Show simple item record

dc.contributor.advisorBüker, Erkan
dc.contributor.authorÖzkaya, Bariş
dc.date.accessioned2021-05-07T07:45:01Z
dc.date.available2021-05-07T07:45:01Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/594930
dc.description.abstractBu tezin amacı belgesel kodlarını ve uzlaşımlarını kullanarak Yasak Film adlı ?mock-documentary? filmi çekmek ve belgesel araçları ile bir kurmaca film çekildiği zaman bu araçların gerçeği temsil etmek için güvenilir olmadığını göstermektir. Bunu yapabilmek için belgeselin hassas noktaları üzerine odaklanan bir inceleme yapılmıştır. Bu incelemeden faydalanılarak belgesel kodları ve uzlaşımlarının Yasak Film'i belli bir noktaya kadar belgeselmiş gibi göstermek için nasıl kullanıldığı açıklanmıştır. Herhangi bir aldatmacaya yol açmamak için Yasak Film kurmaca olduğu anlaşılacak şekilde tasarlanmıştır. Seyircinin bu filmi nereye kadar belgesel gibi izlediğini ve hangi sebeplerden kurmaca olduğunu anladığını ölçmek için röportajlar yapılmıştır. Röportaja katılan insanların çoğu filmin kurmaca olduğunu anlasa da belli bir noktaya kadar filmi belgesel olarak izlemiştir. Yasak Film seyircinin kurmacayı gerçek diye izlemesine yol açıyor ise, belgesel kodları ve uzlaşımlarının gerçeğin temsilinin güvenilirliği için yeterli değildir sonucuna varılmıştır.Anahtar kelimeler: belgesel, absürdlük, abartı, kodlar, uzlaşım
dc.description.abstractThe aim of the thesis is to make a mock-documentary film that is called Forbidden Film with the codes and conventions of documentary and to exhibit that the possibility of making a fiction film with documentary tools will decrease the credibility of these tools to represent reality. In order to find out the vulnerable points of the documentary there is a literature review that mainly focuses on the documentary critiques. The project explains how these vulnerable codes and conventions applied to a fiction film to make it look like documentary to some extent. Forbidden Film is designed for audience to realize its fakeness to prevent the hoax. Interviews are conducted to find out to what extent audience watch the film as documentary and how they realize its fakeness. Although most of the audiences realized the fakeness, they watched it as a documentary for a while. It is cocluded that if Forbidden Film lead the audience to watch fiction as real, documentary codes and conventions are not sufficient to be credible to represent the reality.Key words: mock-documentary, documentary, codes, conventions, absurdity, exaggerationen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectRadyo-Televizyontr_TR
dc.subjectRadio and Televisionen_US
dc.titleForbidden film - a mockumentary film project
dc.title.alternativeYasak film- bir yalan belgesel film projesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid9008175
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid220130
dc.description.pages33
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess