirliğinin klasik test kuramı ve genellenebilirlik kuramına göre karşılaştırılması
dc.title.alternativeComparison of Interesting Reliability of Damage Social Behavior scale according to classical testing theory and generalization theory
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-03-12
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmReliability
dc.subject.ytmClassical Test Theory
dc.subject.ytmEducation
dc.identifier.yokid10268363
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid569471
dc.description.pages88
dc.publisher.disciplineEğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess