Show simple item record

dc.contributor.advisorŞener, Sefer
dc.contributor.authorAcar, Seda
dc.date.accessioned2021-05-07T07:36:21Z
dc.date.available2021-05-07T07:36:21Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2021-01-29
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/592223
dc.description.abstractBu çalışmada mesleki eğitim merkezlerinde eğitim gören öğrencilerin genç girişimcilik algılarının hangi seviyede olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde girişimcilik kavramı incelenmiş ve girişimciliğin tarihsel gelişimine değinilmiştir. Ayrıca girişimci kişilik özellikleri ve girişimciliği etkileyen faktörler ayrıntılı incelenmiştir.İkinci bölümde eğitim, mesleki eğitim ve girişimcilik kavramları incelenmiştir. Bu çerçevede Türkiye'de mesleki eğitimin durumu, girişimciliğin boyutları, mesleki eğitim merkezlerinde girişimcilik konuları incelenmiştir.Çalışmanın son bölümünde mesleki eğitimin genç girişimciliğe etkisini inceleyen saha çalışmasının bulgularına yer verilmiştir. Bu çerçevede İstanbul ilindeki mesleki eğitim merkezindeki 400 öğrenci üzerinde bir araştırma yapılmıştır. Araştırma İstanbul ilinde okuyan öğrenciler ile sınırlandırılmıştır. Araştırma sonucuna göre verimli bir mesleki eğitimin genç girişimcilik algısını arttırdığı; girişimciliğin cinsiyete ve baba mesleğine göre değişmediği saptanmıştır. Finansal zorlukların girişimciliği olumsuz olarak fazla etkilemediği belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Girişimcilik, Genç Girişimcilik, Mesleki Eğitim
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to determine the level of young entrepreneurship perceptions of students in vocational education centers. In the first part of the study, the concept of entrepreneurship is examined and the historical development of entrepreneurship is mentioned. In addition, entrepreneurial personality traits and factors affecting entrepreneurship were examined in detail.In the first chapter, the concepts of education, vocational training and entrepreneurship are examined. In this context, the status of vocational education in Turkey, the dimensions of entrepreneurship, entrepreneurship in vocational training centers were examined.In the last part of the study, the findings of the field study examining the effect of vocational training on young entrepreneurship are given. In this context, a study was conducted on 400 students in the vocational education center in Istanbul. According to the results of the research, an efficient vocational training increased the perception of young entrepreneurship; entrepreneurship did not change according to gender and father's profession.It was determined that financial difficulties did not adversely affect entrepreneurship.Key Words: Entrepreneurship, Young Entrepreneurship, Vocational Trainingen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleMesleki eğitim merkezi öğrencilerinin girişimcilik algılarının incelenmesi: İstanbul ili örneği
dc.title.alternativeInvestigation of perception of entrepreneurship perceptions of vocational education center students: Istanbul province
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-01-29
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmEntrepreneurship
dc.subject.ytmEntrepreneurship education
dc.subject.ytmVocational education
dc.subject.ytmVocational education centers
dc.identifier.yokid10322615
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBAHÇEŞEHİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid618816
dc.description.pages138
dc.publisher.disciplineİşletme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess