Sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile lisansüstü eğitime ilişkin tutumları arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Öztürk, Faruk | |
dc.contributor.author | Altintaş, Rabia | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:17:45Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:17:45Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2021-04-30 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596147 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının Yaşamboyu Öğrenme Eğilimleri ile Lisansüstü Eğitime İlişkin Tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Programında öğrenim görmekte olan 353 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, `Kişisel Bilgi Formu`, Diker Coşkun (2009) tarafından geliştirilmiş olan `Yaşamboyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği` ve İzgi (2016) tarafından geliştirilmiş olan `Lisansüstü Eğitim Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Yapılan tüm analizlerde anlamlılık kriteri olarak (p) 0.05 değeri esas alınmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin tamamının analizi SPSS 20.0 paket programında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanılan ölçeklerin yapı geçerliliğinin bu çalışma grubu üzerinde yeniden sınanması için Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Her bir ölçme aracı için Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmıştır. Araştırmanın alt problemlerinin analizi için öğretmen adaylarının ölçeklerden aldıkları puan ortalamaları üzerinden eğilim (aritmetik ortalama, medyan ve mod) ve dağılım ölçüleri (standart sapma ve ranj) hesaplanmıştır. Karşılaştırma analizlerinde Kruskal- Wallis H Testi, Mann- Whitney U Testi kullanılmış, ilişki analizlerinde ise Spearman Sıra Farkları Korelasyon katsayısı incelenmiştir.Araştırma bulgularına göre, sınıf öğretmeni adaylarının yaşamboyu öğrenme eğilimlerinin genel olarak `Kısmen Uyuyor` seviyesinde olduğu görülürken lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının yaşamboyu öğrenme eğilimlerinin sınıf değişkenine göre benzer düzeyde olduğu bulgusuna erişilmiş cinsiyet değişkenine göre ise kadınlar lehine anlamlı farklılığın olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının ailelerinin sosyo-ekonomik düzeyine göre yaşamboyu öğrenme eğiliminin `Merak Yoksunluğu` alt boyutunda sosyo-ekonomik olarak alt ve orta düzeyde olan öğretmen adaylarının sıra ortalamasının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime ilişkin tutumlarında, cinsiyet ve sosyo-ekonomik düzey değişkenlerine göre anlamlı fark görülmezken sınıf düzeyinde 4. Sınıf öğrencileri lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Elde edilen bulgulara göre sınıf öğretmeni adaylarının yaşamboyu öğrenme eğilimleri ile lisansüstü eğitime ilişkin tutumları arasında orta düzeyde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler:Yaşamboyu öğrenme, lisansüstü eğitime ilişkin tutum, lisansüstü eğitim, sınıf öğretmeni adayları, tutum | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the relationship between the Life-Long Learning Tendency of Primary School Teacher Candidates and Their Attitudes Towards Postgraduate Education. The study group includes 353 teacher candidates who are studying at the Department of Primary School Teaching Programme at the University of BoluAbantİzzetBaysal in 2018-2019 education year. `Personal Information Form`, `Life-Long Learning Tendencies Scale` developed by DikerCoşkun (2009) and `Post graduation Education Manner Scale` developed by İzgi (2016) were used as instruments of collecting data in this study. As a significance criterion, the value of (p) 0.05 was taken as a basis in all of the analyses. The analysis of all the data obtained from the study was done by using SPSS 20.0 packaged software. Confirmatory Factor Analysis was applied in order for the construct validity of the scales used in this study to be retested on this study group. Cronbach Alpha index was calculated for each assessment instrument. For the analysis of the sub problems of the study, the measures of tendency (arithmetic average, median and mode) and the measures of dispersion (standard deviation and range) of the point averages that the teacher candidates had received from the scales were calculated. Kruskal-Wallis H Test and Mann-Whitney U Test were used in comparison analyses,Spearman'sRankCorrelationCoefficient was examined for the relation analyses.According to the research findings, the life-long learning tendency of primary school teacher candidates resulted in `Partially Suitable` level, while their attitudes towards post graduation education resulted in positively. The life-long learning tendencies of the primary school teacher candidates were at a similar level according to the class variable, while significant difference was detected in countenance of women in terms of gender variable. In the `Lack of Curiosity` subdimension of life-long learning, it was found that the mean rank of the teacher candidates who are socio-economically at under and medium level is much higher in the light of the teacher candidates' families' socio-economic level. No significant difference was found in the primary school teacher candidates' attitudes towards post graduation education according to the gender and socioeconomic level variables, while a significant difference was found in the countenance of the〖 4〗^thgraders according to the class variable. According to the findings, it was concluded that there is a medium-level and significant relation between the life-long learning tendencies of the primary school teachers and their attitudes towards post graduation education.Key Words: Life-long learning, attitude towards post graduation education, post graduation education, primary school candidates, attitude | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmeni adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile lisansüstü eğitime ilişkin tutumları arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between life-long learning tendencyof primary school teacher candidates and their attidutes towards postgraduate education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-04-30 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.subject.ytm | Lifelong learning | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Postgraduate education | |
dc.identifier.yokid | 10275656 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 573190 | |
dc.description.pages | 136 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |