Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kavram haritalarının kelime öğretimi üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Kurudayıoğlu, Mehmet | |
dc.contributor.author | Zorpuzan, Remzi | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:17:35Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:17:35Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-25 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596106 | |
dc.description.abstract | Kavram haritaları, bilginin somutlaştırılmasını, bilginin görseledönüştürülmesini sağlayan anlamsal ilişkiler kümesidir. Kelimelerin anlam ilişkilerinegöre gruplandırılmasına dayanan bir tekniktir. Kavram haritaları; kelimeler vekavramlar arasındaki bağların oluşturulması, bilgilerin gruplandırılması ve bilgilerinanlam ilişkilerinin ortaya çıkarılmasıyla oluşur. Kavram haritaları, dil öğrenenlerinkelime hazinesini geliştirmek amacıyla kullanılan bir tekniktir.Bu araştırmanın temel amacı kelime öğretimi sürecinde geleneksel yöntemleri vekavram haritası tekniğini karşılaştırarak kavram haritası tekniğinin kelime öğretimiüzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırma Gazi Üniversitesi TÖMER'de A2 düzeyindeTürkçe öğrenen öğrenciler üzerinde yapılmıştır. Araştırmada gerçek denememodellerinden ön test- son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmada deneyve kontrol grubu olmak üzere iki grup kullanılmıştır. Grupların her biri A1 seviyesinitamamlamış 20 öğrenciden oluşturulmuştur. Deney grubunda kelime öğretimçalışmalarında kavram haritası tekniği kullanılırken kontrol grubunda gelenekselyöntemler kullanılmıştır. Her iki grupta 8 haftalık bir uygulama sürecigerçekleştirilmiştir. Veri toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilen uzman görüşüile geçerliği, KR-20 testi ile güvenirliği sağlanan kelime başarı testi kullanılmıştır. Kelime başarı testi iki gruba da ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerinçözümlenmesinde SPSS paket programı kullanılmıştır. t-testi ile gruplar arasındakifarkın anlamlı olup olmadığı değerlendirilmiştir.Araştırmada elde edilen veriler değerlendirildiğinde kelime öğretiminde kavramharitası tekniğinin ve geleneksel yöntemlerin etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancakdeney ve kontrol grupları kendi aralarında karşılaştırıldığında kavram haritası tekniğiningeleneksel yöntemlere göre kelime öğretiminde daha etkili olduğu tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | Concept mapping technique is a semantic relationships cluster which providesmaking information concrete and being transformed into visual. It is a technique that isbased on being classified words according to their semantic relationships. Concept mapsconsist of being created the connection between words and concept,being classified theinformation and being showed up its semantic relationships. Concept mapping is atechnique that is used by the language learners to advance their word storage.The basic aim of the study is to research the effect of the concept mappingtechnique on vocabulary teaching comparing to concept mapping technique andtraditional methods on vocabulary teaching process.The study is practices on thestudents who learn Turkish in A2 level in Gazi University-TÖMER.It is used pre-testand post-test pattern which are the true experimental models with control group in thestudy.In the reseach, It is used two groups including experimental and controlgroup.Each of these groups is created with 20 students who complete A1 level.Whilethe concept mapping technique is used in the experimental group,the traditionalmethods are used in the control group for the vocabulary teaching process. Practiceprocess which lasts 8 weeks is implemented on the both groups. Vocabularyachievement test which ensured the validity with the expert view that is developed bythe researcher to collect data and the reliability with the KR-20 test is used.Vocabulary achievement test is practices as pre-test and post-test for two groups. With t-test andSPSS program is used in analysing data.It is evaluated whether there is a reasonabledifference between groups or not.When the data getting from the study is evaluated, It is concluded that bothconcept mapping technique and traditional methods are efficient on vocabularyteaching.However, when the experimental and control groups are compared to eachother, concept mapping technique is more efficient than the traditional methods onvocabulary teaching has been detected. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kavram haritalarının kelime öğretimi üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of the consept mapping on vocabulary teaching in teaching language as a foreign language | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-25 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Language teaching | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | Concept maps | |
dc.subject.ytm | Vocabulary teaching | |
dc.identifier.yokid | 10278039 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 573922 | |
dc.description.pages | 115 | |
dc.publisher.discipline | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bilim Dalı |