Representations of masculinity in the post-1990s popular Turkish cinema
dc.contributor.advisor | Arslan, Savaş | |
dc.contributor.author | Eyiişleyen, Nilüfer | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T07:44:34Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T07:44:34Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/594822 | |
dc.description.abstract | 1990 Sonrası Popüler Türk Sineması'nda Erkeklik TemsilleriToplumsal cinsiyet rollerinin değişken yapısı, Türk Sineması'nın her döneminde çeşitli erkeklik temsillerinin ortaya çıkmasına neden olmuş, böylece erkeklik temsillerinin çeşitliliğini ve değişkenliğini gözler önüne sermiştir. Bu çeşitlilik ve değişkenlik, 1990 sonrası Popüler Türk Sineması'nda erkeklik temsilleri arasındaki, hikayeleri ve karakterlerin özelliklerini etkileyen, bir hiyerarşik yapının gözlemlenebilmesine olanak sağlamıştır. Erkeklik temsilleri arasındaki hiyerarşik yapıyı göz önünde bulundurarak erkekliğin farklı yüzlerini ve hassasiyetini inceleyen bu çalışma, Türkiye'deki toplumun şahit ve dahil olduğu sosyopolitik ve sosyokültürel değişimleri de göz önünde bulundurmuştur. Bu tez, Batı'da ortaya çıkan ve gelişen erkeklik ve toplumsal cinsiyet çalışmaları çerçevesinde, Türkiye'de 1990 sonrası toplumunda oluşan değerlerin algılanış ve yaşanışındaki farklılıkları da dikkate alarak, 1990 sonrası Popüler Türk Sineması'ndaki erkeklik temsillerini incelemektedir. Bu inceleme sırasında ise hegemonik erkeklik kavramının algılanış ve şekillenişindeki bölünmeler göz önünde bulundurulmuş, ?ideal? olarak sunulan erkeklik kavramının, modernleşme ve globalleşmeye paralel olarak, tek bir bedende sunulmadığı, dolayısıyla erkeklik kavramının bölünerek bütünlüğünü ve ?gücünü? kaybettiği, çeşitli durumlarda çeşitli hassasiyetler sergilediği öne sürülmüştür.Anahtar Kelimeler: Erkeklik, toplumsal cinsiyet, hegemonik erkeklik, sinema, Türkiye | |
dc.description.abstract | Representations of Masculinity in the Post-1990s Popular Turkish CinemaThe variable structure of social gender roles led to the creation of diversified masculinity representations in each period of Turkish cinema history as well as pointing out the diversity and variability of the masculinity representations. Through this diversity and variability it was observed that there is a hierarchical structure among the masculinity representations in the post-1990s popular Turkish cinema, which affected the stories and features of the characters. In this research which studies different facets and the sensitivity of the masculinity through the hierarchy among the representations of masculinty, the socio-political and socio-cultural changes which the Turkish society witnessed and went through are also taken into consideration. In this research, the representations of masculinity in the post-1990s popular Turkish cinema were outlined within the framework of the scholarly studies on the development of masculinity and social gender, as well as considering the differences in the values and life styles of the Turkish society after the 1990s. The featured hierarchical structure in the post-1990s Turkish films is the representation of the vulnerable nature of the masculinity. This thesis is investigating male attitudes through hegemonic masculinity and homosocial structure; breaking points of masculinity, and its changing structure through popular films in the mentioned time period. In course of this research, the dichotomy in the perception and formation of the concept of hegemonic masculinity was considered. Thus, the 'ideal' masculinity concept was not presented in one form, parallel to both modernization and globalization. On account of this, it was suggested that this dichotomy ended up in losing power and integrity; and displayed various sensitiveness in diverse situations.Keywords: Masculinity, gender, hegemonic masculinity, cinema, Turkey. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sahne ve Görüntü Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Performing and Visual Arts | en_US |
dc.title | Representations of masculinity in the post-1990s popular Turkish cinema | |
dc.title.alternative | 1990 sonrası popüler Türk sineması'nda erkeklik temsilleri | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Sinema Televizyon Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Popular art | |
dc.subject.ytm | Hegemony | |
dc.subject.ytm | Cinema | |
dc.subject.ytm | Turkish cinema | |
dc.subject.ytm | After 1990 | |
dc.subject.ytm | Men | |
dc.subject.ytm | Masculinity | |
dc.identifier.yokid | 363512 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 263393 | |
dc.description.pages | 155 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |