Beşinci sınıf olağan gelişim gösteren ve özel yetenekli öğrencilerin okuma tutumları ve okuduğunu anlama becerilerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Akgül, Savaş | |
dc.contributor.author | Ökcü, Murat | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:15:56Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:15:56Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-21 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/596049 | |
dc.description.abstract | Özel yetenekli çocuklar, çevrelerini daha detaylı inceleme, düşünme biçimlerinin farklı olma, dikkat seviyelerinin yüksek olması, araştırma yapmayı ve keşfetmeyi sevmeleri ve yüksek bilişsel seviyeleri yönlerinden olağan gelişim gösteren çocuklardan farklılık göstermektedir. Bu farklılığın okuma tutumu ve okuduğunu anlama becerilerine de yansıdığı düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı beşinci sınıf olağan gelişim gösteren ve özel yetenekli öğrencilerin okuma tutumları ve okuduğunu anlama becerilerinin incelenmesidir. Bu amaçla yapılan çalışmaya 168'i özel yetenekli ve 223'ü olağan gelişim gösteren olmak üzere toplam 401 çocuk katılmıştır. Katılımcılara kişisel bilgi formu, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB, 2011) tarafından yapılan Parasız Yatılılık ve Bursluluk Sınavı (PYBS) ortaokul 5. sınıf öğrencileri için hazırlanan sorulardan derlenen Okuduğunu Anlama Testi ve Karahan (2018) tarafından geliştirilen Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği verilmiştir. Verilerin analizinde SPSS.24 programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular için betimleyici istatistikler, BağımsızÖrnek t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgularda özel yetenekli çocukların okuduğunu anlama puanlarının olağan gelişim gösteren çocuklardan anlamlı şekilde yüksek olduğu görülürken okumaya yönelik tutum için anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Özel yetenekli grup için; çoğunlukla süreli yayın takip edenlerin, 2 saat üzeri ders dışı okuma yapanların ve günlük 1 saatten az televizyon kullananların okuduğunu anlama ve okuma tutumu puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Olağan gelişim gösteren grup için; kızların, okul öncesi eğitim alanların, anne çalışmayanların, babası çalışanların, kendi odası olanların, çoğunlukla süreli yayın takip edenlerin, 1-2 saat ders dışı okuma yapanların ve interneti araştırma yapmak için kullananların okuduğunu anlama ve okuma tutumu puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Son olarak okuduğunu anlama ve okuma tutumu arasındaki ilişkinin olağan gelişim gösteren çocuklarda daha yüksek ve anlamlı olduğu sonucu elde edilmiştir. Bu bulgular ışığında, özel yetenekli çocuklar için kişisel bilgilerin çoğunlukla okuduğunu anlama ve okuma tutumuna etkietmediği ancak olağan gelişim gösteren çocuklarda bu etkilerin anlamlı olduğu görülmüştür. Sonuç olarak özel yetenekli çocuklar ile olağan gelişim gösteren çocukların okuduğunu anlama düzeyleri anlamlı şekilde farklılaşmakta ve bazı demografik bilgiler olağan gelişim gösteren çocukların okuduğunu anlama ve okuma tutumuna etkisi bulunmaktadır. | |
dc.description.abstract | Gifted students differ from students who have a normal development in terms of higher levels of cognitive levels, more detailed examination of their environment, different ways of thinking, high levels of attention, high likelihood of research and discovery. This difference is also reflected in reading attitude and reading comprehension skills. The aim of this study is to investigate the reading attitudes and reading comprehension skills of the gifted and nongifted students in the fifth grade. A total of 401 students, 168 of which were gifted and 223 of which were nongifted, participated in this study. Personal information form, Reading Comprehension Test and Attitude Toward Reading Scale were given to the participants. In the findings, it was seen that the reading comprehension scores of the gifted students were significantly higher than the nongifted students, whereas there was no significant difference for the attitude towards reading. For the gifted group; It was observed that the scores of reading comprehension and reading attitude were higher in children who followed mostly periodicals, those who were reading more than 2 hours and those who watched television with less than 1 hour daily. For the normal development group; It was observed that the scores of reading comprehension and reading attitude were higher in children who girls, have pre-school education, have own room, followed mostly periodicals, reading 1-2 hours daily and used internet mostly researching. Finally, the relationship between reading comprehension and reading attitude was found to be higher and significant in the children with normal development. In the light of these findings, it was observed that personal information for gifted children mostly didn't affect reading comprehension and reading attitude, but these effects were significant inchildren with normal development. As a result, the reading comprehension levels of children with gifted children differ significantly and some demographic information has an effect on nongifted students' reading comprehension and reading attitude. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Beşinci sınıf olağan gelişim gösteren ve özel yetenekli öğrencilerin okuma tutumları ve okuduğunu anlama becerilerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation the reading attitudes and reading comprehension skills of the gifted and nongi̇fted students in the fifth grade | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-21 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10268880 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BİRUNİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 580444 | |
dc.description.pages | 111 | |
dc.publisher.discipline | Özel Eğitim Bilim Dalı |