Show simple item record

dc.contributor.advisorSuher, Hasan Kemal
dc.contributor.authorDurmaz, Gülbin
dc.date.accessioned2021-05-07T07:44:17Z
dc.date.available2021-05-07T07:44:17Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/594751
dc.description.abstractBu çalışmada, Türkiye'de yayın hayatına devam eden dergilerden belirli kurallar çerçevesinde bir örneklem oluşturularak, özel ve genel ilgi dergilerinde yayınlanan reklamların endüstriyel anlamda ve İnce Eleme Sık Dokuma Modeli'ne göre analizinin gerçekleştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada Türkiye'de yayın hayatına devam eden 7 adet tiraj ve reklam alma durumuna göre seçilmiş dergilerin 2010 Ekim, Kasım ve Aralık sayılarından 790 reklam ile örneklem oluşturulmuştur. Reklamlarda uygulanan çekicilik ile reklamın içerdiği argümanın kalitesini ve ayrıca reklamda İnce Eleme Sık Dokuma Modeli'ne göre izlenen yol ve reklam ile yayın arasındaki ilişkinin saptanabilmesi için bir kodlama formu oluşturulmuştur. Seçilen tüm reklamlar bu kodlamaya göre içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmada ayrıca ikna, iletişim kavramları hakkında ayrıntılı bilgiler verilmekle birlikte, ikna edici iletişimin tarihsel süreci de derin bir şekilde araştırılmıştır. Ayrıca, teorik yapı olarak yararlanılan İnce Eleme Sık Dokuma Modeli ile ilgili de birçok bilgiye yer verilmiştir.
dc.description.abstractThis thesis research, has been aimed to analyze advertisement in order to spesific sampling, which is positioned special and general interest magazines, in case of Elaboration Likelihood model and according to advertisement industrial. Sample is obtained 7 magazines which is published in Turkey and magazines are selected in order to their circulation and advertisement quantity. Sample has been obtained from 790 adverts which is in the selected magazine?s October, November and December 2010 issues. By composing a coding sheet, such components of an advertisement as appeals, argument quality, routes that involved in the Elaboration Likelihood model and also relevance between magazine content and advertisement content was included. All the selected advertisements have been examined with content analysis in order to the coding sheet. Besides information about persuasion, communication studies and historical development of persuasive communication are given deeply in this study. Also knowledges about Elaboration Likelihood Model which is used as a theorical framework in the research are assigned.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectReklamcılıktr_TR
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.titleİnce eleme sık dokuma modeli: Özel ve genel ilgi dergilerinde yer alan reklamların içerik analizi
dc.title.alternativeElaboration likelihood model: A content analysis of advertisements which is positioned general and special interest magazines
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentReklamcılık ve Marka İletişimi Yönetimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMagazines
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmContent analysis
dc.subject.ytmElaboration likelihood model
dc.identifier.yokid394434
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid289815
dc.description.pages134
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess