İbni Arabî`nin Fütuhat-ı Mekkiyyesi`nde temizlik ve namazla ilgili hükümlerdeki hikmetler
dc.contributor.advisor | Karaaslan, Muhammet Abdülmecit | |
dc.contributor.author | Göker, Fatma Betül | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:01:46Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:01:46Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-12-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/595585 | |
dc.description.abstract | Muhyiddin İbn Arabî, ibadetlere genel olarak külli bir bakış açısıyla bakar. İbadetleri ele alırkenzahir-batın, şekil-hakikat ilişkisi kurar. Bu şekilde ibadetlerden külli bir marifet çıkartır. İbadetleri Allahİnsan ilişkisi bağlamında ele alır. En önemli eserlerinden olan Fütuhat-ı Mekkiyye'sinde, ibadetleri tümboyutlarıyla ele almıştır. Bu sebeple eğer ibadetlerin derûnîboyutunu ele almak isteyen bir araştırmacı içinFütuhat-ı Mekkiyye en çok incelenmeye değer eserlerden biridir.Abdest temizlik demektir. Ancak sadece bir organ temizliği değil, mutlak Hakikati, idrak vevarlığın derinliğini müşahede edebilmek için, gerekli ruhsal ve zihinsel hazırlığın vesilesidir. Abdestmanevi anlamda tövbedir. Genelde bütün ibadetlere hazırlık, bu çalışmada da namaza hazırlık olmasıbakımından ele alınmıştır.Namaz, İslam dininde en temel ibadettir. İbadet denilince akla ilk gelendir. İnsanın Allah'la olanilişkisini düzenler, güçlendirir ve insanı diri tutar. İnsanın Allah'la olan bağının canlı olmasını sağlayan, heran Allah'ın huzurunda olunduğu şuuru veren ilahi emirdir. İbadetlerden gaye Allah'ı tanımak suretiyleinsanın Allah'la olan ilişkisini kuvvetlendirmek ise bu hususta en güçlü ibadet namazdır. İnsan namazlayeryüzüne niçin geldiğini, Allah ile bağını, bütün varlıklar içerisindeki yerini öğrenir.Bu çalışmada Allah'ın abdest ve namaz ibadetini emretmekle murâd ettiği en kapsamlı gaye vehikmetin anlaşılması amaçlanmıştır. Kaynak olarak Şeyh-i Ekber olması sebebiyle, İbn Arabî'nin Fütuhat-ıMekkiyye isimli eseri seçilmiştir. İnsanın dünyaya gelmesindeki amaç Allah'ı bilmek, tanımaksa bununyolu da ibadetlerden geçiyorsa, namaz ibadeti bu konuda en çok incelenmesi gereken ibadettir. Namazınıdiriltebilen bireyler kendini diriltmiş olur. Kendini diriltmiş bireyler de diri bir toplumu oluşturur. Budüzlemde İbn Arabî'nin çağlar öncesinden ışık tutmaya çalıştığı şekilde namaz insanın yeryüzünde halifeolarak yaratılmış olmasının idrakini sağlayan asıl ibadettir. Günümüzde ibadet hayatıyla ilgili metafizikboyuta dikkat çekmek bu çalışmanın amacıdır.Anahtar Kelimeler: Fıkıh, İbn Arabî; Fütuhatı Mekkiyye; İbadetler; Temizlik; Namaz, Hikmet; Hikmet-iTeşrii; Sır; Bâtıni yorum | |
dc.description.abstract | Muhyiddin İbn Arabî generally sees the worship as a total aspect. He builds a relationship betweenvisible and unvisible, figure and thereality while studying on worship. In this way, he gets the mostextensive knowledge on worship. He deals with the worship between God and human relation ship. He isconcerned with the worship with all aspect in Fütuhat-ı Mekkiyye that is one of the most important Works.So, Fütuhat-ı Mekkiyye is the most voluable Work that must be investigated, if any researchers want stole amany things about the worship.Ritual cleansing means cleanness. But it is not just the cleanness of any parts of our body. It isnecessary spiritual an mentally preparation to feel the deepness of absolute truth and existence. Ritualcleansing is an in word repentance. Generally, it is the preparation for all worship. On this study, it is dealtwith the aspect of preparation of Namaz.Namaz is the most basic devotion in İslam. When someone says worship, it is the first thing thatcomes too ur mind. It regulates, strengthens and keeps alive the God and human relatıons. It providesliveliness between God and Humans.It is a divine command that gives you a feeling of you are with Go deach time. The purpose ofworship is strenghten the relationship with the God, If you want to feel many things about Allah. Worshipis the most powerfull devotion. Human learns the thing with worship such as why he/she connect world?What is therelation with Allah? , what is our place among human beings?Our aim in this study that is the understanding of the most extensive purpose and wisdom thatintend to command ritual cleansing and worship. As a source, since it is Şeyh-i Ekber, it is choosen thework of Fütuhat-ı Mekkiyye of İbn Arabî. If the purpose of coming to the world is knowing andrecognizing the God, the best way is passing through the worship. So, worship must be analyzed deeply. Ifyou keep alive your Aq worship, you can keep alive yourself. People who can keep themselves alive, cancreate durable communities. İbn Arabî has tried to lead people with namaz since ages. Human thatrepresents the earth, needs namaz all the time. The basic target of this work is the metaphysics dimensionof worship.Key words: İslamic Law; İbn Arabî; Fütuhât-ı Mekkiyye; Worships; Clearness; Namaz; Wisdom;Hikmet-i Teşri'; Secret; Hidden side | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Din | tr_TR |
dc.subject | Religion | en_US |
dc.title | İbni Arabî`nin Fütuhat-ı Mekkiyyesi`nde temizlik ve namazla ilgili hükümlerdeki hikmetler | |
dc.title.alternative | Wisdoms in verdicts concerning with ritual cleaning and salah in the Futuhat al-Mekkiyye of Ibn Arabi | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-12-11 | |
dc.contributor.department | Temel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | İbn Arabi | |
dc.subject.ytm | Hikmet-i Teşri | |
dc.subject.ytm | Wisdom | |
dc.subject.ytm | Secret | |
dc.subject.ytm | Fütuhatü'l Mekkiyye | |
dc.subject.ytm | Worship | |
dc.subject.ytm | Prayer | |
dc.subject.ytm | Clean liness | |
dc.subject.ytm | Islam | |
dc.subject.ytm | Islamic Law | |
dc.identifier.yokid | 10229296 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BARTIN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 612854 | |
dc.description.pages | 189 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |