Show simple item record

dc.contributor.advisorSemerci, Çetin
dc.contributor.authorAkman, Ozan
dc.date.accessioned2021-05-07T07:41:01Z
dc.date.available2021-05-07T07:41:01Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/593531
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, temel eğitimden ortaöğretime geçişte yapılmakta olan Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sınavlarına ilişkin dokuzuncu sınıf öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmada betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli çerçevesinde nicel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında Zonguldak ili Ereğli ilçesinde devlet okullarında öğrenim gören 2715 dokuzuncu sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 1022 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin sınavlara ilişkin görüşlerini belirlemek üzere araştırmacı tarafından anket hazırlanmıştır. Anketler, dokuzuncu sınıf öğrencileri tarafından doldurulmuştur. Elde edilen veriler SPSS (Statistical Package of the Social Sciences) paket programı ile analiz edilmiştir. Analiz aşamasında bazı kişisel değişkenler arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek amacıyla chi-square testine ve yüzde-frekans değerlerine yer verilmiştir. Elde edilen bulgulara göre bazı değişkenler açısından anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. TEOG sınavlarına ilişkin öğrenci görüşlerinin genellikle olumlu olduğu ancak olumsuz görüşlerin de ortaya çıktığı sonucuna varılmıştır. Olumlu görüşlerden bazıları sınavların iki dönem ve oturumlar halinde olması, telafi sınavlarının olması, kendi okulunda sınava girmenin stresi azaltması, soruların okul müfredatı ile uyumlu olması şeklindedir. Olumsuz görüşlerden bazıları ise sistemin okul dışı kaynaklara yönelimi engellemediği, sanatsal, kültürel ve sportif etkinlikleri olumsuz etkilediği şeklindedir. Kültürel, sportif ve sanatsal etkinlikler değerlendirme sürecine dahil edilmelidir.
dc.description.abstractThe purpose of the study is to analyse the opinions of the 9th grade students related to the exams of passing primary education to secondary education (centralized common exams) which are applied during the period of passing primary education to secondary education. During the study, quantitative method was used within the frame of descriptive model. The population of the survey was formed by 2715 9th grade students which received their education in state schools during the period of 2015-2016 academic years, in Ereğli district of Zonguldak. The sample of the survey was formed by 1022 students. A questionnaire was prepared by the researcher with the aim of identifying the opinions of the students about the exams. Questionnaires were filled by the 9th grade students. Obtained results are analysed with the packaged software SPSS (statistical package of the social sciences). During the analysis process, chi-square test and frequency-percentage analysis values are included, in order to identify if there were meaningful discrepancies among some personality variables or not. According to the obtained results, it was confirmed that there are certain meaningful discrepancies in terms of some variables. It was concluded that most of the student opinions are positive about TEOG (the exam of passing from primary education to secondary education) but some adverse opinions emerged, too. Some of the positive opinions are exams' being applied in two terms and sessions, make-up exams, reduced stress level thanks to the chance of taking the exam in their own school and the coherence between school syllabus and exam questions. Some of the adverse opinions, on the other hand, were that; system didn't hinder the tendency to the extra scholastic sources and influence negatively the artistic, cultural and sportive activities. Cultural, sportive and artistic activities should be involved in the evaluation process.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTemel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavlarına ilişkin 9. sınıf öğrencilerinin görüşleri
dc.title.alternative9th grade students' views about the exam of transition from primary to secondary education
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmOpinions of students
dc.subject.ytmExamination
dc.subject.ytmSecondary Education Institutions Student Selection and Placement Tests
dc.subject.ytmTransition From Basic Education To Secondary Education
dc.subject.ytmSecondary education students
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.identifier.yokid10164296
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBARTIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid470986
dc.description.pages167
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess