Show simple item record

dc.contributor.advisorKarakırık, Erol
dc.contributor.authorSakin, Rümeysa
dc.date.accessioned2021-05-07T08:17:29Z
dc.date.available2021-05-07T08:17:29Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596078
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, ilkokullarda 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı'na göre yayınlanmış MEB Devlet Kitaplarından İlkokul Matematik 3. Sınıf Ders Kitabı'nda yer alan problemlerin bağlamlarının incelenmesidir. Araştırmada betimsel analiz tekniği kullanılarak, İlkokul Matematik 3. Sınıf Ders Kitabı'nda yer alan problemler farklı yer, kişi, zaman, araç, nesne, verilen, istenen ve işlem sayısı ile içerik özellikleri (zorluk düzeyi, olay, kazanımı karşılama düzeyi, çözüm stratejisi, yaratıcılık, istenen, istenen işlemler ve kullanılan kelimeler vb.) dikkate alınarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda problemlerin yarısına yakınında bağlam veya bağlam boyutlarına yer verilmediği, üç veya daha fazla bağlam boyutuna sahip problemlere daha az yer verildiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca gerçek hayat problemlerine ve rutin olmayan (özgün) problemlere daha az yer verildiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the contexts of the mathematics problems existing in the Primary School Mathematics 3rd Grade Textbooks, which was published by the Turkish Ministry of Education Publications in the academic year of 2018-2019. In this research, the mathematics problems in the textbook were investigated by using descriptive analysis techniques with respect to several dimensions of problem context such as the place and time of the problem, the number and the characteristics of people, objects and tools existing in the problem and the psychometric properties of the problem (difficulty level, solution strategy and desired operations etc.). The findings of the study show that most of the existing problems in the mathematics textbook score poorly with different dimensions of problem context and they do not have a meaningful real-life context. In addition, it was found that authentic non-routine problems were given less space. It was concluded that more realistic problem context should be used in mathematics problems in order to get rid of mathematical anxiety of the children and encourage positive feelings towards mathematics and motivate students to solve mathematics problems.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokul 3. sınıf matematik ders kitabındaki problemlerin bağlamlarının incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the contexts of mathematics problems in primary school 3rd grade mathematics textbooks
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-14
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10311685
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid601896
dc.description.pages126
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess