Show simple item record

dc.contributor.advisorUslu, Serdar
dc.contributor.authorÇakir, Zekai
dc.date.accessioned2021-05-07T07:41:16Z
dc.date.available2021-05-07T07:41:16Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/593645
dc.description.abstractAim of this study was, to determine the differences between the parts of special talent examinations of sports schools and try to understand which parameters are more considerable to succeed for each school. School of Physical Education and Sports (SPES) 3 different university a special aptitude test giving sports training with the aim of reaching the objectives of the Agreement have been examined. In 2015 and 2014, the sample group who participated in the study, three different university a special aptitude test and a total of 2101 candidates for placement scores are calculated. Research examined the scope of a special aptitude test Bartin University, first as two important variables affecting the placement of a special aptitude test scores; YGS and coordination test scores; career points for this situation and Duzce University YGS score; for Celal Bayar University has emerged as one of sports points and YGS score points. As a result, three different universities have a special ability to have different systems applied by the student recruitment examination, it appears that students sports training which side to keep high YGS points if they want to study in universities in order to remove the more prominent their abilities need to choose higher education institutions.Anahtar Kelimeler: BESYO, SBF (Spor Bilimleri Fakültesi), Özel Yetenek Sınavları.
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavları arasındaki farkları tespit etmek; böylece, spor eğitimi veren üniversitelere girişte hangi puan ve katsayıların daha önemli olduğunu belirlemek; hangi okulda hangi puan türünün daha önemli olduğunu anlamaya çalışmaktır. Çalışmanın amacına ulaşmak amacı ile spor eğitimi veren 3 farklı üniversitenin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (BESYO) özel yetenek sınavları incelenmiştir. Çalışmanın örneklem grubunu 2014 ve 2015 yıllarında 3 farklı üniversitenin özel yetenek sınavına katılm ış olan ve yerleştirme puanları hesaplanan toplam 2101 aday öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında özel yetenek sınavları incelenen Bartın Üniversitesi özel yetenek sınavlarında yerleştirme puanlarına etki eden değişkenlerin ilk iki önem sırası; koordinasyon testi ve YGS puanı; Düzce Üniversitesi için bu durumun kariyer puanı ve YGS puanı, Celal Bayar Üniversitesi için ise branş puanı ve YGS puanı olarak karşımıza çıkmaktadır. Sonuç olarak 3 farklı üniversitenin özel yetenek sınavı ile öğrenci alımlarında uyguladıkları sistemlerin farklı olduğu, öğrencilerin spor eğitimi veren üniversitelerde öğrenim görmek istiyorlarsa YGS puanlarını yüksek tutmanın yanı sıra kendi yeteneklerini daha fazla ön plana çıkartacak yüksek öğretim kurumlarını tercih etmeleri gerektiği anlaşılmaktadır.Keywords: PESA, FSS (Faculty of Sports Sciences), Special Aptitude Tests.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleTürkiye`deki beden eğitimi ve spor yüksekokullarının öğrenci seçim yöntemlerinin incelenmesi (Bartın – Manisa –Düzce karşılaştırması)
dc.title.alternativeInvestigation of student selection methods of various schools of physical education and sports in Turkey (Comparison of Bartın - Düzce- Manisa)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPhysical education and sport faculty
dc.subject.ytmChoosing students
dc.subject.ytmAbility examination
dc.identifier.yokid10123373
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBARTIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid440789
dc.description.pages77
dc.publisher.disciplineBeden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess