4-6 yaş okul öncesi çocuklarına etkinlik temelli STEM eğitiminin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Aksüt, Pelin | |
dc.contributor.author | Ünal, Muhammed | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:17:49Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:17:49Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2021-03-26 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596166 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, 4-6 yaş okul öncesi çocuklarına etkinlik temelli STEM eğitiminin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunun oluşturulması için öncelikle amaçlı örnekleme yönteminin bir türü olan benzeşik örnekleme yöntemi ile okul belirlenmiştir. Bu çerçevede çalışma grubunun oluşturulmasında ilk olarak; Bolu il merkezinde Bolu Bağışçılar Vakfı anaokulunda aynı yaş grubunda ve benzer gelişim dönemlerinde olan çocukların yer aldığı iki sınıf belirlenerek bir sınıf deney diğer sınıf kontrol grubu olarak atanmıştır. 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Bolu ili Merkez ilçesinde bulunan Bolu Bağışçılar Vakfı Anaokulunda eğitim gören bir sınıftan 19 çocuk deney, diğer bir sınıfta eğitim gören 29 çocuk kontrol grubu olmak üzere toplamda 48 çocuk çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ve Büyüktaşkapu'nun (2010) geliştirdiği Okul Öncesi Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Deney grubuna araştırmacı tarafından hazırlanan 8 haftalık (24 etkinlik) Etkinlik Temelli STEM Eğitimi Uygulamaları haftada üç gün (Pazartesi, Çarşamba ve Cuma) olmak üzere her bir etkinlik için 45 dakika süre ayrılarak gerçekleştirilmiştir. Bu süreçte kontrol grubundaki çocuklarla bilimsel süreç becerilerine yönelik herhangi bir Etkinlik Temelli STEM Eğitimi uygulaması yapılmamıştır, 2013 yılında güncellenen Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Öğretim Programı (36-72 Aylık Çocuklar için) günlük planları uygulanmıştır. Verilerin analizinde; deney ve kontrol gruplarının uygulama öncesindeki durumların incelenmesi için ön test puanları parametrik olmayan istatistiksel testlerden Mann Whitney U Testi, her iki gruba ilişkin uygulama öncesi ve sonrası puanların karşılaştırılması için ön test–son test puanları parametrik olmayan istatistiksel testlerden Wilcoxon İşaret Sıraları Testi, son olarak deney ve kontrol gruplarının uygulama sonrasındaki durumlarının değerlendirilmesi için son test puanları yine parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Sonuçlar yorumlanırken anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Etkinlik Temelli STEM Eğitimine katılan deney grubundaki çocukların bilimsel süreç becerileri cinsiyet ve yaş değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmadığı sonucu ortaya çıkarken; Etkinlik Temelli STEM Eğitimi Uygulamalarının çocukların bilimsel süreç becerilerini geliştirmede etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the effect of activity-based STEM education on scientific process skills for preschool children aged 4-6 years. Firstly,in order to form the study group of the research, the school was determined with a similar sampling method which is a kind of purposive sampling method. In this context, firstly in the formation of the working group; in Bolu province center, two classes of children of the same age and similar developmental stages were identified in the kindergarten of Bolu Bağışçılar Foundation. These classes were assigned as experimental and control group. In the 2018-2019 academic year, a total of 48 children were included in the study group 19, of which were children in the Bolu Bagisçılar Foundation Kindergarten and 29 in the other. Personal Information Form and Preschool Scientific Process Skills Scale were used as data collection tools. The 8 week (24 activity) Activity-Based STEM Training Practices which were prepared by the researcher for the experimental group were carried out three days a week (Monday, Wednesday and Friday) with 45 minutes for each session. In this process, no Activity-Based STEM Training was applied for the scientific process skills with the children in the control group. The daily program of the Preschool Education Program (for 36-72 Months Old Children) was implemented in 2013. In the analysis of the data; Mann Whitney U Test which is one of the non-parametric statistical tests, pre-test scores for comparison of the scores before and after the application for both group – post-test scores of non-parametric statistical tests Wilcoxon Sign Rank Test, and finally Post-test scores of Mann Whitney U Test, which is one of the non-parametric tests, were used to evaluate the status of experimental and control groups after the application. The significance level was accepted as 0.05 when interpreting the results. As a result of the research, it was seen that there was no significant difference according to gender and age (p> .05) in the scientific process skills of the children in the experimental and control groups participating in Activity Based STEM Training Practices and there was a significant difference when the post-test scores of the experimental group were examined (p<0,05). When these analyses are examined, it is seen that Activity Based STEM Training Practices have an effect on improving children's scientific process skills. There was no significant difference in the scientific process skills of the children in the experimental group participating in the Activity Based STEM Training according to gender and age variables. According to these results; In the stages of this education given in the preschool period, educational practices in which children's scientific process skills are supported should be strengthened with various activity areas. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 4-6 yaş okul öncesi çocuklarına etkinlik temelli STEM eğitiminin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigate the effect of activity-based STEM education on scientific process skills for 4-6 years old preschool children | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-03-26 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool period | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Efficiency | |
dc.subject.ytm | STEM training method | |
dc.subject.ytm | Scientific skill | |
dc.subject.ytm | Scientific process skill | |
dc.subject.ytm | Active learning methods | |
dc.subject.ytm | Active learning | |
dc.identifier.yokid | 10266964 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 570443 | |
dc.description.pages | 138 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |