Show simple item record

dc.contributor.advisorMemişoğlu, Salih Paşa
dc.contributor.authorÖren, Aysun
dc.date.accessioned2021-05-07T08:17:44Z
dc.date.available2021-05-07T08:17:44Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2021-04-08
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596144
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı; Bolu ili ortaöğretim kurumlarında görev yapan müdürlerin demokratik tutum ve davranış düzeylerinin tespit edilmesi, bu davranış ve tutumların öğretmenlerin ve müdürlerin demografik değişkenlerine ve öğretmen ve müdür görüşlerine göre anlamlı bir fark gösterip göstermediğini belirlemektir.Betimsel tarama modeliyle gerçekleştirilen araştırmanın evrenini 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında Bolu ili merkezi ve ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 42 ortaöğretim kurumunda görev yapmakta olan 1006 öğretmen ve 42 müdür oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 450 öğretmen ve 24 okul müdürü oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Demokratik Tutum ve Davranış Düzeyi Anketi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemeleri, SPSS 23.0 paket programı ile bilgisayar ortamında yapılmıştır. Verilerin analizinde frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, parametrik testlerden İlişkisiz örneklemler t testi (Independent Samples t Test), Kruscal Wallis testi, Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre öğretmen ve müdürlerin çoğunluğu müdürlerin çok yüksek demokratik tutum ve davranış sergilediklerini düşünmektedir. Müdürlerin demokratik tutum ve davranışlarının değerlendirilmesinde öğretmenlerin yaş, mesleki kıdem, bulunduğu kurumdaki çalışma süresi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılaşma oluşmazken, cinsiyet ve eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı bir fark oluştuğu görülmüştür. Müdürlerin cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, eğitim durumu değişkenlerine göre demokratik tutum ve davranış düzeyleri arasında anlamlı bir farklılaşma görülürken, bulunduğu kurumda çalışma süresi değişkeninin farklılaşmaya sebep olmadığı görülmüştür. Ortaöğretim kurumu müdürlerinin demokratik tutum ve davranışlarına yönelik bu kurumlarda görev yapan öğretmen ve müdür görüşleri arasında manidar bir farklılık bulunmuştur. Sıra ortalamaları incelendiğinde ortaöğretim kurumu müdürlerinin demokratik tutum ve davranışlarına ilişkin puanlama düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre daha yüksek olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Ortaöğretim kurumu, müdür, demokratik tutum ve davranış.
dc.description.abstractThe purpose of this research is to determine the degree of democratic attitude and behaviour of the principals working in secondary education institutions in Bolu and to specify whether these attitudes and behaviours indicate a significant differences according to demographic variables and opinions of teachers and principals. The population of the research, which was performed with descriptive screening model, consists of 1006 teachers and 42 principals working in 42 secondary education institutions in Bolu on behalf of Republic of Turkey Ministry of National Education. The sample of the research was consisted of 450 teachers and 24 school principals. During the research process, personal information form and Democratic Attitude and Behaviour Level Scale have been used. Research data has been analysed with Statistical Package for the Social Sciences programme version SPSS 23.0 Analyses of the data was examined with frequency, percentage, mean, standart deviation, Independent Samples T-Test, Kruscal Wallis test, Mann Whitney U test.According to the results from the research most of the teachers and the principals think that principals show democratic attitudes and behaviours in a very high level. In evaluating the principals' democratic attitudes and behaviours, while there are no significant differences in teachers' age, professional seniority and working time, it was found that there are significant differences in terms of gender and education background. On the other hand, there are no significant differences in principals' democratic attitudes and behaviours in terms of principals' gender, age, professional seniority, education background, it was seen that working time in the same institution has not caused any difference.A significant difference in terms of the principals' democratic attitudes and behaviours has been found between the teachers and the principals who work in the secondary education institutions. When the mean ranks are examined, it is concluded that the scoring level of principals are higher than the teachers' scoring level in terms of principals' democratic attitudes and behaviours Key words: Secondary Education Institutions, principal, democratic attitudes and behaviours.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleDemokratik tutum ve davranışlar açısından ortaöğretim kurumu müdürlerinin değerlendirilmesi (Bolu ili örneği)
dc.title.alternativeEvaluation of principals in secondary educationinstitutions in terms of democratic attitudes andbehaviours(Sample of Bolu province)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-04-08
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmDirectors
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmSecondary education schools
dc.subject.ytmSecondary education
dc.subject.ytmManegerial behavior
dc.subject.ytmBolu
dc.subject.ytmDemocratic attitude
dc.identifier.yokid10274968
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid571268
dc.description.pages152
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess