Show simple item record

dc.contributor.advisorKöse, Selmin
dc.contributor.authorKaya, Muhammed Hüsameddin
dc.date.accessioned2021-05-07T08:14:07Z
dc.date.available2021-05-07T08:14:07Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-17
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/595777
dc.description.abstractDünyada ve ülkemizde çocuklara yönelik ihmal ve istismar önemli ölçüdegiderek artmaktadır. Sağlık çalışanlarının çocuk istismarı ve ihmal hakkındafarkındalıklarının artırılması ile çocuk istismar ve ihmalinin azalacağı bilinmektedir.Bu nedenle araştırma geleceğin sağlık profesyoneli olacak üniversite öğrencilerindeçocuk istismar ve ihmaline yönelik farkındalıklarını belirlemek amacıylagerçekleştirildi. Araştırma Biruni Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde EkimAralık 2018 tarihleri arasında etik kurul ve kurum izni alınarak yapıldı. Araştırmanınevrenini üniversitede öğenim gören ve araştırma kriterlerine uyan 2182 öğrenci,örneklemi ise araştırmaya katılmayı kabul eden ve araştırmanın yapıldığı tarihlerdeokula devam eden 1244 öğrenci oluşturdu. Örneklem seçimine gidilmedi. Veriler,kişisel bilgi formu, çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerinin tanılanmasınayönelik ölçek formu ile toplandı. Araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanan 12sorudan oluşan öğrencilerin sosyo-demogrofik özellikleri (cinsiyet, medeni durum,yaş, öğrenim durum v.b.) ve çocuk istismarı ile ilgili bilgileri içeren soru formu ileUysal tarafından geliştirilen (1998), 67 sorudan ve 6 alt ölçekten oluşan Çocukistismarı ve ihmalinin belirti ve risklerinin tanılanmasına yönelik ölçek kullanıldı.Ölçekten alınan en düşük puan 67 en yüksek puan 335 dir. Çalışmadan elde edilenbulgular değerlendirilirken, istatistiksel analizler için SPSS (Statistical Package forSocial Sciences) for Windows 16 programı kullanıldı. Araştırmaya katılanlarınçoğunluğunun kadın, tamamına yakınının bekar ve 18-24 yaş arasında olduğu,%26.9'nun üniversite eğitimi süresince çocuk istismarı ve ihmali konusunda eğitim/bilgi aldığı, %21.2'sinin konuya ilişkin seminere/ konferansa katıldığı, yarısınınkendisinin bu konuda kısmen yeterli bulduğunu ifade ettiği belirlendi. Ölçektenalınan toplam puan ortalaması 3.57±0.32 puan idi. Katılımcıların okudukları bölümegöre çocuk istismar ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama konusunda bilgidüzeyine ilişkin ölçek bilgi toplam puan ortalamalarının 3.46±0.32 ile 3.63±0.30aralığında değiştiği, ölçekten en yüksek puan ortalamasını Sosyal Hizmet bölümündeokuyan öğrenciler alırken, en düşük puan ortalamasını ise Ergoterapi bölümündeokuyan öğrencilerin aldığı belirlendi. Katılımcılardan yaşamı boyunca herhangi birçocuk istismarı ve ihmali vakası ile karşılaşanların karşılaşmayanlara göre, konu ileilgili eğitim alanların almayanlara göre ölçek toplam puan ortalamalarının istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlendi. 4.sınıfta okuyanöğrencilerin, birinci sınıfta okuyan öğrencilere göre ölçeğin toplam puan ve alt ölçekpuan ortalamalarının istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek olduğu tespit edildi.Sonuç olarak öğrencilerin üniversite eğitimi süresince ders içeriklerine çocukihmal ve istismarı ile ilgili konuların dâhil edilmesiyle farkındalıklarınınarttırılabileceği söylenebilir.Anahtar kelimeler: Üniversite öğrencisi, çocuk, ihmal ve istismar
dc.description.abstractNeglect and abuse of children in the world and in Turkey is increasingconsiderably. It is known that increasing the awareness of health workers aboutchild abuse and neglect will reduce these phenomena. This study aimed todetermine the awareness on child abuse and neglect among university studentswho are health professional candidates. The study was conducted at BiruniUniversity, Faculty of Health Sciences between October and December 2018after the consent of the ethics committee and the institution had been obtained.The population of the study consisted of 2182 students who were enrolled atBiruni University and met the inclusion criteria. The sample comprised of 1244students who agreed to participate and were still studying during the research. Nosample selection method was applied. Data were collected using an informationform and the scale designed to identify symptoms and risks of child abuse andneglect. The information form prepared by the researcher consisted of 12questions including the socio-demographic characteristics of the participants(gender, marital status, age, education, etc.) and the information on child abuse.`The Scale for the Identification of Symptoms and Risks of Child Abuse andNeglect` was developed by Uysal (1998). This Likert-type scale consisted of 67questions and six subscales. Statistical analyses were made using StatisticalPackage for Social Sciences for Windows 16.0 program. Majority of theparticipants were female. Almost all the participants were single and werebetween 18-24 years of age. Of the participants, 26.9% reported that they hadreceived education/information about child abuse and neglect during theiruniversity education, 21.2% had participated in seminars/conferences, and half ofthem thought they were partly sufficient in this regard. The mean score of thescale was 3.57±0.32. The mean score of the scale for the participants' knowledgelevel about the symptoms and risks of child abuse and neglect changeddepending on their departments, and it was between 3.46±0.32 and 3.63±0.30.The students enrolled in the department of Social Services had the highest meanscore, while those enrolled in the department of Ergotherapy (OccupationalTherapy) had the lowest. The mean scores of the participants who hadencountered child abuse and neglect and those who had received education about it were statistically higher than those who had not encountered child abuse andneglect and those who had not received education about it. In examining thescores of the students based on their grades, the mean scores of the scale and itssubscales of the fourth-graders were significantly higher than those of the firstgraders.In conclusion, it is thought that students' awareness can be increased byincluding the subjects related to child neglect and abuse in the content of thecourse during their education.Keywords: university student, child, neglect, abuseen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin çocuk istismar ve ihmaline yönelik farkındalıkları
dc.title.alternativeThe awareness on child abuse and neglect among university students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-17
dc.contributor.departmentHemşirelik Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmChild abuse
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmChild negligence
dc.subject.ytmChild abuse-sexual
dc.subject.ytmAwareness
dc.subject.ytmStudents
dc.identifier.yokid10244506
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBİRUNİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid547639
dc.description.pages96
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess