Show simple item record

dc.contributor.advisorIşık, Ayşe Derya
dc.contributor.authorGenç Köylü, Sevgi
dc.date.accessioned2021-05-07T07:40:31Z
dc.date.available2021-05-07T07:40:31Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-11-23
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/593277
dc.description.abstractYabancı dil olarak Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımının kaygı üzerine etkisininbelirlenmesini amaçlayan bu çalışmada, araştırma modeli olarak tek grup ön-test- son-testdesenli deneysel model kullanılmıştır.Araştırma, 2019 – 2020 öğretim yılında Bartın Üniversitesi Dil Eğitim ve ÖğretimUygulama ve Araştırma Merkezi'nde (BÜDEM) ve İstanbul Üniversitesi Dil Merkezi'ndeyabancı dil olarak Türkçe öğrenen 26 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamaamacıyla Kişisel Bilgi Formu ve Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenme Kaygısı Ölçeğikullanılmıştır. Bu çalışmanın uygulama sürecine 6 haftalık bir süre ayrılmıştır. Öğrencilerleilk hafta ön-test kaygı ölçeği uygulanmış ve kaygı düzeyleri belirlenmiştir. Altı haftaboyunca uzaktan eğitimle konu anlatımı yapılmış ve öğrencilerin mobil uygulamalarıkullanmaları teşvik edilmiştir. Altı haftanın sonunda son-test ile son kaygı düzeyleribelirlenmiştir.Öğrencilerin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenme Kaygısı Ölçeğinden aldıklarıpuanlar SPSS programına aktarılmış, verilerin normal dağılım gösterip göstermemesine uygun olarak parametrik veya non-parametrik testlerden uygun olanları kullanılmıştır.Sonuçlar p<0,005 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir.Araştırma sonunda yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin kaygıdüzeylerinin orta düzeyde olduğu, verilen eğitimin, öğrencilerin demografik özelliklerini vebilişim teknolojilerini kullanmalarının kaygı düzeylerini etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Yabancı dil olarak Türkçe, Yabancı dil olarak Türkçe öğrenme kaygısı,Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımı
dc.description.abstractThe aim of this study was to determine the effect of using technology in teachingTurkish as a foreign language on anxiety. As a research model, experimental model withpretest- posttest control group was used.The research was conducted in Bartın University Language Education and TrainingCenter (BÜDEM) with 26 students learning Turkish as a foreign language in the 2019-2020academic year. Personal Information Form and Anxiety Scale for Learning Turkish as aForeign Language were used to collect data in the study. The implementation period of thisstudy was divided into 6 weeks. In the first week, the pre-test anxiety scale was applied withthe students and anxiety levels were determined. After the lecture, data collection tools weregiven to the students and they were asked to answer them. At the end of the sixth weeks,the anxiety scale was administered again. The difference between the first week and the fifthweek was evaluated. The subject was lectured with distance education for six weeks andstudents were encouraged to use mobile applications. The difference between the fifth weekand the last week was evaluated.The scores obtained by the students from the Turkish Learning Anxiety Scale as aForeign Language were transferred to the SPSS program, and the appropriate ones from the parametric or non-parametric tests were used in accordance with whether the data showednormal distribution or not. Results were evaluated at p <0.005 significance level.At the end of the study, it was concluded that the anxiety levels of the students wholearn Turkish as a foreign language were moderate, given education did not affect theiranxiety levels, the demographic characteristics of the students and their use of informationtechnologies.Keywords: Turkish as a foreign language, Learning anxiety in Turkish as a foreignlanguage, Use of technology in teaching Turkish as a foreign languageen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYabancı dil olarak Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımının kaygı üzerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of using technology on anxiety in teaching Turkish as a foreign language
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-11-23
dc.contributor.departmentYabancılara Türkçe Öğretimi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10299541
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityBARTIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid646877
dc.description.pages173
dc.publisher.disciplineYabancılara Türkçe Öğretimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess