Risk grubu altındaki ergenlere yönelik psikolojik sağlamlık psikoeğitim programının etkililiğinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Sarı, Tuğba | |
dc.contributor.author | Topcuoğlu Yilmaz, Pinar | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:17:47Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:17:47Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2021-03-26 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596157 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, risk grubunda yer alan ergenlere yönelik hazırlanan Psikolojik Sağlamlık Psikoeğitim Programı'nın etkililiğini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiş deneysel nitelikte bir çalışmadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bigi Formu, Risk Faktörleri Belirleme Listesi ve Psikolojik Sağlamlık ve Ergen Gelişim Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma da 2x3' lük ön test- son test ve kontrol gruplu karışık desen (split plot) kullanılmıştır. Araştırma, 2017-2018 öğretim yılı içerisinde psikolojik sağlamlık düzeyi düşük 9 ve 10. sınıfta öğrenim görmekte olan öğrenciler arasından rastgele seçilen toplam 24 öğrenciyle yürütülmüştür. Deney (n=12) ve kontrol (n=12) grubu 24 öğrencinin yansız bir şekilde atanmasıyla oluşmuştur. Araştırmacı tarafından geliştirilen `Psikolojik Sağlamlık Psikoeğitim Programı` deney grubuna her hafta bir oturum olmak üzere 7 oturum şeklinde uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarına deneysel işlemin bitmesinin hemen ardından son test, 6 hafta sonra da izleme testi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde grup içi karşılaştırmalar yapılırken Friedman Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmış, gruplar arası karşılaştırma yapılırken ise Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, deney grubunun toplam içsel faktörler ön-test, son-test ve izleme testi puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu bulguya göre ergenlerin toplam içsel faktörler puanları giderek yükselmiş ve marjinal bir alanda (p=.05) gelişme göstermiştir. Kontrol grubunda ise grup içi ve gruplar arasında toplam içsel faktörler puanlarında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Araştırmanın deney ve kontrol grubu karşılaştırıldığında ise toplam içsel faktörler ön test, son test ve izleme testi puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Bu durumda uygulanan Psikolojik Sağlamlık Psikoeğitim Programı deney ve kontrol grupları arasında farklılık oluşturamamıştır. Araştırmanın sonuçları ilgili alan yazın çerçevesinde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur. | |
dc.description.abstract | This research is an experimental study conducted to examine the effect of the Resilience Psychoeducation Program for adolescents in the risk group. Personal Information Form, Risk Factors Determination List and Resilience and Youth Development Module are used as data collection tools in the study. The research is pretest-posttest- follow-up with controlled group 2x3 split plot design. The research was carried out with a sample of 24 students, randomly selected among the 9. and 10. grade students whose resiliency levels were low in 2017-2018 school year. 24 students were selected randomly to experimental (n=12) and control (n=12) groups. The `Resilience Psychoeducation Program' developed by the researcher was applied to the experimental group as 7 sessions, one session per week. After the experimental process, both the experimental and the control groups were post-test and the follow-up test was applied to both groups after 6 weeks. After the end of the experimental procedure, the post test was applied to the experimental and control groups and the follow-up test was carried out after 6 weeks. The obtained data were analyzed with SPSS 20.0 package program. Friedman Test and Wilcoxon Test were used for intra-group comparisons, Mann Whitney U Test was used for intergroup comparisons. According to the results of the study, there was a statistically significant difference between the total internal factors pre-test, post-test and follow-up test measurements of the adolescents in the experimental group. According to this finding, the total internal factors scores of adolescents increased gradually and showed an improvement in the marginal area (p =.05). In the control group there was no significant difference between groups and within groups are internal factors in total points. When the experimental and control groups of the study were compared, no statistically significant difference was found between the total internal factors pre-test, post-test and follow-up test scores. In this context, the Resilience Psychoeducation Program was not able to create significant difference between experimental and control groups. The findings were discussed according to literature and suggestions were offered. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Risk grubu altındaki ergenlere yönelik psikolojik sağlamlık psikoeğitim programının etkililiğinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of the effectiveness of resilience psychoeducational program for adolescents under the risk group | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-03-26 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Adolescent psychology | |
dc.subject.ytm | Children under risk | |
dc.subject.ytm | Resilience | |
dc.subject.ytm | Psycho-educational program | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.identifier.yokid | 10266439 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 570420 | |
dc.description.pages | 147 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı |