Show simple item record

dc.contributor.advisorIşık, Ayşe Derya
dc.contributor.authorTokgöz, Sami
dc.date.accessioned2021-05-07T07:40:37Z
dc.date.available2021-05-07T07:40:37Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-30
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/593330
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı KWL Stratejisinin ilkokul 3. sınıf öğrencilerininokuduklarını anlama başarılarına etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu2017-2018 Eğitim Öğretim yılı Bartın ili Merkez ilçesi Akçalı İlkokulu 3. sınıföğrencilerinden, deney grubunda 19, kontrol grubunda 18 olmak üzere toplam 37 öğrencioluşturmaktadır. Deney grubundaki öğrencilere KWL Stratejisi, kontrol grubundakiöğrencilere ise mevcut programa uygun olarak okuduğunu anlama çalışmalarıyaptırılmıştır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır.Araştırma 6 hafta devam etmiştir. Bu sürenin ilk haftasında ön test ve son haftasında sontest çalışmaları yapılmıştır. Uygulama çalışmaları haftada 2 oturum hâlinde, 2 derssaatinden oluşturulmuştur. Böylece haftada 4 saat olmak üzere toplam 24 saat uygulamayapılmıştır. Veri elde etmek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan `OkuduğunuAnlama Başarı Testi` kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 paket programına girilipverilerin analizi için ise Shapiro-Wilk, Mann Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli SıralarTestleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda deney grubundaki öğrencilerin, öyküleyici ve bilgilendiricimetin anlama düzeylerinin çalışma öncesinde kontrol grubundan daha iyi olduğubelirlenmiştir. Deney grubundaki öğrencilerin, KWL stratejisi uygulanarak işlenen Türkçederslerindeki öyküleyici ve bilgilendirici metinleri anlama düzeyleri artarken, kontrolgrubu öğrencilerinin öyküleyici ve bilgilendirici metinleri anlama düzeyleri değişmemiştir.Çalışma sonrasında deney grubu öğrencilerinin öyküleyici ve bilgilendirici metin anlamadüzeylerinin kontrol grubuna göre daha iyi olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin, öyküleyici vebilgilendirici metinlerde okuduklarını anlama başarılarına KWL Stratejisinin olumlu yöndeetkisinin olduğu, bu stratejinin bilgilendirici metinlerde okuduğunu anlama başarısınıarttırmada daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the effect of KWL strategy on readingcomprehension achievement of 3rd grade primary school students. The study groupincluded 37 students (19 students from the experimental group and 18 students from thecontrol group) from 3rd grade students in the Akçalı Primary School in central district ofBartın province in the 2017-2018 academic year. Strategy of the KWL was implemented tothe students who are in the experimental group. The students who are in the control groupwere assessed reading comprehension achievement based on the current program that isapplied normally. The semi-experimental model with pre-test and post-test control group wasconducted in the study. The research study took 6 weeks. Pre-test studies were done in thefirst week of this period. Also, post-test studies were done in the last week of this period.The practices of the KWL strategy on reading comprehension lasted 2 course hours in 2sessions per week. In fact, a total practice of 24 hours (4 hours per week) was applied.`Reading Comprehension Achievement Test` was prepared in order to obtain data by theresearcher. The data that were obtained, were entered into SPSS 22 package program.Shapiro-Wilk, Mann Whitney U test and Wilcoxon Signed Rank Tests were used for theanalysis of the data. The level of significance was accepted as 0.05. As a consequence of this study, it was determined that the students who in theexperimental group, had better level of narrative and informative text readingcomprehension than the control group before the study. Students who are in theexperimental group, their level of narrative and informative text reading comprehensionincreases during the Turkish lessons based on the strategy of the KWL. However, Studentswho are in the control group, their level of narrative and informative text readingcomprehension did not change during the Turkish lessons based on the strategy of theKWL. After the study, it was understood that students who are in the experimental group,their level of narrative and informative text reading comprehension is better than studentswho are in the control group. As a result of the study, it was concluded that the KWL Strategy has a positiveeffect on the reading comprehension success on narrative and informative texts of thirdgrade students and this strategy is more effective in increasing the reading comprehensionsuccess in informative texts.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleKwl (Ne biliyorum? ne öğrenmek istiyorum? ne öğrendim?) stratejisinin ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına etkisi
dc.title.alternativeKwl (What do i know? what do i want to learn? what is my learning?) strategy's impact on the achievement of comprehension of primary school third grade students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-30
dc.contributor.departmentTemel Eğitim Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10278206
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBARTIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid572558
dc.description.pages147
dc.publisher.disciplineSınıf Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess