Show simple item record

dc.contributor.advisorCerit, Yusuf
dc.contributor.authorÖztürk, Mustafa
dc.date.accessioned2021-05-07T08:17:29Z
dc.date.available2021-05-07T08:17:29Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-18
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596080
dc.description.abstractBu araştırmada, Kelime Duvarı Yöntemi'nin ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerileri üzerindeki etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada yarı deneysel modellerden, eşitlenmemiş ön test ve son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Düzce ili Merkez ilçesine bağlı bir ilkokulda öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Aynı okulda öğrenim gören iki dördüncü sınıf öğrencileri deney grubunu (n=18) ve kontrol grubunu (n=20) oluşturmuştur. Araştırmada öğrencilerin okuma hızı, kelime tanıma, prozodik okuma ve okuduğunu anlama becerilerinin ön test ve son test ölçümleri bir dakikada doğru kelime sayıları ile kelime tanıma ve okuma hızları hesaplanmıştır. Öğrencilerin prozodik okuma becerileri prozodik okuma ölçeği kullanılarak ölçülmüştür. Anlama becerilerinin ölçülmesinde ise basit ve derin anlamayı ölçmeyi amaçlayan açık uçlu sorular kullanılmıştır. Verilerin normalliğini ölçmede Shapiro wilks analizi ve alt problemler ait veriler Mann Whitney-U testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ve İşaretli Sıralar testi yapılmıştır.Araştırma verileri analiz edildiğinde kelime duvarı yönteminin öğrencilerin okuma hızı, kelime tanıma, prozodik okuma ve okuduğunu anlama becerilerini geliştirmede etkili olduğu bulunmuştur.
dc.description.abstractThis research is a quasi-experimental research end the aim of the research is to determine the effects of Word Wall method on the forthgrade students fluent reading comprehension. Pre-test and past-test haven't been equalized as a control groupin the study but quasi-experimental model has been used. The study has been carried out together with 4th grade students at a primary school in Düzce in 2018-2019 school years. Easy sampling method is used to avoid less of time and cos while identifying the research group. The research has been carried out at the researcher's own school and the researcher is the Turkish teacher of the control and treatment groups. The treatment group is identified as (n=18) and the control groups is identified as (n=20). İn the research, the researcher has worked out on reading fluency, recognizing the word, prosodic reading, true word amount in 1 minute, word recognizing speed and pre-test and past-test results of reading comprehensions of the students. The students prosodic reading skills have been evaluated by using prosodic reading scale. Open-ended questions which aim simple and deep comprehension have been used at evaluating comprehension skill. Shapiro wilks analysis and Mann Whitney-U test, Wilcoxon Signed Ranks test and Signed Ranks test were used to measure the normality of the data. Analyzing the research, it has been understand that Word Wall Method is an effective method of the students reading speed, word recognizing, prosodic reading and reading comprehension skills.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleKelime duvarı yönteminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of word wall method on 4th grade students' fluent reading and reading comprehension skills
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-18
dc.contributor.departmentTemel Eğitim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmInteractive word wall technique
dc.identifier.yokid10306461
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid595674
dc.description.pages106
dc.publisher.disciplineSınıf Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess